Schildklier te traag en zwanger worden?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Marieken, Feb 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn schildklier slecht functioneerd en ga vanaf morgen aan de medicatie. dit zal ik de rest van mn leven moeten blijven slikken. Nu krijg ik eerst medicijnen om de schildklier weer goed op peil te krijgen en daarna lichte vorm om het goed te houden.

Nu wil ik graag weten wie hier nog meer dit probleem heeft en wat voor gevolgen het heeft op je zwangerschap en de gezondheid van het kind..

Zelf ben ik wel heel blij met de uitslag, hoe gek het ook klinkt. Maar na jaren klagen en bezoekjes bij de huisarts vanwege allerlei vage klachten is er eindelijk een huisarts die me wel serieus nam en ik dus echt "ziek" bleek te zijn. Ik ben gewoon gaan janken van opluchting, eindelijk een naam bij mijn klachten. vooral het feit dat mijn flinke overgewicht ook de schuld is van mn schildklier afwijking ben ik erg blij mee. misschien dat ik met de medicatie eindelijk kan afvallen en weer helemaal happy met me zelf kan zijn. als ik me dan lichamelijk ook beter ga voelen, en zwanger word (ook een klacht bij de schildklier: onvruchtbaarheid) dan word ik weer helemaal gelukkig!

wie kent dit?

2. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik ken het niet maar kan me voorstellen dat als je al lang met vage klachten loopt en je weet nu eindelijk waar het vandaan komt je wel heel opgelucht en blij zal zijn.
    Ik gebruik wel ander soort medicijnen,wat ik gedaan heb is een preconseptioneel gesprek aangevraagd met een gynecoloog ivm zwanger worden.Mischien kun je dat ook doen,zei kan je vanalles vertellen en jij kan je vragen stellen ook ivm medicijn gebruik.

3. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Weet je ook wat je hebt?
    Ik heb ook een schildklierziekte (Graves) en slik hiervoor ook medicijnen.
    Idd alle klachten die ik al jaren had horen erbij.
    Was een vreemde gewaarwording!

Bij mij was mn schildklier te snel en moest ik medicijnen slikken om hem stop te zetten.
    Nu werkt mn schildklier niet meer en moet ie dus weer opgang gebracht worden.
    Daar slik ik Thyrax voor.
    Met thyrax mag je gewoon zwanger worden!

Als jouw cyclus normaal is (dus netjes om de zoveel tijd ongesteld) dan is er niks aan de hand.
    Aan je banner te zien zit dat wel goed.
    Dus dan heeft je schildklier je vruchtbaarheid niet aangetast en kan je dus gewoon zwanger worden! :D

Sterkte met dit alles!

4. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    hey dreamer, dus als ik gewoon netjes ongi word (en dat word ik) dan moet daar niks aan de hand zijn? dat is al een hele opluchting! al weet ik niet of ik wel elke maand een eisprong heb. maar de ongi doet het gewoon.

Ik heb geen Graves dat weet ik wel. heb geloof ik een te traag werkende schildklier. maar moet eerlijk zeggen dat ik na het horen van dat nieuws eigelijk geen vragen wist maar achteraf wel. zal vanavond kijken welke medicatie ik krijg. (als het goed is haalt mn vriend ze op want ik werk tot half 7) Anders haal ik ze morgen zo vroeg mogelijk.

Over 2 wk moet ik terug om de dosis van de medicatie bij te stellen en ga dan ook een bloemetjes mee nemen voor mn huisarts. want ik klaag al jaren bij mn oude huis arts, en zij maar zeggen dat het van de stress kwam, en gewoon spastische darmen enzo. alsof alles tussen mn oren zat. nu zit ik pas een jaar bij deze en heb al een oparatie aan mn hand gehad en nu heeft ze dit gevonden. elke keer als ik kwam bestelde ze een nieuwe test om uit te zoeken wat er was. en blijk dus echt wat te hebben! ga ook een brief schrijven naar de oude huisarts. ik hoef echt geen vergoeding ofzo maar wil wel laten weten dat ik geen zeikerd was.

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Ik kreeg ook al jaren te horen dat het tussen mn oren zat, heel herkenbaar dus!
    Ik had nu ook een andere dokter, die wist niet eens van mn andere klachten en toch had ze mn schildklier uitgebreid laten testen.
    Apart dat dat zo gaat he!

Als je regelmatig ongesteld bent hoef je je daar idd geen zorgen om te maken.
    En mocht je je toch zorgen maken, dan kan je je altijd laten doorsturen naar een gyn.

