Hoe leer ik mijn kind (26 maanden) kleine stukjes eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door miepje1983, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Mijn zoon blijft maar kokhalzen van kleine stukjes in zijn eten. Hoe leer ik hem dit eten? Dingen als nasi/rijst, mie, doperwten, mais, koolsoorten eet hij niet, hij walgt ervan. Het gaat zelfs zover dat als hij een maïskorrel vastpakt met zijn hand, hij begint te kokhalzen. Het is geen wereldprobleem hoor, maar zou het fijn vinden om iets minder beperkt te zijn met onze keuzes voor de maaltijd.

Wat achtergrondinformatie:
    Als baby hebben we de pre-logopediste op bezoek gehad omdat hij helemaal geen voedsel wilde eten wat niet volledig gepureerd was. Hij wilde alleen maar potjes, want geprakt was niet fijn genoeg en thuis kreeg ik het niet gepureerd genoeg. Met tips is het gelukt om brood te leren eten en grote stukken eten zoals aardappels, groente en fruit. Nu zitten we dus op het punt dat kleine stukjes eten nog niet lukt, ik had gehoopt dat het door vaak aanbieden en de tijd beter zou gaan. Helaas niet dus. We dwingen hem nooit om iets te eten. Sowieso niet als ik verwacht dat hij er mondmotorisch moeite mee heeft! Hij duimt niet, heeft geen speen, drinkt uit een beker en praat erg veel en goed. Liever wil ik niet nogmaals contact opnemen met de logopediste.

Iemand tips?

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.331
    10.295
    113
    Wat lastig! Geen ervaring maar als je de mie en spaghetti in lange slierten houd? In plaats van macaroni de grotere pasta soorten?

En sommige soorten eten is het misschien niet alleen omdat het klein is maar echt niet lekker vind.(hier geen voorstander van erwten.(zonder wortel spuugt hij ze uit,soms ook kokhalze)

3. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Pasta eet hij wel, graag zelfs! Met spaghetti hoef ik niet aan te komen trouwens en eleboogjes eet hij 1 voor 1, maar penne of van die wokkels vind hij erg lekker.

Het kan inderdaad zijn dat hij sommige dingen niet lust, maar bij alle dingen die ik opnoemde begint hij te rillen en kokhalzen.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.331
    10.295
    113
    En als je het mengt met groente die hij graag lust(hier een grote fan van pompoen) om te wennen aan de erwten doe ik half erwten en half pompoen. Elke keer eet hij wat meer.of verwerken in een saus.valt het minder op.

Ik geloof dat iemand 10 keer het gegeten moeten hebben om echt te wennen.En anders over paar weken weer proberen. Hopelijk krijg je betere tips.i

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor je reactie owly 😊

Het probleem is echter niet de smaak, maar de structuur waarom hij het niet wil eten. Gepureerd/geprakt eet hij echt wel doperwten. Hij eet ze alleen niet apart als groente.

Ik weet dus niet hoe ik hem moet laten wennen aan veel kleine stukjes in zijn mond. Iemand een idee?

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Snel slokje water aanbieden bij slikproblemen, en dingen aanbieden die ze graag willen eten ( hier is couscous favoriet)?

7. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Hij heeft geen slikproblemen, hij kan die kleine stukjes niet verdragen in zijn mond. We eten nu altijd dingen die hij wel kan eten, maar ik wil graag wat variatie, bijvoorbeeld couscous dat eet hij echt niet, want dat zijn veel te veel kleine stukjes :).

Ik had gehoopt dat hij erover heen zou groeien, maar dat is tot dusver nog niet gebeurd.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    En als je die macaroni eens doormidden snijdt? Dan zijn ze even groot als maïskorrels. Misschien overtuigd hem dat :)

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste dochter heeft nooit problemen gehad met eten. Maar is wel heel gevoelig voor de structuur van het eten. Zij eet alleen niets wat gepureerd/geprakt is. Dus geen stamppotten, spinazie, appelmoes. Vroeger als baby ook geen potjes. Minder lastig als bij jouw zoontje denk ik. Wij mijden dit soort eten voor haar. Ze is inmiddels zes jaar trouwens. Ze is wel zo ver dat ze dingen proeft, ze is hierin echt heel dapper. Maar ze gruwelt er echt van. Ik heb dus niet de oplossing voor je, maar ik herken het wel.

10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Mogelijk is hij overgevoelig in zijn mond?
    Soms helpt electrische tandenpoetsen hiervoor.

Heb je weleens gehoord van sensorische integratie problemen?
    Je zou opnieuw een logopediste om advies kunnen vragen die ook de sensorische integratie aantekening heeft.

Hier een ventje die pas met 11 maanden stukjes ging eten, een stuk later dan andere kindjes. Hier hielp het oefenen met wortel snacks van goodies en oefenen met craqottes.

Is alles okee met zijn gebit?

Deel Deze Pagina