hallo een jongetje van mijn stage heeft waarschijnlijk de bof of de vijfde ziekte ik heb hem verder niet aangeraakt kan dit nu schadelijk zijn voor mijn kindje? ik heb op internet gelezen dat de er een verhoogde kans is op een miskraam. ik hoop op reacties alvast heel erg bedankt! gr
ik kan je niet met alles helpen maar de 5e ziekte is absoluut schadelijk voor jou kleintje. De bof ben ik niet mee bekend. Dit is niet alleen overdraagbaar door aanraking maar gewoon via de lucht. Dus ik zou je HA of VK bellen en zo snel mogelijk daar weggaan. Liefs
de reden dat ik dit weet is omdat ik zelf ook met kinderen werk en hier de 6e ziekte heb gehad bij de kids. Ik heb toen ook opgebeld en er werd mij verteld dat de 6e ziekte geen probleem is maar de 5e ziekte zou dit wel zijn. Veel succes ermee
Vijfde ziekte kan worden verspreid door de lucht. Als het kindje veel hoest, moet je opletten. Het is vooral gevaarlijk in het eerste trimester. Het vervelende aan deze ziekte is, dat je pas achteraf kunt stellen of het de vijfde ziekte was. Als het kind vlekjes krijgt, is het de vijfde ziekte. Maar kinderen hoeven er niet altijd heel erg ziek van te zijn, vaak zijn ze ook alleen maar wat hangering of hebben wat koorts of verhoging. Nadat de vlekjes verschenen zijn, is het ook niet meer besmettelijk. Het heeft 10 dagen incubatietijd. (De incubatieperiode of incubatietijd van een ziekte is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte.) Heel veel mensen hebben de vijfde ziekte gehad, zonder dat ze dit weten. Het kan dus heel goed dat je zelf antistoffen in je lichaam hebt, dan is er niks aan de hand want dan heeft je kindje in je buik ook antistoffen. Als je het vermoeden hebt dat een kindje waar je mee in aanraking komt, deze ziekte mogelijk onder de leden heeft, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en afstand houden. Wanneer je al in aanraking bent geweest met het kindje, zou je bij de HA bloed kunnen laten prikken om te kijken of je antistoffen in je lichaam hebt. Vooral niet gaan stressen nu, al kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar het is toch al gebeurd en hoogstwaarschijnlijk is er niks aan de hand, maar laat het even voor de zekerheid checken. Succes!
werk je allang met kids/ kinderziektes. Dan kan t namelijk goed dat je anti stoffen hebt tegen deze ziekte. Je kunt even de huisarts bellen, meestal wordt er bloed geprikt hiervoor en krijg je advies even uit de buurt te blijven. Alleen weet ik niet of dat met elke termijn gedaan wordt. Zou gewoon even bellen want als je geen anti stoffen hebt kan het zeker schadelijk zijn
dankjewel voor jullie reacties! ik maak me enorm zorgen. het kindje heeft rode bulten en een opgezwollen huid 1 oogje van hem zit half dicht en is ook opgezwollen. ik heb 1 jaar stage gelopen in een kinderopvang en nu bijna 1 jaar op een basisschool. gr
De incubatietijd is 10 dagen, dus 10 dagen is voldoende vanaf het moment dat het kindje ziek was of dat je ermee in contact geweest bent. Maar wat je zou kunnen doen -om onnodig weg te blijven van je stage- is even contact opnemen met de ouder(s) van het kindje, die kunnen je meer vertellen over de symptomen en wanneer ze zijn ontstaan. Als het kindje nu al vlekjes heeft, bestaat er geen besmettingsgevaar meer en als uit je bloedtest blijkt dat je antistoffen hebt, bestaat er ook geen besmettingsgevaar en kun je gewoon gaan werken. Maar dit klinkt niet echt als de vijfde ziekte. Neem ff contact op met je HA, als het de bof is of de pokken of een andere kinderziekte, hoef je je misschien niet zo'n zorgen te maken, als je zelf die ziekte gehad hebt, heb je ook antistoffen en is er sowieso niets aan de hand. Ik zou trouwens sowieso even contact opnemen met de ouders van dat kindje, om er achter te komen wat het precies heeft! Pas dan weet je zeker of het besmettelijk is.
ik zou naar de HA gaan, misschien ben je wel ingeent tegen de bof, maar om zeker te weten of je ook antistoffen tegen het virus hebt zul je toch echt bloed moeten laten prikken. een eventueel actief virus kan ook via bloedprikken opgespoord kunnen worden. mijn advies: naar de huisarts, en dan pas (met goedkeuring van de HA) weer naar je stage.
klinkt niet als de bof. Wel als een of andere allergische reactie. bof is ook gevaarlijk voor je kindje, maar ws ben je daarvoor ingeënt. gewoon even erachter komen wat het precies is en dan evt huisarts bellen. De huisarts kan je ook vertellen hoe lang evt weg moet blijven en anders de baas van het kdv ook. Zal dit al wel vaker aan de hand gehad hebben of protocollen voor hebben liggen
hallo allemaal nog bedankt voor jullie reacties! ik heb het aan de vader van het kindje nagevraagd en de bulten schijnen toch nog van de waterpokken te zijn. mocht het anders zijn hoor ik het maandag. maar ik maak mij toch nog zorgen. de ha zei dat als ik maandag weet of het de 5e ziekte is dat ik bloed moet prikken. groetjes groetjes