Ik heb me altijd n beetje druk gemaakt om de datum die ze mij als uitgerekende datum gaven. Zelf rekende ik in eerste instantie 28 augustus. Zij kwamen met 8 september. Nu begon ik me dus bang te maken met...wat als ze t verkeerd hebben en de baby komt te laat? Je mag immers maar 2 weken over tijd zijn... En mijn 2e kindje was dan wel op de uitgerekende tijd gekomen maar was vel over been en helemaal uitgedroogt... wat als deze dat ook heeft en toch nog langer blijft zitten en de datum niet klopt... Nou dat is n heel gepieker geworden en vandaag moest ik naar de gyn en mn man kon mee. En die geloofde de uitgerekende datum ook niet zo. hebben t n week geleden nog eens zitten berekenen en dit kwam er uit: Datum van klussen: 5 dec. uitgerekende datum zou dan zijn 30 aug Datum van eisprong: 8 dec uitgerekende datum zou dan zijn 3 sept. Nu ging ze alle gegevens weer eens na kijken en bleek dus dat zij zelf iig een misrekening hadden gemaakt in t begin. Maar de echo zei toen dat ik 8 september bevallen zou (de echo kreeg t beeld niet zuiver en er werd toen bij gezegd...of dit is je bevallings datum OF t is een klein kind..lekker vaag dus). Dus dat is 8 dagen later als mijn eerste berekening en 5 dagen later als mn 2e.. Zij ging rekenen en ik kon t niet meer zo goed volgen. Maar ze kwam ook op die 5 dagen verschil met wat t zou zijn en wat nu werd gezegd (8 sept) En in nederland kijken ze naar de echo als er niet meer als 5 dagen verschil tussen echo en berekende datum zit, anders kijken ze naar de berekende datum. Nu dus precies 5 dagen.. Dus heeft ze het verzet van 8 naar 3 september. En ik ben nu n heel stuk opgeluchter. En 26 weken en 2 dagen ipv 25 en 4
Hoi, zie dat er niemand gereageerd heeft, maar was vanavond even wat verder aan het bladeren door de topics, Als ik je verhaal zo hoor, hoef je je niet zo druk te maken: met 5 dagen verschil komt het er niet zo heel erg op aan en als ze op het eind toch twijfelen, (of jijzelf) kan er gewoon nog eens een echo gedaan worden om te kijken hoe het er voor staat. Je zegt dat bij meer dan 5 dagen verschil tussen echo en uitgerekende datum ze van de uitgerekende datum uitgaan, maar da's niet waar hoor! Bij mij kwam de echo twee en een halve week later uit en die datum pakken ze dus gewoon. Mocht ons kind op de echodatum er nog niet zijn en onze eigen datum klopt eigenlijk, dan krijgt ons kindje wel een probleem. Heb geprobeerd de VK zover te krijgen dat ze mijn datum zou nemen of in ieder geval meer naar mijn datum toe zou schuiven, maar vergeefse moeite. Nu hou ik het zelf maar in de gaten en tegen die tijd vraag ik wel om een extra echo... Eerst de 20-weken echo maar eens afwachten, (die ik dus pas over 2 weken heb, . Wie weet heeft beeb dan net een groeispurt gehad en komen ze toch wat meer richting onze datum uit. Tot nu toe was die groeispurt steeds precies na de echo... Eigenwijs kind... (aardje naar z'n vaartje en moeke, )
Bij mij was het eerst ook 7 juni, maar nu houden ze het op 14 juni. Het gebeurt echt vaker dat de datum iets wordt aangepast. Een week is zeker geen uitzondering! En ach, je kindje bepaald zelf wanneer hij/ zij komt.
