mijn zoontje is een beetje vervelend dezer dagen. hij weet niet wat hij met zichzelf moet doen. ik denk dat hij meer ruimte nodig heeft en meer verantwoordelijkheden. of doet hij totaal afhankelijk, of totaal zelfstandig en wisselt tussen deze twee soms elke uur. heel verwarrend voor mij en vervelend voor hem zelf denk ik. ik moet dit ietsje strakker aan pakken vind ik zodat er meer rust is in het huis. vandaag mocht hij van me zijn eigen boterham maken. hij begon er zelf mee. op het krukje brood pakken, bordje pakken, koelkast de becel etc. ik heb hem niets gezegd, alleen dat hij het echt op moest eten.dat deed hij ook. ik weet dat hij een beetje achterloopt in zelfredzaamheid. dus dat boterham ding vond ik OK. ik merk dat hij nu echt meer van die vrijheden nodig heeft. en verantwoordelijkheden. maar ik weet niet wat en hoe. en hoe moet ik het doen zodat hij tegelijkertijd ook wel leert dat de vrijheden met verantwoordelijkheden samen gaan. dus mijn vraag is:wat mag je 5 jarige dat hij voorheen niet mocht(doen, bepalen, uitproberen etc) geef aub voorbeelden. en vertel me daarbij, als je wilt, of je het ook moeilijk vindt om te wennen aan je kind dat nu meer mag en kan. alvast bedankt! groetjes!
mijn dochter is nu bijna 5 jaar en wil ook meer zelfstandigheid, Dit is prima, maar ik combineer het, zij wil bijvoorbeeld haar broodje zelf smeren. Helemaal goed! Maar daar tegenover wil ik graag dat ze haar bed open legt. het idee erachter is dat ze leert dat leuke dingen natuurlijk kunnen maar dat daar ook iets tegenover kan staan.. Daarbij wil ze ook graag zelf ( het is nu vakantie dan) haar schooltasje klaar maken. Dat vind ik ook goed.. Tot nu toe gaat het erg goed, ze vind het heel leuk om te doen, en word daardoor wat rustiger. Overdag mag ze van mij ook zelf drinken pakken maar ze moet het alsnog eerst vragen.. Evenals boodschappen doen, eerst mocht ze van mij niet betalen. Nu mag ze dat wel, ik probeer haar zo de waarde van geld te leren, en ondertussen tijdens het boodschappen doen tellen we samen de boodschappen en mag ze zelf ook dingen pakken. ( nu bewuster als eerst) ik moet zeggen dat ik het soms best wel even slikken vind. Ze word zo groot ineens, zelf brood smeren drinken pakken, zelf haar kleren pakken voor de dag. Maar ik merk ook hoe ze ervan opknapt, dat het haar goed doet.. Dus dat maakt het dan weer goed. Maar lastig is het soms voor deze mama wel.. gewoon het gevoel van oh help ze word echt groot
Onze jongste is al zo sinds zijn 2e...dat komt natuurlijk omdat hij een grote zus heeft. Ik laat eigenlijk alles zelfs doen zodra ze het willen. Soms is dat even slikken...maar ik laat dat los. Hier mogen ze bijvoorbeeld in het weekend alleen naar beneden en zelf eten maken. Ook mag de jongste samen met zijn zus naar de speeltuin om de hoek ( ze hoeven geen straat over te steken....) dat was echt heel moeilijk want 4 is gewoon nog erg jong. Maar met allemaal kinderen in de buurt van die leeftijd die dat ook mogen...tja dan houd je ze ook niet meer tegen. De buurt is wel heel veilig voor kinderen en overal staan de buren mee te kijken...
