Wie kan mij helpen met schema flesvoeding?!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mambo87, 19 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mambo87

mambo87 Lid

5 jan 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hoi,

Sinds gisteren ben ik van de bv helemaal over op flesvoeding. Mijn dochter is nu bijna 5 maanden en weegt 6,1 kg. Ze krijgt vijf voedingen per dag en de eerste rond 8.00 en de laatste rond 20.15. Maar nu weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken en op welke tijden ik moet geven, hoelang er minimaal tussen moet zitten. Heb wel een beetje rond gekeken en zag dat de meeste baby's al 210cc per keer dronken, maar bij anna krijg ik er max 150cc in ('s avonds wel 180cc) :$
    Kortom heb nog weinig ervaring op dit gebied, wie kan mij helpen aan een schema!

Liefs christa

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Net als borstvoeding kun je kunstvoeding het beste gewoon op verzoek geven. Als Anna aangeeft aan 150cc genoeg te hebben dan hoef je er echt niet meer in proberen te persen hoor. Zij weet van nature al wat genoeg is en heeft dat de afgelopen 5 maanden altijd al zo gedaan. Je kunt er naar streven ongeveer 4 uur tussen de voedingen aan te houden, maar Anna kan dat waarschijnlijk heel goed zelf aangeven.

Overigens is het niet verboden om als je helemaal afgebouwd hebt je borsten tussendoor nog gewoon te gebruiken voor het stillen van mamahonger of voor troost hoor! Ook als je kind volledig op kunstvoeding zit blijft het een vertrouwde en prettige plek voor je kind.

3. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hoi Mambo87

Maak je maar geen zorgen dat je kindje maar 150 cc drinkt want dat deed mijn zoontje ook altijd! Sinds kort ben ik gewoon overgegaan op 3 flessen en drinkt nu 180 en soms 210 dus het is gewoon prima. Als ze goed groeit & ze huilt niet tussendoor van de honger, dan is het gewoon goed.

Ik weet niet wanneer ze slaap overdag?
    En krijgt ze al wat fruit??

Mijn schema was dan ongeveer zo:

8.00
    12.00
    16.00
    17.00 groente of fruit (?)
    20.15

Ze krijgt dan 4 voedingen want als je op 5 voeding wilt zitten moet je savonds laat nog een fles geven en die valt er meestal rond 5 maanden af. Moet je even kijken ofdat ze het hierop goed doet.

4. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Precies zoals Jann zegt!

Mijn schema begint om 9.00 uur dus ik zet hem om naar jouw begintijd 8.00 (zonder groente en fruit):

8.00 wakker en fles
    10.00 naar bed
    12.00 wakker en fles
    14.00 naar bed
    16.00 wakker en fles
    !8.00 naar bed
    20.00 wakker en fles
    dan nog even kroelen en naar bed.

Je zit dan op 3x150 = 450 cc
    en 1 fles van 180 is samen 630 cc
    Eigenlijk is dit iets te weinig, maar als ze aangeeft niet meer nodig te hebben zou ik haar niet nog een fles aanbieden. Onze meid dronk ook niet meer dan dat en soms nog minder. Ze doet het super goed.
    Kwam ze met de borstvoeding ook 'snachts?

5. mambo87

mambo87 Lid

5 jan 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
    Nee ze komt al een tijdje niet meer 's nachts, krijgt nog geen groente en fruit en dit was ongeveer ons schema:

8.00 wakker
    9.30 BV, spelen, naar bed
    12:00 BV, naar bed
    15:00 BV
    18:00 BV soms een kort slaapje
    20.15 BV, naar bed

Maar als ik ditzelfde schema aan hou met fv dan is het toch te kort op elkaar? Met de bv was dat natuurlijk niet erg en kon ik onbeperkt geven (was toch wel makkelijk) maar goed de situatie is nu zo en geeft ook wel weer rust! Ik heb ook al geprobeerd 4 voedingen te doen maar dan kwam ze opeens weer 's nachts :(

6. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik zou niet hetzelfde schema als bv aanhouden want fv valt veel zwaarder. Gewoon zo'n schema die wij net zeiden tegen je.
    Om de 4 uur geven.

7. mambo87

mambo87 Lid

5 jan 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Lastig hoor, want zoals ik al zei redt ze het niet met vier voedingen, of zou dit een kwestie van wennen zijn?

groetjes

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Waarom zou je niet gewoon die 5 voedingen aanhouden als dat goed werkt voor jouw kindje? Wel opletten dat je niet meer dan max. een liter geeft per dag.
    Ik gaf mijn dochtertje eerst bv op verzoek (tot 3 maanden, waarvan 6 weken gekolfd) en ben daarna gewoon op flesvoeding op verzoek over gegaan. Zij dronk gewoon nooit zulke grote hoeveelheden, dus zat ik automatisch al op 1 of 2 extra voedingen dan volgens de 'standaard' schema's. Ze gaf zelf heel goed aan als ze bijv. een na verloop van tijd een fles minder wou, daar dronk ze dan steeds minder van en als ze daar nog hoogstens 30 ml ofzo van dronk, liet ik die fles gewoon vervallen.
    Ik zou het gewoon zo doen als je nu doet, als je straks met hapjes begint, valt er vaak toch al snel een voeding af, omdat ze dan minder honger hebben.
    Joh, dat jouw kindje om 8 uur wakker wordt en pas om 9.30 uur wil eten! Die van mij schreeuwt binnen 5 minuten nadat zijn oogjes open gaan als een mager speenvarken als hij niet gauw zijn melkie krijgt :D!

9. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Heej,

Je kan toch ook gewoon 5 voedingen geven? Alleen moet je dan wel tot savonds laat wachten wanneer je kindje komt
    Die fles gaat er wel al snel af.

Liefs

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Bij de meeste voedingen zit er iets van 3 uur tussen, dat is prima hoor! Kijk vooral naar je kind. Ook kunstvoeding kun je het beste gewoon op verzoek geven, zowel qua tijd als qua hoeveelheid. Met in vergelijking met bv de enige beperking dat je minimaal 2 uur tussen 2 flessen moet aanhouden en dat je per dag niet meer dan 30 schepjes mag geven.
    Als ze aan 4 i.p.v. 5 flessen toe is dan merk je dat vanzelf aan haar. Ik zou niet te veel te snel veranderen, ze heeft net al een fikse verandering achter de rug.

11. mambo87

mambo87 Lid

5 jan 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Foutje moet 8.30 zijn :D was anders wel lang ja haha

Deel Deze Pagina