hallo allemaal, op dit moment ben ik 4 weken zwanger en in juli heb ik een mbo diploma behaald. ik sta nu 4 jaar en 10 maanden ingeschreven bij de woningstichting. ik ga vanaf nu iedere week reageren op woningen. ik ontvang nu nog studiefin. maar in aug niet meer. als ik dan nog geen werk heb heb ik dan recht op een uitkering? en wordt mijn uitkering verhoogd als ik nog thuis woon en een woning aangeboden heb gekregen? ik ben ook druk bezig met solliciteren maar ik wil graag weten waar ik recht op heb mocht ik geen werk vinden. ik hoop dat iemand mij kan helpen. alvast bedankt! gr
Lieve Anoniem. Zo te horen zit je in een best lastige situatie... Zolang je geen werk hebt gehad heb je geen recht op ww-uitkering, maar kom je in de bijstand terecht.Dit kun je aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven staat. Dit is echt minimum. Ik zou als ik jou was gewoon elke baan aannemen die je maar krijgen kunt, want dan kun je loon sparen en krijg je zwangerschapsverlof. Je hoeft je baas niet te zeggen dat je zwanger bent (wettelijk hoeft dat pas vanaf 6mnd). Is mss niet helemaal eerlijk, maar anders kun je nooit ergens komen te werken. Alhoewel een werkgever je om een zwangerschap niet mag weigeren, gebeurt dit wel veel! Schrijf je bij alle uitzendbureau's in ga naar UWV (ook hier nog niet vermelden dat je zwanger bent!) Hoe zit het verder met je leefsituatie? Waar woon je nu? Heb je een vriend? Kun je bij je ouders terecht?? Heel veel sterkt hoor! Liefs Susy
Bijstand is inderdaad waar je recht op hebt. Als de baby geboren is komt daar nog een bedrag bij waardoor je per maand ongeveer 1000 euro hebt. Dat is geen vetpot, maar als je gebruik maakt van alle voorzieningen die we hier (gelukkig nog) in Nederland hebben, is daar goed van te leven hoor! Mijn zus doet het nu (door omstandigheden, ga ik nu even niet op in) al bijna 4 jaar zo en dat gaat prima. Het helpt wel als je goede begeleiding hebt van bijvoorbeeld een maatschappelijk werkster die je kan helpen met het aanvragen van alle dingen waar je recht op hebt. Veel succes in ieder geval!