Ideeën voor een dessert met kerst.

Discussion in 'De lounge' started by Jel, Dec 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

Op tweede kerstdag vier ik kerst bij mijn schoonfamilie en we gaan gezellig met z'n allen eten. Iedereen zorgt voor een 'gang' en wij moeten zorgen voor het nagerecht, oftewel: het dessert.

We komen op tweede kerstdag pas in de middag thuis van een nachtje logeren bij mijn familie. Dus echt veel tijd voor een nagerecht klaarmaken heb ik niet.

Maar ik heb echt geen idee. Ik wil wat bijzonders, en niet simpel vla, ijs of pudding. Wie heeft er leuke ideeën? Maar dus niet te moeilijk aub.

Ik zat zelf al te denken aan flensjes met ijs, maar die flensjes vind ik teveel werk, en kant en klaar lijkt me ook niet echt lekker... Dus nog andere ideeën?

(Ja sorry, dit is al mijn tweede topic over eten klaarmaken deze week.... het is ook zo handig, zwangerschapspagina, waar je meestal direct antwoord krijgt...)

2. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,881
    2,882
    113
    Noord-Holland
    crumble met bosvruchten?
    of zelf chocolademousse maken en serveren met slagroom en sinaasappelpartjes?

3. Jel

Jel Niet meer actief

Wat is Crumble?

Ik vind zelf chocola in combinatie met fruit niet zo lekker.
    Maar ik meen dat mijn zwager geen chocola eet. Dus het gerecht moet niet volledig uit chocola bestaan.

4. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik ga brownies maken, met ijs en slagroom erbij. Kun je ook één of twee dagen vantevoren klaarmaken. In de allerhande stond een recept met kersen en cranberries, dus leek me wel lekker. Ik heb al eerder brownies gemaakt maar met ander recept, maar dit lijkt mij dus ook niet zo moeilijk. Je hebt ook hele makkelijke pakken voor instant brownies. Die mislukken nooit en zijn niet moeilijk te maken. Zelfgemaakt is wel lekkerder.

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Oh geen chocola. Dat las ik te laat.

6. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Wat dacht je van citroen cheesecake?

Dit recept klinkt makkelijk:

80 gram petits-beurre (of roomboterbiscuits)25 gram boter1 citroen150 gram suiker240 gram naturel kaas of monchou250 gram kwark2 eieren
    Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden C. Verkruimel de koekjes in de keukenmachine. Smelt de boter op een laag vuur en roer de gesmolten boter door de koekkruimels. Verdeel dit mengsel over de taartbodem (doorsnede 18 cm) en druk goed aan. Pers de citroen uit, klop de roomkaas, de kwark, de eieren, de suiker en het citroensap met een mixer tot je een glad mengsel hebt. Verdeel dit mengsel over de taartbodem en bak de taart 45 minuten in de oven. Laat de taart afkoelen en haal hem voorzichtig uit de vorm.

7. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,881
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Crumble: vruchten met een soort kruimeldeeglaagje erover uit de oven.
    Bijvoorbeeld deze Recept Vruchten Crumble | Smulweb.nl

8. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
  9. Within

Within Niet meer actief

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik maak wentelteefjes met ijs.

11. Maedra

Maedra Fanatiek lid

Oct 29, 2009
    1,558
    0
    36
    Rotterdam
    Een soort gestapelde cheesecake (dat ga ik maken) in een mooi glas: onderop verkruimelde biscuits, dan een mengsel van kwark en yoghurt, vanille en suiker en dan een fruitpuree met (vers) fruit bovenop. Heel lekker, niet te zwaar en makkelijk klaar te maken!

Hier vind je het recept (wel in het Engels):
    http://www.bbcgoodfood.com/recipes/12218/strawberry-cheesecakes

12. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
  13. Jel

Jel Niet meer actief

Ziet er lekker uit. Ik denk dat het één van die cake's word.
    Bedankt voor het meedenken.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Soesjestoren, kan met kant en klare slagroomsoesjes (zelf maken is wel lekkerder natuurlijk ;) ) en het ziet er superfeestelijk uit. Versieren kan met wat je lekker vindt, gesmolten chocola, glazuur, gesponnen suiker, kerstballen ;)

Recept - Soesjestoren - Albert Heijn

15. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Wij doen precies hetzelfde met de familie, ieder een gang. En wij hebben dit jaar ook het dessert. We hebben dit jaar geen tijd om zelf uitgebreid iets te maken dus we hebben nu het volgende bedacht; een toetjes toren. We nemen een grote etagere waar we allemaal eenhaps toetjes op leggen. Iedereen kan nemen hoe veel ie wil en wat over is kan bewaard worden voor bij de koffie of iets dergelijks. En het ziet er vast feestelijk uit. We hadden de volgende dingen bedacht om er op te leggen;

aardbei met toefje slagroom
    stukje baklava
    stukje spekkoek
    Ben en Jerrys Witch (in vieren gesneden)
    bolletje mousse op een lepel
    ijsbonbons
    stukje peer met blauwe kaas
    cocktailprikkertje met fruit

16. sanell

sanell Bekend lid

Dec 16, 2008
    628
    0
    0
    @Gerbera: dat is ook wel een heel leuk idee!

Wij verzorgen al een paar jaar lang het hele diner (voor mijn schoonfamilie, totaal 10 man) En het toetje is toch altijd mijn ding:D
    Vorige jaar een mooie taart gemaakt, maarja dat doe je ook niet elk jaar.

Dit jaar gaan we voor een trifle. Kleine mooie glazen gevuld met laagjes. Laagje verkruimelde speculaas (met een beetje calvados voor de volwassenen) laagje appelstukjes, laagje mascarpone-room en dat 2 keer, beetje mooi afmaken bovenop en klaar. Komt helemaal goed. inspiratie opgedaan op internet en verder een eigen creatie.

Share This Page