mamamei, ik wil co-ouderschap omdat mijn ex aangeeft er echt voor zijn kinderen te willen zijn. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de kinderen opgroeien met een mama en een papa. Natuurlijk moeten er hele goede afspraken op papier gezet worden, maar het zal nog wel even duren voor het van start gaat. Mijn ex moet eerst in mijn woonplaats komen wonen, ik wil straks ook weer gaan werken en als ik dan de volledige zorg over 2 kinderen zou hebben, dan heb ik zelf ook geen vrijheid meer. Ik denk dus allereerst in het belang van de kinderen en ook een beetje in het belang van mezelf. Opzich zijn mijn ex en ik nog on speaking terms, dus dat is wel fijn.
Hmm mamamei ik kom terug op het bovenste stukje wat ik geschreven heb.. ik Dacht dat mijn ex lief en aardig was, maar ik heb me duidelijk vergist daarin. Hij behandelt mij meer als oud vuil en laat me gewoon achter in alle shit. Ik had verwacht dat hij nog een beetje om mij zou geven, ik ben tenslotte moeder van zijn kinderen, maar nope, meneer leeft in zijn eigen wereld en nieuwe vriendin komt op nr 1. woont er zelfs al bij in! en dat na 4 weken?! Waar is het stukje respect voor mij.. ik zit nu zo te twijfelen of ik hem het gezamelijk gezag wel wil geven...eigenlijk niet. Maar zoals jij ook al schrijft..ik krijg het over 20jaar ook terug van mijn ongeboren kindje dat ik hem/haar bij papa heb weggehouden. Maar ja weggehouden, dat niet ik wil nu wel een omgangsregeling, maar geen co-ouderschap meer. Voor mijn zoontje ook niet, maar daar hebben we wel het gezamelijk gezag over. Hoe ga jij het nu doen? ik vind het moeilijk om info te vinden.. mijn ex heeft dit kleintje ook al erkend, dus ik sta dan helemaal niet zo sterk geloof ik.. ik teken niet voor het gezag van hem, maar als hij het gaat aanvechten ben ik het haasje denk ik.. ow wat een gedoe he.
Jij bent idd niet verplicht om je kindje mee te geven.. hij heeft het recht om het kindje regelmatig te zien.. waar, wanneer en hoe dat is aan jou.. dat recht heb jij.. dus kun je wel laten vastleggen.. Gaat hij niet met jouw voorstel akkoord dan moet hij dus het gezag aanvragen en dan kan hij pas bij de rechter een omgangsregeling aanvragen die hem past.. en dan nog moet de rechter dat eerst nog goedkeuren.. Je staat heel sterk hoor.. dus geen slapende honden wakker maken dacht ik zo.. en euh.. je houd je kindje echt niet bij de vader weg.. hij mag hem/haar toch zien!!.. je zorgt er alleen maar voor dat het op een veilige plek is en t beste voor t kindje.. Laat je niet gek maken...eerst maar zover dat lukt genieten van deze laatste periode zwangerschap, de bevalling (ja genietn ja.. tis zo bijzonder), en dan je kraamtijd.. tis allemaal anders dan je je in eerste instantie had voorgesteld, maar probeer t toch.. je kan t niet meer overdoen.. STERKTE
Erkenning is uitsluitend formeel, mn in familierechtelijke zin en met het oog op erven. De vader krijgt wel een onderhoudsplicht (dwz alimentatie) maar geen bezoekrecht. Een erkende vader kan wel om een bezoekregeling vragen. Volgens mij kun je zelfs de erkenning nog weigeren, ik meen dat dit vooraf aangevraagd dient te worden en dan na de geboorte moet worden bevestigd en daar kan alleen de moeder toestemming voor geven. Als jij de erkenning weigert dan kan de vader via de rechter alsnog om vervangende toestemming voor erkenning vragen. Als de vader ook idd de vader is, zijn er zeer uitzonderlijke omstandigheden nodig om dat te kunnen voorkomen. Ik maak het in mijn nabije omgeving mee, nogal met specifieke omstandigheden, al sinds de baby in kwestie een half jaar is loopt er een rechtzaak. Erkenning is "erdoor" maar de bezoekregeling staat nog open. Opvallend is dat ze vooral kijken naar hetgeen in het belang van het kind is, niet waar de vader recht op heeft. Een goede advocaat kan je ontzettend helpen, misschien toch maar alvast eens een gesprekje mee hebben? Edit: en nog iets, hierboven wordt ook gesproken van gezag, dat staat los van bezoekrecht hoor! Ouderlijk gezag is ook iets dat apart via de rechter moet worden aangevraagd. Daar is oa "family life" voor nodig, dwz er moet een band zijn tussen ouder en kind. Bij een ongeboren baby kan daar natuurlijk geen sprake van zijn. Hoe lullig het ook klinkt, mannen hebben weinig rechten in deze, uitgangspunt bij alles blijft het belang van het kind en niet die van de vader. Dit kan anders zijn als het gaat om kinderen die tijdens een huwelijk (of binnen 6 mnd erna) zijn geboren en evt al een band met de vader hadden, maar daarvan is hier geen sprake.
Meid, wat een gedoe, en je zo druk maken terwijl je zwanger bent, vervelende situatie, hier mijn mening, een kind heeft in mijn ogen recht op vader en moeder, ook al vind je dit zelf niet altijd even leuk, ik vind ook dat eenkindje gerust bij vader zou moeten kunnen slapen. Ja dat is misschien lastig, maar zo laat jij je wel van je goede kant zien, ook voor je kind, het kindje is van jullie samen en ik vind ook nit dat je dit mag verbieden, niet tegen over de vader maar ook niet tegen over JULLIE kind. Maar goed zoals ik zei, dit is mijn mening, kijk ik ben ook alleenstaand en natuurlijk zal ik het fijn vinden als mijn zoontje alleen bij mij was, maar goed, de situatie is anders, er waren ook 2 mensen nodig om een kind te krijgen en ik kan mijn zoontje zijn vader ook niet ontnemen,hij vind het leuk om er af en toe te slapen. Het is en blijft zijn vader, en zo kan hij mij later ook niks verwijten, daar was ik ook wel bang voor. meid de situatie is en blijft lastig, probeer nog te genieten van je zwangerschap, is miss lasig... maar denk aan jezelf, heel veel succes dekomende tijd, het zal niet makkelijk zijn, maar ook daar kom je wel uit hoor, elke dag weer een nieuwe kans!
Erkenning is héél wat anders dan gezag. Erkenning geeft niet per definitie recht op een bezoeksregeling. En dan nog kan hij jouw kindje niet zomaar meenemen, ook al heeft hij alle spullen in huis. Laat je alsjeblieft informeren bij het Juridisch Loket, dit zijn ERG belangrijke zaken, die vragen om een deskundig advies. Dat een kind recht heeft op EEN vader, dat lijkt me logisch. Ik weet niet precies hoe jouw situatie is, maar als ik jou was zou ik me nu focussen op je kindje en de bevalling. En met hem nergens afspraken over maken, bekijk eerst maar of hij nog initiatief toont na de bevalling en hoe hij er mee bezig is.