Emigreren naar Belgie

Discussion in 'De lounge' started by mama90, Jun 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama90

mama90 Niet meer actief

We willen graag naar Belgie verhuizen, maar daar komt een hoop bij kijken, ik hoop dus dat er iemand hier te vinden is die ons daarbij kan helpen of het zelf ook gedaan heeft en meer informatie voor me heeft. Ik ben al op internet gaan kijken en we gaan volgende week naar Belgie om wat dingen uit te zoeken maar heb toch een aantal vragen.

Ik doe freelance werk, wat ik daar ook kan doen, maar voor mijn man is het anders en die zal daar werk moeten zoeken, iets in de bouw/productie/transport. Ik zag dat je beter een baan kan vinden als je al in Belgie woont, nu al solliciteren als we nog hier wonen heeft weinig zin. We hebben al wat spaargeld maar dat is natuurlijk niet voldoende, we wilde een lening afsluiten tussen de 5000 en 7500 euro om daar een start te maken en een paar maanden te overbruggen om werk te vinden.

Ik zag dat je als Nederlander kan lenen in Belgie, ook online, maar ik kom er niet echt uit, want overal vragen ze om een rijksregistratie nummer en dat hebben wij als Nederlander dus niet. Dus waarschijnlijk moeten we dat toch in Belgie zelf doen.
    De vraag is dus waar, bij welke bank/kredietverstrekker kunnen we dat het beste doen? Want we willen wel al eerst kunnen lenen voordat we verhuizen, zodat we zeker weten dat we incl. ons spaargeld en mijn inkomen kunnen rondkomen tot mijn man weer aan de gang kan.

Verder zou ik graag willen weten of andere dit ook hebben gedaan die kinderen hadden, de oudste is 4,5 en zit dus al op school, dus we zitten met de overstap. De jongste zal er niets van mee krijgen die is nog geen 1,5 jaar.

Dus ik hoop dat iemand me wat kan vertellen, en als er iemand is die dit ook heeft gedaan hoop ik dat ik diegene nog wat vragen mag stellen.

2. Yelice

Yelice Niet meer actief

Pm me maar als je wilt.
    7 jaar geleden naar België verhuist.
    Het brvalt ons heel goed hier.
    Mijn man heeft een eigen restaurant en ik heb tot voor kort in de thuiszorg gewerkt.

De kinderen gaan in België vanaf 2,5 naar school dus jouw jongste mag je over een paar maanden inschrijven.
    Waar wil je heen verhuizen?

3. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Waar in belgie wil je gaan wonen? Ik weet in Belgie een baan waar je goed verdient voor zolang. Als het goed is krijg je vanuit belgie alleen een lening als je er woont of werkt. Dan krijg je een rijksnummer n als nederlander in belgie werken kun je op die manier een lening krijgen.

4. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Wij zijn ook 7 jaar geleden naar Belgie verhuist.
    Een rijksregisternummer krijg je bij de gemeente ( districthuis) bij je inschrijving of aanmelding(weet ik niet meer).

Je kan je ook inschrijven bij de interims (uitzendburos). Voor dit heb je ook rijksregisternr. Nodig.

Het is wel beter om je aantemelden bij de gemeente, dat is de 1ste stap.

Waar in Belgie wil je verhuizen? Want je kindje gaat met 2,5 jaar naa school en haar kan je nu al inschrijven op een kleuterschool. Want de scholen zijn volzet.

Voor andere vragen kan je pmen!!

5. mama90

mama90 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Ik PM meteen.

Oh en over die lening, ik las op internet heel veel dat het mogelijk is om als Nederlander een lening af te sluiten in Belgie, maar bij welke etc kom ik geen wijs uit.

6. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

Apr 4, 2013
    1,173
    0
    36
    Voor een lening kan je het beste een afspraak maken bij een bank zoals ING, Fortis of kbc. Dan kan je je verhaal doen en wanneer alles dan weet waar je wilt wonen, huis op het oog hebt e.d kan je meestal wel een lening afsluiten. Best ook papieren meenemen van vermogen e.d. Voor werk kan je je inschrijven bij de VDAB.
    Rijksregisternummer krijg je idd pas bij inschrijving, net zoals in nl je BSN. Je kan daarvoor wel even bellen met het ministerie.
    Kinderen gaan idd meestal met 2,5 naar school. MAAR moeten pas met 6 naar school. Wel is het nu zo dat ze enkele kleuterklassen gedaan moeten hebben voor ze naar de basisschool mogen.

7. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Bij het zoeken naar een baan zou ik ook denken aan mobiliteit, 1 van de grootste pijnpunten in BE helaas (en erger dan in NL hoewel het cliche anders zegt), m.a.w. zoek iets in de buurt van een groter station of als je het kunt betalen in Brussel (allicht niet gezien je wilt gaan lenen). Als buitenlander krijg je geen RRN maar een BIS-nummer, wat dezelfde structuur heeft (en waar een bank dus ook iets mee kan), maar niet hetzelfde is. Je BIS-nummer begint normaalgesproken met je geboortedatum omgekeerd, dus JJMMDD, dan een volgnummer van 3 cijfers (even bij vrouwen, oneven voor mannen) en dan een controlecijfer van 2 lang.
    Kinderen gaan inderdaad vanaf 2,5 naar de kleuterschool (meer bepaald op het eerste instapmoment nadat ze 2,5 worden) en het wordt sterk aangeraden dit te doen ook als het niet verplicht is. Voor de kleuterschoolleeftijd blijven ze thuis of gaan ze naar een creche (kinderdagverblijf) of onthaalouder. Daarvoor kun je kijken bij de landelijke kinderopvang (georganiseerd per regio).
    Let bij kinderdagverblijven / onthaalouders op de erkenning door Kind en Gezin als je in Vlaanderen komt te wonen, dit is niet altijd een garantie voor kwaliteit maar geen erkenning is meestal een veeg teken. In Wallonië / Brussel is de regeling anders, daar is Kind en Gezin niet actief (of niet onder die naam), hoewel in Brussel sommige ook erkend zijn door K&G.
    Verder ben je verplicht je aan te sluiten bij een mutualiteit ("zorgverzekering"); hospitalisatieverz. is aan te raden maar kan misschien via het werk van je man (is vaak goedkoper dan eigen aansluiting). Tenslotte is ook een "familiale verzekering" (ik geloof dat dit "burgerlijke aansprakelijkheid" heet officieel) aan te raden, zeker met kinderen; deze dekt bijv. de schade als je kind met zijn bal het raam van de buren stukmaakt. En brandverzekering is ook verplicht, zowel bij huren als kopen.
    Naar het schijnt is zelfs in onze streek een huur van 600 Euro / maand al geen uitzondering meer, in een grote stad ga je nog veel meer kwijt zijn, en voor een vrijstaand huis ook. Ik hoorde onlangs dat in Leuven (centrum) de rijhuizen tegenwoordig rond de 500 a 600 000 Euro verkocht worden, Brussel is nog duurder en alles tussen Leuven en Brussel ook.
    Verder veel succes met je zoektocht en welkom in ons Belgenlandje.

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik ben wel benieuwd naar die baan waar je het over hebt. Wil je daar wat meer over kwijt. Evenueel via pb?

9. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    hier geboren en getogen belg. Vraag maar raak.
    Wel handig als je zegt welke regio je gaat verhuizen.
    Oost-Vlaanderen is geheel anders dan limburg en dan zit je ook nog met Wallonie en Brussel.
    Denk eraan wij hebben 6 regeringen in dit land en dus ook 6 verschillende stelsels (wat in Wallonie geldt, geldt niet automatisch in Vlaanderen)

10. mama90

mama90 Niet meer actief

Ik wil niet te ver van de grens, ik dacht zelf omgeving antwerpen of hasselt. Ik zit nou op mijn tel zal strax even mijn vragen sturen, bedankt!

11. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Omgeving Antwerpen: de haven. Altijd werk lijkt mij.
    Hasselt is wat moeilijker, Limburg heeft niet echt veel zware industrie zoals de havengebieden.
    Huis kopen: gewoon naar bank gaan (je moet ze beetje tegen elkaar uitspelen). Ze gaan niet moeilijk doen(als je vast lon hebt tenminste), het huis moet in Belgie liggen, niet de koper. Ze moeten het immers kunnen verkopen bij wanbetaling.

12. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    School: schoolPLICHT vanaf 1 sept van het jaar dat ze 6 worden (dus eentje geboren in december is pas 5j ).
    Kleuters gaan naar school vanaf 2,5jaar in de kleuterschool, van 6 tot 12j naar de lagere school (6 leerjaren) en dan 6 jaren middelbaar. Schoolplicht tot 18j.
    Scholen zijn gratis, er zijn zelfs wettelijke maxima wat ze mogen aanrekenen voor uitstappen en ze moeten zelf boeken, schrijfgerei ed aanbieden.
    Voor opvang en warm eten/chocomelk moet je wel betalen.
    Voor hun 2,5 j gaan kindjes naar een creche of onthaalmoeder en dit kan vanaf hun 8 weken.
    Let wel: nu al rondkijken wan ter zijn overal opvangtekorten

13. mama90

mama90 Niet meer actief

Bedankt voor de info! We willen zoiezo eerst een huis gaan huren, en daarom een lening afsluiten omdat mijnman daar nog geen baan heeft, om de eerste maanden te overbruggen, maar wil dat wel al geregeld hebben voor we ons hier uitschrijven, en op internet staat dat het makkelijk kan als Nederlander in Belgie, maar hoe en waar? Ik kom er geen wijs uit.

