Wat zou jij doen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door MHMW, 15 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MHMW

MHMW Niet meer actief

Hallo dames,

Ik zit met een klein probleempje. Het gaat over mijn werk. Ik werk bij een thuiszorgorganisatie, wij bestaan uit kleine teams, verspreid over meedere gemeentes. Ieder team heeft een werkvoorbereider. Deze kan je bellen als er problemen zijn bij clienten, als je ziek bent, vrij wilt hebben etc. De werkvoorbereider staat zelf ook op de vloer. Sinds zondag is ons zoontje ziek, flinke koorts, snotverkouden, hangerig en huilerig. Gister heb ik hem toch weggebracht naar me schoonmoeder, het was een drama. Zowel voor oma, mama als Tijn. Zo zijn we de nacht in gegaan, nauwelijks geslapen en zwaar chagerijnig. Ik heb toen om 07.00 uur een smsje gestuurd naar de werkvoorbereider of ik aub thuis mocht blijven, om zelf voor de kleine te zorgen. Ik kreeg als reactie, dat ik hem gewoon maar naar de oppas moest brengen. En als ik dat niet deed, en dus thuis bleef, moest ik zelf maar voor vervanging zorgen bij mijn clienten. Zelf iedereen rond gebeld en uiteindelijk is het gelukt om voor 1 client vervanging te regelen. Een client is niet gelukt en daar ga ik morgenmiddag heen. Terwijl ik eigenlijk vrij ben, woensdag is al jaren mijn vrije dag. Mijn man blijft nu morgen thuis. Net kreeg ik een mail van de werkvoorbereider, dat ik dit moest melden bij de leidinggevende. En ik excuses moest aanbieden aan mijn clienten. Dit kon dus niet door de beugel. Ze heeft niet eens gevraagd hoe het met onze zoon is en heeft ook niks gezegd over het feit, dat ik morgen op mijn vrije dag toch aan het werk ga. Of dat ik uberhaupt zelf vervanging heb kunnen regelen voor die andere client. Heus, ik hoef de hemel niet ingeprezen te worden. Maar een beetje begrip kan toch geen kwaad ? Of vraag ik nu te veel. Volgende week hebben we vergadering en ik zit er aan te denken om dit aan te kaarten. Wat zou jij doen ? Overigs, onze werkvoorbereider is zelf geen moeder. En ons zoontje is in Oktober 2010 ook ziek geweest, toen ben ik ook 1 dagje thuis gebleven.

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik werk zelf ook in de thuiszorg maar als ik dit zou doen zouden ze ook echt niet blij zijn en zou ik zelf voor vervanging moeten zorgen of zelf gaan werken.
    Hun kunnen er niks aan doen dat je zoontje ziek is.

Al is het natuurlijk erg vervelend voor jou zoontje en voor jou zelf dat snap ik ook wel ;)
    Beterschap in elk geval!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Vervanging regelen is logisch, maar excuses aanbieden aan clienten?? Een baas die zegt dat je gewoon moet komen?? Wat een onzin zeg, laat je niet kisten meid, je hebt recht op je zieke kind verzorgen en je baas is echt niet goed wijs.

4. Ik werk ook in de thuiszorg, maar bij mij wordt hier dus totaal niet moeilijk over gedaan.
    Zij zeggen zelfs, als je kind ziek is moet je er als moeder voor hem zijn, en niet naar het KDV doen.. En dan heb ik het niet over een beetje verkouden, maar echt ziek he, zoals jij beschrijft met koorts, en dan niets willen..

Ik moet dan wel eerst met mijn cliënten bellen, en overleggen of ze vervangende hulp willen, en daarna bel ik met mijn leidinggevende. En als het nodig is regelt zij vervangende hulp..

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik had mezelf gewoon ziek gemeld... :)
    Niet alleen omdat je zoon zo ziek was, maar ook omdat je bijna niet geslapen had.
    Ik zou daar echt niet 2x over nagedacht hebben, als je kind ziek is dan gaat dat voor.
    Ik vind het trouwens absurd dat je er geen verlofdag voor op mocht nemen, ze mocht blij zijn dat je het eerlijk vertelde!
    Mijn baas stuurt mijn collega's meteen naar huis als zij een telefoontje van de oppas of crèche krijgen dat hun kind ziek is, terwijl de vervanging hier ook lastig te regelen is.
    Nu je weet dat ze zo moeilijk doet, zou ik er in het vervolg minder open over zijn en je dan maar ziek melden.

6. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Wat belachelijk, ik vind dat je het heel netjes hebt opgelost. Je hebt zelf vervanging geregeld en je gaat zelfs op je vrije dag werken. Laat je niet op je kop zitten hoor!!

Hoe is het nu met je zoontje?

7. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

belachelijk zeg!! Je hebt toch gewoon recht op calamiteiten/zorgverlof oid?
    Heb zelf geen ervaring met thuiszorg, dus dat weet ik niet, maar volgens mij heb je daar in iedere functie recht op.

8. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    Jeetje wat een onzin..ik vind het maar achterlijk hoor...we geven al zoveel zorgtaken af, mogen we dan asjeblieft er wel zijn voor ons kind op het moment dat ze ons gewoon echt nodig hebben!

9. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Als eerste vind ik zelf persoonlijk sms'en echt niet kunnen. Als je ziek bent of om wat voor reden ook dan bel je persoonlijk. Zo kun je op een veel betere manier communiceren en ga je vaak ook misverstanden uit de weg., Sms en email zijn immers emotieloos....
    Maar dat jij je excuus aan moet bieden vind ik dan weer raar, je hebt toch voor een oplossing gezorgd? Dat je dat dan in haalt op je vrije dag vind ik niet eens zo gek, in een instelling ruil je vaak met je collega's dus ik vind niet dat ze jou daar een compliment voor hoeven te geven.
    Vervelend is en blijft het he als je kindje ziek is! Maar de reactie hier dat jeje zowieso ziek moet melden als je de nacht in de weer bent geweest met je kindje vind ik ook niet kunnen!
    Mijn meisje is ook erg ziek, gelukkig vriendlief vrij! Maar ik ben ook de hele nacht in de weer geweest en moest vanmorgen 7 uur beginnen, Maar dan ga ik echt niet afbellen. Pff er is zo vaak wat met die kleintjes, zo ook slapeloze nachten.

Ik hoop voor je dat je kleintje snel weer opknapt! Want als moeder doet het je zo zeer dat je op bepaalde momenten niet kunt zijn voor je kindje!!

Beterschap

10. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg

ja,bij ons gaat dat net zo,alleen moet ik dan ''kort verlof''(soort ouderschapsverlof) opnemen.
    maar als ik verder alles zelf regel doen ze er niet moeilijk over.
    vind het onzin dat je je moet verontschuldigen! je hebt alles toch goed geregeld:(

11. MHMW

MHMW Niet meer actief

Ik heb gesmst, omdat het nog zo vroeg was. Ik was toen nog wakker, zoontje sliep net en was bang als ik nu ging liggen ik als een blok in slaap zou vallen. Overigs uur later wel telefoonisch contact gehad. Zoonlief is nog steeds ziek, koorts is wel wat gezakt. Ik vind het knap, dat sommige mama´s ondanks gebroken nachten toch gaan werken. Ik ben daarin misschien te makkelijk in, om dan te zeggen ik blijf dan thuis.

12. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Je hebt officieel gezien in deze situaties per jaar een aantal uren calamiteiten verlof. Dus hetgene tegen jouw nu gezegd wordt vindt ik niet correct.
    Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik zeker een gesprek met je leidinggevende aangaan en deze situatie uitleggen. Dan horen ze het in ieder geval van jouw zelf, in je eigenwoorden (en niet verdraaid).

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Sluit me hier volledig bij aan.

14. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Als je kindje en ziek is en je de hele nacht niet hebt geslapen, kan je in mijn ogen het beste thuisblijven. Er is wel een verschil tussen een gebroken nacht of een hele nacht niet slapen. Bovendien kan je na een 'gewone' gebroken nacht je kind wel gewoon naar de oppas brengen en Marieke geeft zelf duidelijk aan dat dit niet ging doordat haar zoon ziek was. Zit dus wel een verschil in!

Ik zou mezelf nog eerder ziek melden voor mijn zieke kind, dan wanneer ik zelf ziek zou zijn, maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die dat niet vinden kunnen hoor! Echter vind ik, dat als je altijd paraat staat en zelfs wanneer je zelf ziek bent gewoon komt werken, je je best ziek mag melden als je kind heel ziek is en je de hele nacht in de weer bent geweest.

15. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    @doortje: de meningen daarover blijven verdeeld....Ik snap het wel hoor dat mensen liever thuis blijven. Maar ik zelf vind het niet kunnen dat dat een reden is om thuis te blijven (kindje erg ziek vind ik weer een ander verhaal). Ik vind het vooral in de zorg niet collegeaal, jij als moeder zijnde kiest ervoor om te gaan werken. Dan kun je het niet maken om voor een gebroken nacht/nacht in de weer je collega's er voor op te laten draaien. Als ze dit allemaal gaan doen word het een rare boel

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Bij mijn werk ging dit ook zo.
    Collega vertelde dat zij zich dus ook ziek had gemeld omdat 1 van haar kinderen ziek was, manager had gezegd dat ze toch moest komen of zelf iemand regelen. Ze vroeg of er niemand op kon passen. Buren, nee konden niet (konden wel maar zij wilde haar zieke kind gewoon zelf verzorgen), moeder, kon niet en toen haar vader zei dat gaat lastig he, als die al 10 jaar dood is:x. Ze was toen zo kwaad geworden en is ook niet gegaan.
    Ze zei ook dat ze de volgende keer zichzelf gewoon ziekmeld. Ik heb dat zelf nooit hoeven doen, maar als mijn werk zo zou doen, dan zou ik me gewoon zelf ziekmelden en dan hoeven ze niks te weten over mijn zoontje. (mocht ik dus echt geen oppas nodig hebben)

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Idd daar vind ik ook een verschil in zitten! Wij hadden ook een collega die constant 'ziek' was omdat haar zoontje spookte s nachts, ja rot voor je maar wij zitten met een onbemand huisje...
    Maar als je kindje ziek is en niet naar de opvang kan vind ik het toch anders.
    Zeker als je zelf gewoon komt als je eigenlijk niet lekker bent/ziek bent en nooit moeilijk doet over bepaalde dingen.

Ik heb genoeg collega's gehad die zich met hoofdpijn ziekmelden of zich ziek hadden gemeld en vervolgens de volgende dag vertellen dat ze met hun kids naar een musical zijn geweest:x en wij hun werk opknappen!
    En als je dan zelf een keer ziek bent wordt je half verrot gescholden omdat je niet komt....

Ohja en dan wel komen werken op je vrije dag vind ook ik niet raar. Ik heb dat ook wel eens gedaan omdat ik dan ergens anders niet kon komen. Ik werkte dan niet in de thuiszorg maar een verpleeghuis maar het principe werkt hetzelfde;)

18. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik werk ook in de thuiszorg (verzorgende B) maar als mijn kinderen echt ziek zijn (niet verkouden of hangerig maar gewoon echt ziek) dan bel ik naar de planning en word daar niet moeilijk over gedaan. Mijn baas zegt ook altijd zeg het gewoon eerlijk want je zelf ziek gaan melden krijg je meer problemen mee. Maar ik zou absoluut niet mogen smsen, ik zal zelf moeten bellen en de situatie moeten uitleggen. Hun regelen dan vervaning.

19. MHMW

MHMW Niet meer actief

Had trouwens nog nagevraagd over die calamiteitenverlof. Dit is volgens mijn werkvoorbereider, alleen als je kindje in het ziekenhuis ligt. Ook noemde ze als voorbeeld, dat je kindje van de trap viel en naar het ziekenhuis moest om te hechten. Dit geld dus niet als je kindje griep heeft.

20. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Ook ik zou gewoon aan het werk moeten gaan hoor (werk ook in de thuiszorg: verzorgende)... Mijn clienten zijn dan helaas niet snel te vervangen aangezien dit om een heel blok met clienten gaat en mijn collega's dan niet het hele blok kunnen opvangen.
    Ook kan ik niet mijn clienten bellen dat het niet door gaat ivm dat het om wassen/aakleden/medicijnen gaat.

Wel kan ik het overleggen of het mogelijk is dat iemand anders mij vervangd... weten ze zelf niemand dan zullen ze vragen of ik zelf iemand kan regelen binnen het team.

Het is als werkende moeder dan gewoon heel erg lastig om er voor de kinderen te zijn als ze ziek zijn en je wel moet werken.

Verder vind ik dat je het wel netjes hebt opgelost...je hebt vervang kunnen regelen voor de een en de ander doe je morgen.. niets mis mee zolang de clienten het er mee eens zijn.
    Dit zijn tenslotte ook geen dagelijkse gebeurtenissen ;)
    Clienten begijpen dit heus wel.
    Bij je collega zou ik als ik jou was een gesprek aangaan en zeggen wat je van haar reactie vind.
    Doet ze er niets mee kun je altijd nog verdere acties ondernemen.
    Maar door het al aan haar aan te geven laat je zien dat er niet met je te sollen valt en jij ondanks dat je kind voorop staat ook het werk zo goed mogelijk geregeld wil hebben.

Deel Deze Pagina