Vanaf wanneer is het kindje nu echt levensvatbaar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mili, 9 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi!

Ff vraag, had al met zoekoptie gezocht maar kon niets vinden.
    Offeh heb er overheen gekeken dat kan ook... :oops: ;)

Ik lees nu in verschillende boeken verschillende weken vanaf wanneer kindje levensvatbaar is. Vanaf 26 week tot 28 weken of nog verder of eerder :rolleyes: .

Wie oh wie heeft voor mij het verlossende antwoord :) ?

Liefs en groetjesss,
    Mili

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    De ondergrens van levensvatbaarheid ligt bij 24 weken met een overleving van 25–48%. De overlevingskans stijgt naar 75% bij 25 weken, 81% bij 26 weken en > 95% bij 32 weken zwangerschapsduur. Van alle preterm geboren kinderen wordt 10% extreem vroeg geboren, 10–15% tussen 28 en 32 weken en de meerderheid (75–80%) wordt na 32 weken zwangerschapsduur geboren. Tweederde van alle aan prematuriteit gerelateerde sterfte vindt plaats in de groep prematuren geboren voor 32 weken.

bron: http://www.fk.cvz.nl/default.a.....asmolytica

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Aha nou das heel helder!

Heel erg bedankt voor het antwoord Natas! Alleen ehm de site doet het niet.... ;)

Hihi zit ik in ieder geval al in een mooie categorie qua 26 weken! :D Maareh hopelijk blijft ukkie nog ff zitten hoor :)

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Inderdaad fijn als je over die 26 weken heen bent he?
    Vond ik ook een hele geruststelling. Hoewel elke week erbij de kans natuurlijk groter maakt dat alles goed zal gaan.

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Jazeker...heel erg fijn gevoel! en ja elke week erbij is mooi meegenomen :D

6. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ow vaag van die site.
    Ik ga even kijken of ik de juiste link kan plakken.

Ik zit ook af te tellen naar die 26 weken, krijg je toch een fijner gevoel van.

7. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Haha ja is goed...ik krijg hem niet in ieder geval...

Ja kan ik me voorstellen hoor dat dat een fijner gevoel geeft...maar nog even en je bent er! :D

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ja nog maar een week! :D

ik zit te pielen maar krijg het ook niet voor elkaar. Gekke site.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gister heb ik de afleveringen van 'een kwetsbaar begin' gekeken op internet, daarin werd volgens mij het volgende genoemd:

Van 24-26 weken wordt er gekeken hoe de conditie van het kindje is, of er behandeld wordt of niet.

Vanaf 26 weken wordt er in principe behandeld, maar zijn er nog veel risico's, die ook weer afhangen van de conditie van de baby.

Vanaf week 28 is de kans op overleven zeer groot en wordt er eigenlijk altijd wel behandeld.

De link:

http://www.ncrv.nl/dokument

Wel confronterend, heb regelmatig een traantje weggepinkt...

groetjes,
    Snoopy

10. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Ik heb die docu's ook gezien, alleen dacht ik dat ze heel bewust kiezen om baby's pas vanaf 25 weken te 'helpen'? Omdat de kans op afwijkingen daarvoor wel heel erg groot is?

De percentages van Natasha zijn wel bemoedigend. Maar in principe is na 32 dus echt levensvatbaar? Omdat de longen dan ook 'af'zijn?

11. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    1 op de 5 kindjes bij een duur van 28 weken overlijd.
    Verder is de kans op hersenbloedinkjes en infarctjes zeer groot in de eerste tijd.
    En kunnen ze er dingen aan overhouden.
    Hoe jonger hoe meer risico's.

Ik denk dat je je er niet druk over moeten maken of dingen er over moet gaan opzoeken.
    Want dan word je er alleen maar ongerust over.
    Als het je over komt dan over komt het je.

12. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    ja vanaf 32 weken zijn ze helemaal af.

13. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    haha nou maakt niet uit hoor...hihi! :)

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :) ach nou ja, is ook niet zo dat ik me eraan vast ga houden van als het zoveel week is is het oke...maar was ff benieuwd naar de weken zoals die her en der genoemd worden :D Van mij mag ie nog een tijd blijven zitten hoor ;)

15. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    nou vindt toch wel gerustellend als je de zoveel wekengrenzen voorbij bent ;)

16. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Is idd geruststellend. Dat is echt mn gootste angst eigenlijk al een tijdje. Gek is dat maar ja.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik leefde ook van mijlpaal naar mijlpaal, eerst naar de 7 weken als het hartje zou kloppen, toen de 12 weken, toen de 20 weken (en echo) en toen 26 weken. Daarna 28 weken en daarna weer de 37 weken.

En nu ben ik vooral benieuwd wanneer de kleine gaat komen!
    De zorgen zijn helaas nog niet voorbij omdat mijn nichtje haar eerste kindje verloren is bij bijna 38 weken. Maar de kans dat dat gebeurt is natuurlijk heel erg klein. En zorgen zal je altijd blijven houden om je kindje, ook (of misschien wel juist ;)) als hij/zij al 18 is.

18. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    ja dat is zo je blijft van de zoveel weken naar dan en dan en dan !dat doet iedereen wel hoor ;)

19. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Volgens mij hebben ze ook wel eens een baby van 22 weken gered toch? In Amerika?

Mijn zoontje is geboren met 31w3d. Het streven was tot 32 weken laten zitten, maar de situatie was echt te onverantwoord.

20. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja ze kunnen veel tegenwoordig maar ja garanties heb je nooit.... :rolleyes:
    Blijft spannend denk ik tot je de kleine in je armen hebt...haha en daarna kun je je weer zorgen gaan maken of ze niet ergens anders last van krijgen en vallen etc..hahah :) ;)

Deel Deze Pagina