Budget barbecue

Discussion in 'De lounge' started by MrsXL, May 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    1,007
    0
    0
    Huismama.
    Het is er weer weer voor!:D

We vinden het hier ook heerlijk, maar nu ben ik op zoek naar lekkere en goedkope recepten voor vlees, salades en dergelijke voor bij of op de barbecue.

2. xd24

xd24 VIP lid

Feb 27, 2010
    6,406
    0
    36
    Brabant!
    Pasta salade:
    Pasta
    Paprika
    komkommer
    ui
    augurk
    uitgebakken spekjes
    Mayonaise
    yoghurt
    kerriepoeder

Alles in stukjes snijden en door elkaar. Heerlijk!

3. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Kipfilet in blokjes snijden. Een beetje ketjap, sambal, en olie door elkaar mengen en daar de blokjes ongeveer een uur in laten marineren, en dan o satestokjes doen.

Kipfilet of dunne varkenslapjes in stukjes snijden. Zure yoghurt, knoflook, zout, peper en een beetje olie door elkaar doen, en welke verse kruiden je zelf lekker vindt. Marineren en aan een satestokje rijgen.

Paprika en courgette in grove stukken snijden. Een plastic zak vol olie den, alle verse kruiden de je kunt vinden zoals tijm, rozemarijn etc. Ik dieet echt handenvol in. Een paar teentjes. Knoflook kneuzen en erbij in doen. Wat zout en peper. Paar uur marineren en dan lekker zo op de bbq. Of rauw opeten, is mijn dochtertje ook dol op.

4. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    als je zelf spiesjes maakt met kip bijv. er veel groentes tussen doen. Het lijkt daardoor meer, is gezond en kost minder als vlees.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Dat doe ik juist nooit want groente heeft een andere baktijd dan vlees. Dus dan krijg je ofwel ongaar vlees ofwel verbrande groente. En ik vind het vlees vaak ook wat minder lekker doordat te nat van de groente in het vlees trekt.

Dus hier altijd apart!

6. minon

minon Niet meer actief

Wat wij hier altijd doen:
    Kip marineren in ketjap manis, ketjap marinade en kipkruiden en dan aan spiesjes doen.
    Diepvrieshamburgers gewoon de goedkoopste die eigenlijk voor de frituurpan zijn zegmaar. Die zijn echt goddelijk op de bbq.
    Aardappels schillen en in blokjes snijden. In warm water doen en daar allerlei kruiden in doen (thijm, rozemarijn, oregano, paprikapoeder, chilipeper, bbq kruiden, aardappelkruiden en verder alles wat je maar lekker vindt) Aardappeltjes erbij, 4 minuten laten koken en dan wokken in olie, een beetje ketjap en paprikapoeder. Heeerlijk. Smaakt ongeveer hetzelfde als de barbeque minikrieltjes die voor 700 gram 1,89 kosten in de winkel.
    Afbakbroodjes en satesaus.
    Salade maken we hier zo:
    zakje gemengde sla, paar lepels uit potje zuur van keuhne. Zit paprika, ui en augurk in. Appel en komkommer. Even laten rusten in de koelkast en heerlijk frisse salade. Als er veel fruit in de aanbieding is maken we een lekkere fruitsalade van meloen, aardbei, ananas, mango etc.

7. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

Dec 19, 2009
    2,089
    0
    0
    Zou een pastasalade, normale salade, een salade met van alles en nog wat en lekkkere dressing, mais, een aardappelgerecht of gepofte aardappel van de barbeque met sausjes en de salades die klaar staan om ze te vullen.

En wij eten alleen halaal, dus van de Marokkaanse slager bijv: merquez (zijn een soort gekruidde worstjes) erg lekker, kipspiesjes met groente er tussen, en kleine hamburgertjes.

Op zo'n manier dat het vlees echt voor erbij is, en andere dingen voornamelijk lekker opvullen.

8. Leona

Leona Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,195
    0
    0

Hier hetzelfde, al eten wij niet halal ;)

9. Mirtje87

Mirtje87 Bekend lid

Apr 1, 2013
    638
    0
    16
    Female
    Gehakt kruiden met kruiden die je zelf lekker vindt en hamburgers van maken, kost ook lekker weinig! Sowieso veel minder dan kant en klare hamburgers!