6. LadyJoey

LadyJoey Fanatiek lid

Sep 18, 2008
    2,032
    0
    0
    Indicatiesteller
    Noord Brabant
    Hey hey,

Sinds ruim 2 jaar weet ik dat ik een te traag werkende schildklier heb. Hier liep ik al een jaar mee, zover ik me de klachten enzo kon herinneren. Ik heb in het afgelopen half jaar 2 miskramen gehad, dankzij mn schildklier. Mijn medicatie was namelijk te laag, waardoor er te weinig hormoon werd aangemaakt en het vruchtje zich niet kon ontwikkelen. ZOrg dat je onder behandeling blijft van een internist en geef aan dat je een kinderwens hebt. Ik heb nu aangepaste medicatie, en hoop dat ik snel een kindje mag verwachten. Als mijn artsen beter hadden opgelet, had het nooit zover hoeven komen... maar dat is nu achteraf geklets...

Heel veel succes, ennuh, die medicatie elke dag wordt een routine... je merkt het niet eens ;)

VOor vragen, mag je me altijd PBen hoor!

Kus

7. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    hoi hoi, nou heb inderdaad een traag werkende schildklier. en krijg data ook Thyrax voor. nu heel laag en over 2 wk hoger.
    Ik heb van allerlei na vraag gedaan en mag hier mee gewoon zwanger worden maar kan beter wachten tot ik de officiele dosis heb en alles weer werkt. en natuurlijk zodra ik zwanger ben direct melden voor hogere dosis.

8. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    weet je, ik heb eigelijk niet meer zo erg de drang om nu zwanger te worden, juist omdat ik nu weet dat er vanalles extra mis kan gaan.. ben doodsbang straks een gehandicapt kind te hebben... er zijn genoeg sterke moeders maar ik weet niet of ik dat aan kan..
    dat er nu een echte aandoening is voor mijn problemen ben ik blij om maar het verpest ook heel veel. en ben gewoon doodsbenauwd..
    wie hebben er hier wel en niet kinderen met problemen gekregen door de schildklier?

9. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Ik heb Graves gehad, en heb inmiddels een uitgeschakelde schildklier. Ik slik hiervoor alweer een paar jaar Thyrax en heb nu een kinderwens. Ik ben net bij de internist geweest, dus ik ben redelijk op de hoogte qua onvruchtbaarheid en zaken omtrent zwangerschap & schildklierhormoon gebruik. Wat mijn internist mij vertelde is dat een onbehandelde of onderbehandelde traagwerkende schildklier (of veel te snel werkende schildklier) idd kan bijdragen aan moelijker zwanger worden. Als je goed bent ingesteld, en dat duurt altijd even, dan heb je net zoveel kans om zwanger te worden (of risico op een miskraam) als een "gezonde" vrouw.

Op het moment dat ik een positieve zwangerschapstest heb moet ik meteen mijn thyrax ophogen met een blauwe pil en regelmatig mijn bloed laten prikken en dus onder controle staan van de internist. Zo om de aantal weken wordt je bloed gecontroleerd en wordt in de gaten gehouden of je niet te weinig schildklierhormoon slikt. Je kindje is namelijk de eerste maanden afhankelijk van jouw schildklier (of in ons geval, van ons schildklierhormoon)

Voor meer info kun je kijken op de website van hypomaarniethappy. Daar staat heel veel over mensen die net zoals jij en ik thyrax slikken en een kinderwens hebben. Heel handig!

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie. Sterkte en ik hoop dat je snel goed bent ingesteld!

10. LadyJoey

LadyJoey Fanatiek lid

Sep 18, 2008
    2,032
    0
    0
    Indicatiesteller
    Noord Brabant
    Met een schildklierprobleem, heb je niet hoger kans op een gehandicapt kind... daar hoef je niet bang voor te zijn

11. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    oke dank jullie wel, dat lucht al heel wat op.
    heb me inderdaad net aangemeld bij het hypo forum. en hoop daar nog wat wijzer te kunnen worden. thanks!

12. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Hoi,

Mijn schildklier is ook te traag en ik slik ook medicatie. O het gebied van zwanger blijven heb ik grote problemen. Net mijn 6e mk gehad, maar ik geloof niet dat dat van de sk komt omdat ik goed ben ingesteld op medicatie.

13. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    wat vervelend anouk! maar als je er al 6 heb gehad dan moet er toch wel een medische reden zijn? en bij sk is het bekend dat het miskramen veroorzaken. ook met goede medicatie zeggen ze.. is er nog iets dat jij kan doen om het te voorkomen?

14. Belle1978

Anouk, wat ontzettend vervelend dat je zo vaak een miskraam hebt doorgemaakt! Ik geloof nog steeds niet dat als je goed bent ingesteld dat je alsnog een verhoogd risico hebt op een miskraam (en hierin volg ik dus mijn internist). Desondanks geeft het wel te denken! Heb je deze vraag misschen al aan je internist voorgelegd?

