oudste eerder naar bed dan middelste?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 21 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Mijn oudste is 7 jaar en altijd MOE in de avond. Als we daar 's avonds om 19:30-19:45 uur de deur van zijn kamer dichttrekken, dan horen/zien we hem niet meer tot de volgende ochtend 6:30 uur.

Mijn middelste is 5 jaar en zij gaat rond dezelfde tijd naar bed. Alleen... ze lijkt nooit zo moe eigenlijk ;) en ze komt de laatste maanden in toenemende mate ook naar beneden klepperen: kan niet slapen, heb dorst, moet plassen, heb een geluidje gehoord, heb het warm, heb het koud, moest even kijken of jullie er nog zijn. Etc, etc. Ik heb al 100 verschillende verklaringen gehoord waarom ze het bed uit gekomen is. Op een slechte avond komt ze er makkelijk 5-6 keer uit en slaapt pas tegen 21:00-21:15 uur.

Ze lijkt gewoon echt minder slaap nodig te hebben (sliep ook als baby al minder dan grote broer en is ook veel jonger al opgehouden met slapen in middag). Ik zit er dus over te denken wat hier mee te doen?

Haar bedtijd verlaten, mag beneden nog spelen (en hoe leg ik dat uit aan de oudste)? Wel om 19:45 uur naar haar kamer, maar ze mag daar nog spelen? Mag nog een boekje in bed lezen/kijken? Of zo maar laten en accepteren dat ze er telkens uit komt?

Wat doen jullie? Of wat zouden jullie doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

19.30/19.45 vind ik zelfs al laat voor een 5 jarige. Ik zou die tijd wel aanhouden en zeggen dat ze nog even mag lezen.

niet te vergelijken, maar mijn 5 jarige gaat 18.30/19.00

3. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Ik zou haar nog even laten spelen op haar kamer. Heb je zelf ook nog wat aan je avond... Heb hier ook wel eens dat mn dochter van 2,5 nog totaal niet moe is om 19.30 en mn oudste wel. Maar dat is maar incidenteel. Dan leg ik haar er toch in en meestal is ze dan nog lang wakker, maar meestal komt ze er niet uit en roept ze ook niet. Heel soms wel en dan haal ik haar nog even naar beneden (nog wat te klein om alleen te spelen). Maar als ik dat doe besef ik wel dat ik het risico loopdat ze het door krijgt...

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik vind 19:30 niet laat voor een 5 jarige hoor. Vanaf dat mijn dochter naar de basisschool gaat is haar bedtijd al 20:30. Toen ze nog in de kleuterklas zat werd het altijd zeker nog wel een uur later voordat ze sliep. Het is echt heel verschillend per kind. Ik zou haar nog even laten lezen in bed of rustig laten spelen op haar kamer. Kijken of dat werkt.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Laten spelen op haar kamer...

Hier hebben we dat ook.

Zoon kan makkelijk zonder om te vallen tot 21.15 wakker blijven en de dag erop super fit zijn.

Dochter slaapt wat eerder.

Wij doen ze samen naar boven...samen een verhaaltje en dan op de kamer. Beide kunnen daar doen wat ze willen.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.008
    113
    Zelfs voor een 7 jarige vind ik kwart voor 8 best laat, dus niet vreemd dat die moe is rond die tijd.
    Dat je middelste minder slaap nodig heeft staat daar los van, maar ik begrijp dat het lastig uitleggen is naar je oudste toe.
    Ik zou de middelste ook op de kamer laten spelen, evt lezen ofzo.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook een slechte slaper.
    Heeft nooit veel geslapen... En heeft het kennelijk ook gewoon echt niet nodig.

Meestal tussen 7 en half 8 naar bed.
    Met zaklamp en 200 boeken....
    We hebben het verplicht slapen opgegeven... Maar ze moet wel in bed blijven.

Dat hebben we overigens ingesteld nadat we eerst al gek werden van dat geroep met nieuwe smoesjes... Waarna wij steevast boos waren omdat ik ook gewoon behoefte heb aan tijd voor mezelf.

Nu roept ze enkel nog als d'r boek uit is. Prima :)
    En als ze net op bed ligt moet ze altijd NOG een keer naar de wc.
    Dat is te overzien :)
    En 'S ochtends altijd wakker tussen 6 en 7...
    In weekend vaak zelfs nog vroeger.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ze wel op dezelfde tijd naar bed doen, maar de middelste nog even op haar kamer laten spelen. Zo doen wij het hier ook. Lisa gaat meestal meteen slapen, Eva speelt vaak nog even. Soms ook tot 21:30, vind ik wel laat maar ik kan haar moeilijk dwingen. Ze pakt gewoon de slaap die ze nodig heeft. Eva is vaak ook al op tijd wakker 's ochtends. Lisa moet ik bijna altijd wakker maken.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja wij worden vanaf uur if 9 wel wat dwingender qua slapen...
    Dan moet d'r boek gewoon weg enzo.

Maarja.. Zolang ze wel gewoon weer als eerste wakker is elke dag... Heeft ze blijkbaar toch genoeg slaap.

Gisteravond ging ze trouwens WEL echt pas om 9 uur naar bed en ze sliep meteen. Vanochtend echter niet uit bed te krijgen...
    Punt dat je van in bed liggen ook uitrust dus toch wel enigzins bewezen.
    Alhoewel ze ook wel beetje klaar is met het schooljaar... Doordeweeks heeft ze beduidend meer moeite met wakker worden om 7 uur.
    Terwijl ze in het weekend om 6 uur al lekker zit te loomen.

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn oudste zoon van 6 gaat rond 20 uur naar bed,hij krijgt dan 3 pilletjes melatomatine anders ligt hij tot 22 uur wakker. Zijn zusje van 4 moet echt niet later dan 20 uur naar bed want anders is ze echt versleten.
    Moet zeggen dat mn zoontje al zeker 3 jaar laat in slaap valt,als ik de pilletjes vergeet dan staat hij om 22 uur opeens beneden.

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Mijn zoon heeft ook tijden lopen spoken 's avonds. Allerlei smoesjes bedenken, rommelen in bed etc.. Nu heeft hij sinds 2 maanden medicijnen waardoor hij moeite met slapen zou kunnen krijgen (nouja, dat had hij al, minimaal 5 avonden van de 7 in de week;) ) en we kregen het advies om melatonine te geven. Nu krijgt hij een half uur voor hij gaat slapen 10 van die kleine tabletjes (lijkt veel, is normale dosis) en we weten niet wat ons overkomt. Hij SLAAPT!!! En het fijnste om te horen is dat hij er zelf zo blij om is, hij vind het heerlijk om gewoon in bed te liggen en langzaam weg te zakken in een lekkere diepe slaap..

Sommige kinderen maken gewoon te laat melatonine aan. Doormiddel van melatonine te geven, kun je het slaapritme van je kind proberen te verschuiven. Sommige ouders geven het een paar weken en stoppen er dan mee om te kijken of het slaapritme van hun kind beter is geworden. Vaak is dit ook zo, maar soms is langer melatonine geven noodzakelijk..

Wij hebben iig sinds tijden weer een ècht uitgerust kind in huis, heerlijk!! Voor alle partijen;)

12. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik zou haar nog even op haar kamer laten spelen. :)

Deel Deze Pagina