En wat zijn de gemiddelde kosten daar? De vaste lasten bedoel ik dan

14. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    huis huren doe je steeds prive, er bestaan hier sociale huisvestingsmaatschappijen, maar daar heb je wachttijden van een paar jaar.
    Verder zal je rond de 800 euro per maand zitten voor een huur.
    Wel moet je 3 maanden huur op een geblokkeerde rekening storten (dus reken rond de 2400 euro), dit dient als waarborg en je krijgt het pas terug bij de beeindiging van het huurcontract.

Of je in jouw geval een lening zal krijgen weet ik niet, je hebt immers geen loonbriefje om in te dienen oid, dus banken zullen niet happig zijn.
    Je kan eens proberen bij de volgende: ING, BNP Paribas fortis, KBC, Argenta, DEXIA.
    NOOIT NOOIT bij C.itybank gaan, heel slechte naam met woekerintresten en "dodgy" manieren

Vaste lasten: op de site van de vreg (vreg.be) kan je nakijken hoeveel e/w/g je gaat kosten. Je moet wel verbruik ingeven.

Schoolopvang: ong 80 euro per kind per maand betalen wij (voor- en naschoolse opvang en middagmaal).
    Creche: reken 300 à 400 euro per maand voor 5 dagen in de week.

Boodschappen: duurder dan in Nederland
    Internet/telefonie: duurder dan in Nederland

15. mama90

mama90 Niet meer actief

Ja ik sprak net iemand die het zelfde heeft gedaan, en die raadde me aan om gewoon in NL blijven te werken tot die tijd, we wonen in Brabant dus dat scheelt al. Dan zou het elke dag 30 tot 60 min rijden naar zijn werk( ligt aan welke plek die werkt) Dus dan is het natuurlijk makkelijker eenlening te krijgen.

En zitten die banken/kredietvertrekkers vlak over de grens ?

16. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    je gaat gewoon een filiaal binnen van 1 van deze banken, elk grote dorp heeft er wel een hoop.
    Gewoon in de plaats of omgeving waar je wilt gaan wonen eens kijken.
    Dus bvb KBC of ING in Hasselt/Tessenderlo/Turnhout of whatever zoeken/googlen en daar eens een afspraak maken of die eens bellen.

Lijkt mij wel goed idee om in nederl te blijven werken. Zonder loonbriefje doen banken hier nl echt niets

17. mama90

mama90 Niet meer actief

Ja denk dat we dat doen, we kunnen dan als nog kijken voor werk in Belgie, en zo kunnen we natuurlijk wel kans maken op een lening, bedankt voor de info!

En in welke plaatsen is het 't fijnste wonen? met scholen e.d in de nabije omgeving. We willen nu een beetje niet al te ver over de grens gaan kijken

18. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Tja, voor limburg kan ik je niet helpen, ik woon de andere kant in Gent.
    Regio GENK (in limburg) is wel een van de armste in vlaanderen

19. Yelice

Yelice Niet meer actief

Waarom een lening afsluiten eigenlijk? Als je gewoon nu gaat sparen en over een x aantal maanden gaat verhuizen is dat geen betere optie? Ondertussen voor je man kijken naar werk.

De borg voor een huis is tegenwoordig 2 maanden meer mogen ze niet vragen.
    Kosten liggen met bepaalde dingen hoger.
    Je heb hier geen huurtoeslag dus je moet dat zelf ophoesten.
    Kinderbijslag is maandelijks voor 2 kinderen rond de 234 euro pm
    En er is overal crisis dus makkelijk een baan vinden daar moet je niet op rekenen.
    Misschien mindere baantjes maar het is lastig werk te vinden.

Ik pm je later nog even terug

20. mama90

mama90 Niet meer actief

Oke dank je!

Ja we denken dat hij toch beter zijn baan in nederland kan behouden, dan maar op en neer rijden, het is toch niet zover aangezien we in Brabant wonen. En de huizen in belgie moeten gewoon veel aan gedaan worden, vandaar een lening, en zoiezo onze auto invoeren kost ook een hoop geld, en het verhuizen e.d van alle spullen, de borg, etc

Share This Page