15. Ilse75

Ilse75 Lid

Jan 23, 2009
    62
    0
    0
    Een schildklier probleem zou geen hogere kans geven op een gehandicapt kindje. Wel moet je het je hele zwangerschap in de gaten houden en medicatie eventueel aanpassen.

Ik heb zelf overigens een schildklier afwijking gehad en maar 2 jaar medicijnen hoeven te slikken, toen was het weer op peil. Dit is al 10 jaar geleden, maar zij hebben mij wel altijd het advies gegeven om het te laten testen bij een zwangerschap.

Het net mijn 2e miskraam helaas gehad en dacht nu ook nog maar eens mijn schildklier te testen in de hoop dat de schuld aan te kunnen geven, maar deze is gewoon goed. Gelukkig natuurlijk, maar had graag een pilletje gehad om miskramen uit te sluiten..... maar die bestaan helaas niet!

Mijn advies is, gewoon proberen zwanger te worden en laat je goed onder controlle houden dan komt het vast goed!

16. LadyJoey

LadyJoey Fanatiek lid

Sep 18, 2008
    2,032
    0
    0
    Indicatiesteller
    Noord Brabant
    Ilse, bij mij zeiden ze ook dat mn schildklier goed was, totdat ik uit eigen initiatief mn dosis heb verhoogd. Toen had ik wel een goed vruchtje. Ik had alleen de domme pech dat dat een bbz was... Je waardes moeten niet teveel naar beneden afwijken binnen de grens, want bij een zwangerschap heb je meer schildklierhormoon nodig (aldus mijn internist...)

Succes in ieder geval!

17. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

@ Marieken en Belle1978:
    Dat zou je denken ja, maar alle tests zin gedaan en er is niets uitgekomen. Mijn sk is op de medicatie voldoende stabiel, zo zegt de internist-endocrinoloog. Tja, ik moet het maar aannemen, maar ik zit niet op mk nummer 7 te wachten. Morgen wordt er weer bloed geprikt en volgende week maandag moet ik weer naar de internist-endo om alles nog eens door te praten. Ik ga even flink wat kritische vragen voorleggen.

Volgens mij heb je met een trage schildklier alleen een verhoogde kans op een kind met een handicap als de sk onbehandeld blijft.

18. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    hey ilse, hoe vaak heb je je schildklier laten testen dan nu? want de schildklier schommeld, vorige test was die normaal en bij deze wel te traag. dus ze kunnen het aan 1 test niet bepalen.

en ik vind het niet erg om elke ochtend zn mini pilletje te nemen zolang ik maar wel gezonde kinderen krijg.. ben nog wel bang voor alle miskramen zoals ik hier hoor. maar dat is gewoon afwachten he.

in iedergeval allemaal bedankt.

gr marieken

19. Ilse75

Ilse75 Lid

Jan 23, 2009
    62
    0
    0
    Als ik een pilletje moet slikken voor gezonde kinderen doe ik het gelijk hoor! Maar ik ben gelukkig wel al in het bezit van een gezond kindje, maar hebben een grote wens voor een 2e.

Maar ik heb 10 jaar geleden een schildklierafwijking gehad. Ik heb hem afgelopen juli getest en nu 2 weken geleden. Maar omdat die in de afgelopen 10 jaar continue hetzelfde is geweest ( heb het elk jaar nog getest namelijk), sluiten ze het uit dat het daar aan gelegen heeft.

Een vriendin van mij heeft een schildklier die niet werkt en slikt wel continue medicijnen maar die heeft 2 gezonde kindjes. Heeft in die periode alleen haar medicijnen bijgesteld omdat ze zo moe bleef.

Maar ik denk zelf ook niet dat het bij mij aan de schildklier ligt, heb er al zolang geen last meer van, maar garantie hebben wij natuurlijk niet! Ze denken bij ons gewoon, domme pech!

20. Belle1978

Ik vind het slikken van de medicijnen ook echt geen last. Elke ochtend een pilletje (eigenlijk 1 1/4, want ik slik ook T3 erbij) en ik voel mij prima! Ik had deze maand een aantal positieve testen, maar bij een echo bleek ik niet zwanger, ik merk dan vervolgens wel dat ik heel nerveus word van dit soort situaties. Alsof het vertrouwen in mijn lijf weg is. Zou het allemaal wel goed komen?

Toen ik aan de internist vroeg of ik risico loop op verminderd vruchtbaar zijn, vertelde hij mij dus dat dat niet het geval is als je goed bent ingesteld. Maar je hebt wel kans op een andere auto-immuunziekte (Graves is namelijk ook een auto-immuunziekte) :vervroegde menopauze! Waaaaaaahhhhh.... meteen weer zorgen maken. Terwijl het onzin is omdat ik niets heb wat daarop wijst. Maar dat is dus dat wantrouwen in mijn lichaam. Vind dat heel moeilijk.

Share This Page