Ik vind het goed dat je inziet dat je kind dit nodig heeft. Heel eerlijk gezegd vind ik het zelfs nogal laat. Zelf kleding uitzoeken, zichzelf afdrogen, meehelpen tafel dekken, afruimen zijn ook nog wat dingen die prima kunnen. Hier snijdt ze met net vier jaar oud regelmatig de groenten voor het avondeten, maar dat vind je misschien nog wat spannend.
mijn 5 jarige ging 2 eitjes pakken uit de koelkast en een klein pannetje, eitjes er in, zonder die te breken, water er bij allemaal met zijn krukje schuivend, omdat hij echt te klein is, en toen hij het op het vuur wilde zetten.. nou ho maar; ik greep in. ik hield hem in de gaten zonder dat hij het door had. pfff. zo erg is dat. hij wilde voor zichzelf eitjes koken...
Mijn dochter snijdt al groente vanaf haar tweede verjaardag. Als je een tomatenmesje koopt - zo eentje met een dik lemmet en kleine karteltjes - kun je bijna niet in je vingers snijden. En als dat goed gaat kun je upgraden naar een groente-/aardappelschilmesje.
Ik vind het ook moeilijk om los te laten en vooral ook lastig om in te schatten wat wel kan. Zo mag ze nog niet alleen voor het huis spelen (ze is 5 en zusje 3) en ook nog niet alleen naar beneden. Wel: brood smeren, douchen, kleding uitkiezen (al moet ik haar soms terugsturen omdat ze nogal snel de zomer in haar bol heeft), drinken pakken. Verder weet ik niet wat ze zelf zou kunnen. Laatst wilde ze alleen thuis blijven toen ik naar de winkel moest. Dat vond ik dus echt niet goed, ook al zei ze dat ze niets zou doen wat niet mocht. Ze snakt dus echt naar zelfstandigheid.
nogal laat? waarmee gitta? hij doet natuurlijk alles wat jij noemt behalve groente snijden voor avondeten -maar dat heeft meer te maken met wat we koken/ hoe we koken- . ik zei dus 'meer' vrijheid en verantwoordelijkheden. maar ik zei niet 'wat' allemaal hij al heeft. hij doet van alles om te helpen. ik wil juist een idee hebben hoe de andere ouders met een 5 jarige omgaan. ik wil graag weten wat voor vrijheden en verantwoordelijkheden bij een 5 jarige passen. graag voorbeelden geven dames, zodat ik dan weet of ik hem misschien teveel vrijheden of verantwoordelijkheden geef. of juist te weinig. hij gaat naar de douche, helemaal zelf, als hij iets morst of plasbroekje heeft. dat vind ik dus te ver gaan. maar hij denkt dat hij dat aan kan. en dat kan hij waarschijnlijk ook. inc zichzelf af drogen. maar ik wil dat niet. te vroeg.elke week een paar keer ruzie hierover bijvoorbeeld.
alleen thuis blijven dat kan zoontje wel. ook heel keurig dus. hij kijkt dan tv. ik heb dat een paar keer gedaan toen tegen 4 jaar en 4 jaar oud. maar dat is ook niet nodig. want hij komt graag mee. en helpt ook echt goed mee.
Hier een dame die sinds ze 5 is geworden alles wil doen. Van aankleden tot zelfstandig naar school gaan. en met dat naar school gaan moest ik echt ff slikken. Daar gaat ze dan... onze dame helemaal alleen naar school (al kan ik ze zien tot aan het schoolplein vanaf thuis). Nu ga ik eigenlijk altijd wel mee omdat ons zoontje ook naar school moet, maar als hij ziek is oid dan gaat dochterlief alleen naar school en naar huis. nu lees ik veel dat kinderen zelf de boterhammen smeren, maar dat is 1 punt waar onze meid nog geen aandacht aan schenkt. Zal wel gewoonte zijn .
Ik snap het probleem niet. Hij wil het, en jij denkt dat het hem lukt. Waarom wil je hem daarin remmen dan?
