Ik heb even een vraagje, Is het ook mogelijk om maar 1 peetoom of peettante te kiezen i.p.v. een peetoom en een peettante?
ben niet zo thuis in het gebruik, maar volgens mij is dat toch heel persoonlijk? met andere woorden, als jij dat wilt, waarom niet?
mijn vriend heeft 1 peet tante. Daar hebben zijn ouders voor gekozen omdat de peettante in kwestie single was voor onze krumel hebben we een peetoom en peettante die geen stel zijn (mijn broer en zijn zus)
Dit zou prima kunnen. Wij hebben zelf een peetoom en een peettante die niet bij elkaar horen. (peettante is mijn zus en peetoom is een vriend van ons). Vrienden van ons hebben voor hun kindje 2 peettantes (beide zussen). Het gaat er om wat je zelf graag wilt voor je kindje. groetjes van Hamtaro
Ja, 1 peetouder volstaat! Ik vind namelijk hier: Dopen: Hoe zit het met de peetouders? Wie kan peter en meter zijn? / Isidorusweb - Toonaangevende internetspiritualiteit En: Dus uit het laatste blijkt, dat er of de Peter of de Meter katholiek moet zijn. De niet-katholieke peter/meter moet overigens wél gedoopt zijn (protestant of katholiek). Ben er trouwens even vanuit gegaan dat je katholiek ben (ben ik zelf niet, maar vrienden van ons wel.)
Volgens mij als ik het goed gelezen heb, als je 2 peetouders hebt waarvan er 1 niet katholiek is ( dat ben ej dus niet als je gedoopt bent, communie en vormsel hebt gedaan ) mag je wel bij het doopsel zijn en peetouder zijn als de andere peetouder wel katholiek is. Verder mag je niet 2 meters of 2 peters hebben!
hier in belgie kies je zelf wat je wilt , wij hebben 2 meters gekozen mijn beste vriendin en mijn vriend zijn stiefmama je kan en mag zelfs kinderen jonger als 16 aanduiden als meter of peter
Wij laten onze dochter dopen en hebben een vriend en vriendin als peetoom en peettante gevraagd. Beiden zijn niet gedoopt of gelovig opgevoed, maar dat hoeft ook echt niet volgens de priester, zolang ze maar de goed intentie hebben om peetoom of peettante te zijn voor je kind!
Kennelijk verschilt dat dan per gemeente... Bij onze katholieke vrienden ontstond (vlak voor de doop!) nog een ophef: de peetoom was wel katholiek, maar de peettante was protestant (wel gedoopt) en er moest nog worden uitgezocht of dat eigenlijk wel was toegestaan. Ik zou het wel van tevoren wel bespreken met de priester/pastoor. Ik besef overigens wel dat het niet de gestelde vraag was en dat we nu door mij off-topic gaan. Sorry daarvoor. Maar het leek me wel nuttige info.
ja volgens mij kan het gewoon. mijn peetkindje heeft 2 meters. ik ben niet gelovig en de andere meter wel. bij ons moest er 1 gelovig zijn. en het voordeel was dat zij dat wel was. dus volgens kun je er ook een als die gelovig is dan. dat was bij ons namelijk de belangrijkste reden.