Ik probeer onze kleine man zo afwisselend mogelijk mee te laten eten, maar het is nog steeds zoutloos. Ik gebruik als kruiden nu nootmuskaat, platte peterselie en basilicum, als het bij het gerecht past. Hoe doen jullie dat om zo'n prakje toch wat meer smaak te geven? Ik vind het zelf vaak nogal flauw van smaak. Kan ik bijvoorbeeld al bevroren italiaanse kruiden gebruiken? Of een uitje erdoor? En wanneer kun je vers gemalen peper gaan gebruiken?
Met 10 maand gebruikten wij de meeste kruidenpotjes uit de kast wel. Dingen als Paprikapoeder, kerrie, nootmuskaat en gedroogde groene kruiden. En vers gemalen peper of chilipoeder met mate .Alleen de zout echt niet. Iets als chili con carne haalden we iets uit de pan met de helft van de peper, en dan kruiden we met peper/chili/sambal nog even na. Met 11 maand had mijn oudste zijn bord chili op, daarna wilde hij mijn bord. Prima, en dat at hij ook zo wel, terwijl ik het echt pittig vond. Sindsdien kruiden we dus ook gewoon de pittige dingen zoals we gewend zijn. Ui heb ik met 9/10 maand geprobeerd en dat ging goed. Dus daarna ook gebruikt in bijv pastasaus. Knoflook ook, en Italiaanse kruiden (gedroogd). Dus dan heb je al een aardige basis smaak.. Maar je went ook wel aan het zoutloos eten. Wij zijn na de 12 maand eigenlijk niet echt meer zout gaan gebruiken. Alleen in dingen waar het echt "hoort" zoals ei. Of een bouillon blokje in de pastasaus..
Mijn zoontje is wel al iets ouder, maar ik heb tot nu toe af en toe een beetje kruiden gebruikt om met name vlees wat smaak te geven. Tot nu toe echter alleen verse basilicum of wat gedroogde italiaanse kruiden. Onze zoon eet sinds vorige week met de pot mee en heb toen ook peper door het eten gedaan, hetzij wel een heel stuk minder dan ik normaal doe. Ui wordt geadviseerd vanaf een jaar. Vorige week heeft hij prei gegeten en dat ging goed, dus ik denk dat hij nu ook een klein uitje door het eten aan kan. Bedenk wel dat wat voor ons flauw is, dat voor die kleintjes helemaal niet is! Baby's hebben veel meer smaakpapillen dan volwassenen en proeven dus veel beter dan wij
Ui, peterselie, basilicum, oregano, koriander, kerrie, paprikapoeder, peper... Eigenlijk alles behalve zout. Zoontje eet volledig met de pot mee (wij eten nooit pakjes of zakjes of kan-en-klaar) dus krijgt alles wat wij ook eten. Je kunt het gewoon eens proberen. Italiaanse kruiden kunnen sowieso geen kwaad, beetje peper zijn wij ook al vroeg mee begonnen. Uitproberen dus!
dit eigenlijk. Tijdens de zwangerschap en bv ben ik altijd sterk gekruid blijven eten, en ook pittig. Vanaf 6 mnd zelf hapjes gaan maken en ik denk vanaf ongeveer 10 maand ook met ui en knoflook erdoor. alles behalve zout idd
Maakt dat verschil dan, wat je tijdens je zwangerschap hebt gegeten? Wist ik niet! Ik kon toen veel beter tegen heet gekruid eten dan daarvoor en nu. Ik ga gewoon inderdaad wat dingen proberen.
Het schijnt dat het vruchtwater en later de borstvoeding subtiel smaken naar wat jij als moeder eet. Dus zo wennen ze al een beetje aan verschillende smaken. En tijdens de zwangerschap van de jongste was de sambal hier ook niet aan te slepen. Ik had echt pittig-cravings
Alles uit het kruidenlaatje behalve zout. Ook chili etc in kleine hoeveelheden. Ik houd zelf niet van erg pittig eten dus echt heet is het eten hier nooit. Inmiddels is hij ouder en eet hij ook de gerechten waar wel zout doorheen zit.