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wat eigenlijk al genoemd is: Je houdt het goedkoper, door veel zelf te maken: Kipsaté, hamburgers... Ik maak vaak köfte voor op de BBQ, maar daarmee moet je uitkijken dat je ze niet te droog bakt.
    - Gehakt
    - Geraspte uit
    - Paneermeel/beschuit
    - Ei
    - Versgehakte peterselie (Turkse winkel of toko! Dan krijg je een grote bos i.p.v. zo'n bietje)
    - Paprikapoeder
    - Beetje komijnpoeder / djinten
    - Beetje gemalen kaneel

Heerlijk met zelfgemaakte knoflook-yoghurtdip:
    - Bak Turkse of Griekse yoghurt
    - Knoflook
    - Evt. munt, zout, peper of paprikapoeder toevoegen

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zelf kleine gehaktballetjes (platgeslagen) maken, ik maak ze altijd als köfte op z'n Turks, dus zeg 350 gram rundergehakt, 1 fijngesneden ui, een ruime hand fijngesneden platte peterselie, 1 ei, handje paneermeel, teentje knoflook fijngesneden en zout peper paprikapoeder. Goed mengen. Echt heerlijk!

Zelf kip marineren doe ik met olie, citroensap, ketjap, gember (daar moet je dan wel van houden ;) ), zout....Hele nacht laten intrekken en dan aan spiesjes rijgen. Erg lekker!

De kant-en-klare kipspiesjes die ze bij de Lidl verkopen in de diepvries zijn ook érg lekker en handig omdat je ze zo uit de diepvries trekt als je ineens wil barbecuen (zo gaat dat bij ons altijd haha).

Erbij stokbrood of vers Turks brood, met zelfgemaakte knoflookboter: roomboter even zacht laten worden in de magnetron en daar geperste knoflook, zout en veel bieslook doorheen roeren. Heerlijk!!

Ook lekker, niet erg gezond, maar goed: sucuk (Turkse knoflookworst) in de lengte doorsnijden, even op de barbecue en dan lekker in brood....heerlijk.

Yoghurtsausje, lekker en gezond: Turkse yoghurt losroeren met pepervlokken (pul biber), zout en gedroogde munt. Erg lekker bij de köfte. Of een andere variant: Turkse yoghurt losroeren met een paar fijngesneden bosuitjes, fijngesneden platte peterselie munt en dille en zout.

Salade bij de barbecue maak ik meestal van tomaat, komkommer, ui, groene peper en peterselie. Alles fijnsnijden en aanmaken met olijfolie, citroensap en zout.

En doordat je alles zelf maakt is het behoorlijk budget ;)

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ook een budget bijgerecht: Gepofte aardappel. Oók heerlijk met bovengenoemde knoflook-yoghurtsaus.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,818
    2,678
    113
    Voor de groente gebruiken wij vaak zo'n aluminium bbq schaaltje. Daar doen we grove stukken ui, courgette, champignon en paprika in, beetje olijjfolie en italiaanse kruiden erover en 10 minuten op de bbq. Je kunt er ook minikrieltjes bij doen.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Haha LadyXochi, we posten tegelijkertijd (bijna) hetzelfde ;)

En inderdaad, platte peterselie bij de Turkse winkel, waar je bij de AH 3 lullige steeltjes krijgt voor meer dan een euro krijg je daar een bos waar ik een maand mee kan doen.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik zag het :D

En Turkse yoghurt ook, een lekkere grote emmer i.p.v. zo'n bekertje uit de supermarkt.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Hier hetzelfde als BeingMommy. Ik zou denk ik lekker zelf kofta's maken, kipvleugels lekker marineren en wat hapjes/salades/sausjes/broodjes voor erbij!

17. Islah

Islah Niet meer actief

Bij Lidl hebben ze ook Turkse yoghurt, lekker en goedkoper dan bij de Turk (hier tenminste...).

18. Mirtje87

Mirtje87 Bekend lid

Apr 1, 2013
    638
    0
    16
    Female
    Ik heb gelijk zin om te gaan barbequen! En dan een keer op zn Turks, denk ik maar!

19. Babystuf

Babystuf Actief lid

Apr 18, 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Salade Spitskool-kerrie

Spitskool (evt voorgesneden)
    pot erwten
    klein blikje ananas
    mayo
    kerrie
    zout en peper

was de fijngesneden spitskool en giet de erwten af (niet koken, gewoon koud) en gooi deze door de spitskool, vervolgens de ananas afgieten en goed laten uitdruppen, anders wordt het zo'm natte bedoeling. deze er ook onderdoen. Vervolgens flink wat mayo toevoegen en flink wat kerriepoeder. alles goed husselen en verder met peper en zout afmaken.
    Deze doet het bij mij al jaren goed op bbq's en op verjaardagen waar veel volk blijft eten.

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Die heb ik ook een keer meegenomen maar viel hier in huis niet in de smaak (ik eet het zelf niet dus geen idee verder ;) ). Ik vond hem wel veel dunner dan de gewone Turkse. Wij hebben altijd dat blauwe emmertje (suzme van Yayla).

Share This Page