Onze zoon van 5 jaar oud kan helemaal zelfstandig douchen en doet dit dan ook regelmatig. Hij is dan supertrots als het allemaal gelukt is en ik zie dan ook geen reden om dit niet toe te staan. Het enige wat ik nog wel doe is zijn tanden napoetsen. Hij mag alleen naar beneden 's ochtends in het weekend. Gaat dan even spelen of tv kijken. Ontbijten doen we wel gezamenlijk. Hij helpt mee met huishoudelijke klusjes, zoals opruimen, stofzuigen, hamsterkooi schoonmaken, tafel dekken en afruimen. Hij pakt zijn schooltas in. Ik smeer nog wel de boterhammen, hier heeft hij eigenlijk nog niet om gevraagd. Hij mag buiten spelen, we wonen in een rustige, autovrije en kindvriendelijke buurt.
het is geen probleem. maar ik vind dat echt raar. ik weet niet waarom. en soms denk ik dat het door verveling komt. hij heeft moeite om zichzelf te vermaken en hij wil dan zoiets doen. of gewoon bang dat mama ziet dat hij gemorst heeft en zijn kleding vies gemaakt.
mee helpen met huishouden vindt hij leuk. maar hij ziet dat niet als verantwoordelijkheid. ik moet hem vragen als ik zijn hulp nodig heb. anders komt hij zelf daar niet mee.
Onze oudste twee doen eigenlijk al best veel zelf, Brood smeren doe ik meestal nog maar ze kunnen het zelf en als ze het zelf willen doen mag dat ook, ze pakken dan zelf een stoeltje zodat ze goed aan het aanrecht staan, maar moeten nadien ook zelf de boter weer terug zetten in de koelkast en de vlokken bijv weer in de la. Ze helpen mij beide met bijv gehaktballen maken voor de soep of spaghetti, dan kruid ik het gehakt en ik ga dan wat anders hun en hun draaien de balletjes, Ze mogen zelf buiten spelen maar wel in mijn zicht, onze zoon van bijna 6 mag nu ook naar zijn vriendje aan de andere kant van de straat om te vragen of hij buiten wil spelen, onze dochter van 4 niet. Onze zoon mag niet op straat spelen mogen andere kindjes wel maar ik durf dat nog niet aan, misschien in de zomer dan is hij 6 /6,5 maar hij mag wel met goed links en rechts kijken oversteken ( wonen ook buurt kindjes) ook dit mag onze dochter van 4 nog niet, Eerder douchten ze samen en nu onze zoon bijna 6 is geeft hij vaker aan liever alleen te willen douchen, het bad wil hij nog wel graag samen, oké nou je bent ook bijna 6 dus alleen douchen mag dan ook een keer haha Als we naar school fietsen mag hij vast gaan fietsen over de stoep en op het eerste oversteek punt wachten op mij ( terwijl ik onze jongste dochter in het zitje plaats en onze andere haar achterop zet of zij haar eigen fiets pakt fietst onze zoon dus alvast, zodra ik er ben komt hij bij mij op de straat Dingen als groente snijden,boterham smeren of geld betalen doet hij al een behoorlijke tijd zelf,
Hier hebben ze de volgende verantwoordelijkheden: - s ochtends zelf kleren zoeken, aankleden, pyjama opvouwen - eigen bed opmaken - wassen, tandenpoetsen (wij komen even napoetsen) - tafel dekken, helpen met tafel afruimen - hun speelkamer in orde maken: opruimen, vegen, bureau afdoen, prullenbakje leegmaken. Daarnaast doen ze zelfstandig (maar dat hoeft niet) - groente snijden - salades mengen - beslag maken voor pannenkoeken, roereieren ed - zelf een ei bakken, ik zet het fornuis wel aan en blijf erbij staan - brood smeren (niet op schooldagen) - douchen, wij helpen mee met afdrogen Ze spelen sinds 4,5 alleen buiten in het speeltuin hier voor de deur.
wat goed adi! ja ik wil dus dat ook toepassen. maar lijkt me zo moeilijk.hij kan dat alles.maar elke dag dat verwachten van hem.geeft dat geen strijd elke dag? heel mooi om te lezen. ik ga met mijn zoon praten en kijken wat hij wilt en welke verantwoordelijkheden hij wil dragen voor elke dag.