In principe duurt een zwangerschaps 38 weken vanaf de eisprong. Je moet nooit rekenen vanaf wanneer je geklust hebt, omdat er pas een bevruchting is na je eisprong. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik met hetzelfde 'probleem'. Ik was op 18 december 2006 voor het laatst ongesteld geweest. Ik testte op dag 28 licht positief, daarna nog 4 negatieve testen gehad en pas op dag 36 een duidelijke positieve test. Ik zou rond 24 september 2007 uitgerekend zijn. Toen ik mijn termijnecho kreeg, dacht ik 9 weken en 1 dag zwanger te zijn. Ik bleek echter 5 dagen korter zwanger te zijn en mijn uitgerekende datum zou dan 29 september 2007 zijn. Dit is ook de datum die op mijn zwangerschapsverklaring gezet is. Mijn zoontje is uiteindelijk op 9 oktober 2007 geboren, 10 dagen overtijd en gewoon een thuisbevalling. Als ik mijn zelfberekende uitgerekende datum had aangehouden, dan had ik waarschijnlijk ingeleid geweest en had ik in het ziekenhuis moeten bevallen. Tijdens mijn zwangerschap maakt ik me ook zorgen om die 5 dagen verschil, maar achteraf ben ik wel blij, want nu kon ik gewoon thuisbevallen.
Hoi, ik heb dit ook. volgens de berekeningen van de dokter en de gyneacoloog zou ik moeten bevallen op 20 oktober. nu ik van de week een echo had en ze het kindje op hebben gemeten kwam erbij te staan dat het voor 15oktober zou zijn. in principe maak ik me er helemaal niet druk over. ik weet dat hij in oktober geboren moet worden en ik zorg dat tegen die tijd alles af is en alles klaar staat. onze kindjes komen toch wanneer ze zelf willen. als ze bij 36 weken zeggen ik heb er geen zin meer in komen ze ook.. en mss zijn ze wel zo eigenwijs dat ze er bij week 42 pas uit willen (of niet, en je nog ingeleid moet worden ook) hier heb je toch geen vaste datum op te prikken. en de gyneacoloog had mij trouwens gezegd dat de berekende datum altijd met 10dagen kan verschillen.
5 dagen maakt inderdaad niet zoveel uit. Eigenlijk ben je tussen week 37 en 42 op tijd, pas na week 42 ben je overtijd .
Datums doe ik niets meer op uit.... De eerste paar echo's schommelde ik ook met datums... van 24 juli na 29 juli.. en toen 12 juli.. En nu hebben we het maar gezet op 26 juli...
Tegenwoordig laten ze je meestal niet langer dan 2 weken overtijd lopen, maar het is niet zo dat het echt niet mag ofzo. Mijn tante is 28 jaar geleden met ruim 43 weken ingeleid . Dus al zou de datum niet kloppen en zou je langer dan 42 weken zwanger zijn, maakt dat meestal ook niet uit.
Bij mij was het eerst 4 december en nu 21 november..daar vind ik persoonlijk wel wat verschil in zitten.
De rede dat ik me er vooral druk om maakte is dat mn 2e ERG mager en ERG uitgedroogt er uit kwam...op de uitgerekende dag. waarschijnlijk was de moederkoek niet meer je van het. Stel je voor dat dat met deze weer is... En ja ik weet dat ik tussen de 38 weken en de 42 weken mag bevallen. En dat er na de eiersprong er pas bevruchting is Maar als er teveel tijd tussen klussen en eiersprong zit komt er geen bevruchting hoor (daarom vermelde ik die dus) Ik kan je ook vertellen dat de eerste dag van mn laatste ongesteldheid 28 november was. Dit is mn derde kind, heb dit al vaker gedaan en weet hoe de dingen werken. Weet ook dat als ik me ongerust ga maken dat dat niet goed is voor mn kindje en het goede verloop van deb bevalling. Overigens zal er toch wel n rede zijn dat ze het tegenwoordig niet langer laten zitten als 42 weken. Zoals dus bvb een insufficiente moederkoek. Dit is wat mijn VK er over zei. Dat jou VK er dan wat anders op na houd tja... De mijne zei dat dit landelijk bepaalt was... Maar goed. Sinds ze de datum verandert hebben voel ik me stukke geruster en heb ik geen stemmetje meer achter in mn hoofd die blijft zeggen "wat als...." Dat is voor mij dus de rede dat ik blij ben dat ze het verandert hebben. Voor mijn idee en gevoel klopt het nu.