Hallo allemaal, Na de knoop door te hebben gehakt ga ik stoppen met mijn baan en een thuisstudie volgen omdat ik graag iets heel anders zou willen doen dan wat ik nu doe. Ik wil graag gaan voor de opleiding SPW 3. Wie kan mij aan meer informatie helpen over de opleiding SPW 3? Hoe ik er momenteel tegenaan kijk, is dat mijn voorkeur uitgaat naar SPW 3 -Basisonderwijs. Maar ik zou bijvoorbeeld een baan in de kinderopvang ook leuk vinden, en het liefst dus een opleiding doen waarmee het mogelijk is om bijv. beide te kunnen doen. Is het echt zo dat als je SPW 3 - Basisonderwijs hebt, ook alleen maar in het basisonderwijs kan werken met dat diploma? Dus mag je dan niet de opvang in of bijvoorbeeld op een peuterspeelzaal werken? En wat kan je er dan wel mee in het basisonderwijs, want voor leraar of bijv. onderwijsassistent moet je een andere opleiding hebben, dus vroeg me af wat voor 'functie' je dan hebt of kan bekleden als je SPW 3 Basisonderwijs hebt afgerond? Echt alle informatie met betrekking tot de opleidingen zijn welkom want na veel googlen zag ik dat er een hoop instituten zijn die de opleidingen aanbieden maar er verder weinig bijstaat wat ik echt wil weten. Alvast bedankt voor de reacties! Groetjes Femke
ik heb spw 3 en 4 af als je een spw3 diploma hebt betekend dat je in alle 3 de differentaties kunt werken, normaal gesproken dan! ik weet niet hoe he bij de nti is. wat je taak op een school is? Uhm ligt ook aan de school maar meestal ben je een hulp van de leraren, kwa kopieer werk maar je helpt de kinderen ook individueel. tja en wat wil je verder weten? waarom kies je niet voor spw4 dan mag en kan je meestal net iets meer
Erg jammer dat ze de spw opleiding niet meer voor meerdere werkgebieden hebben gehouden. Ik heb zo'n 9 jaar geleden me diploma gehaald en die gelde toen nog voor kinderopvang, gehandicaptenzorg en basisonderwijs! Ik weet het niet zeker maar volgensmij is het nu zo dat als je basisonderwijs kiest je dus ook alleen gediplomeerd bent in basisonderwijs en dus niet op een kinderdagverblijf kan gaan werken. Succes ermee!
als je een spw3 diploma hebt betekend dat je in alle 3 de differentaties kunt werken, normaal gesproken dan! ik weet niet hoe he bij de nti is. Oh dus dat is nog steeds zo. Ik dacht dat die opleiding vervallen was.
Ik zou zeker voor spw 4 gaan. Dan zijn de mogelijkheden groter. Bijv doorstroom naar hbo. Sinds een paar jaar heb je niveau 3 en 4. De "oude"opleiding is volgens mij gewoon spw 4. SPW 4 is breed. gehandicapten, ouderen, kinderen, ggz etc etc.
de oude opleiding valt onder niveau 3 bij ons op de stichting. ik ben inmiddels uhm 5 jaar gediplomeerd niveau 3 en 3 jaar niveau 4
Het zou kunnen Anniek. Ik had toen Activiteitenbegeleiding gedaan. En dat was niveau 4. Daarna verder gegaan met m'n SPH. Is allemaal al lang geleden. Alles veranderd steeds weer hé?
Hoi meiden, Dank jullie voor de reacties. Waarom ik niet voor 4 ga? Nog niet eens over nagedacht! Daar zal ik nu ook zeker eens over na gaan denken. Maar kan je met spw 4 dan ook gewoon in de kinderopvang en basisonderwijs terecht? De vragen die ik had over het spw 3 basisonderwijs, was dus een beetje wat voor taken je dan hebt. Dit omdat als ik naar de school van mijn zoontje kijk, ik daar alleen of leraren zie, een enkele onderwijsassistent, maar niet 'iets anders' dus ik vroeg me af of die opleiding dan wel nuttig zou zijn en of er wel werk in te vinden is. Vandaar dat ik met dat diploma ook graag bijv in de kinderopvang zou willen werken, dat lijkt me ook leuk en is denk ik meer werk in te vinden. Ik zal eens wat info gaan opzoeken over spw 4. Die kan dus ook als thuisstudie gedaan worden neem ik aan. En is die veel moeilijker? Of is het gewoon meer lesstof weet iemand dat? Ik heb al eventueel een stageplek gevonden op een basisschool, dus vandaar dat ik zsm met de opleiding wil gaan starten. (en mijn huidige baan dus op ga zeggen) Want ik denk dat ik al wel een deel van de lesstof behandeld moet hebben voor ik stage mag ga lopen. Sorry voor al mijn vragen maar ik twijfel heel erg niet of ik dit wel wil want dat weet ik zeker, maar het is meer dat ik 2 jonge kinderen heb en nu een baan heb met een vast contract wat ook nog eens lekker verdiend (maar waar ik het absoluut niet meer naar mijn zin heb) en als ik straks een studie ga volgen en stage ga lopen mis ik wel heel mijn inkomen. Vandaar dat ik eerst echt absolute duidelijkheid wil hebben voor ik ergens aan begin. Groetjes Femmetje
Ik heb de oude opleiding gedaan, niveau 4. En met mijn diploma (2001) kan ik alle richtingen op. Wij konden toen niet eens een bepaalde richting kiezen, zoals je nu voor woonbegeleiding of activiteitenbegeleiding kan kiezen. Hoe het nu allemaal precies gaat, weet ik voor de rest niet...
De kans dat je met SPW3 het basisonderwijs in kunt, is erg klein. Het beste kun je daarna ook nog de opleiding klassenassistente volgen. ***Edit: Ik zou als ik jou was dan inderdaad voor SPW4 kiezen. Veel meer mogelijkheden
Hallo meiden, Ik lees ontzettend nieuwsgierig mee. Ik heb HBO hotelschool gedaan, maar dit was voor mij volledig de verkeerde keuze. (wel afgemaakt overigens) Nu werk ik op dit moment in de sales. Veel geld verdienen, ontzettend commercieel, maar niet wat ik op den duur wil. Ik zou ontzettend graag richting de woonbegeleiding en dan de psychische kant aan het werk willen. volgens mij kom ik dan met SPW4 een eind in de goede richting. Wat ik mij afvraag: als ik bij de NTI Bol ipv BBL volg, moet ik dan ook fulltime naar school? Of doe je de studie vanuit huis? (wat voor mij ideaal zou zijn) Stel ik ga 3 dagen werken, en daarnaast studeren (ik leer erg makkelijk) is dit vol te houden? Kun je de stage zelf indelen? Ik zou dan graag aan het einde stage willen lopen bijv. 2 dgn pw. en voor de mensen die de opleiding al gedaan hebben, waar gaat de voorkeur van een werkgever naar uit? Bol of BBL? Ik wil niet weer een HBO opleiding volgen, kies dan liever voor MBO niv. 4. En verder sluit ik me aan bij alle vragen van Femmetje, al wil ik dus sowieso voor niv. 4 gaan.
dat heb ik ook gehad 10 jaar terug, helaas was onze school vooral op de gehandicapte zorg gericht(zit een zorginstelling vlak bij) ik heb 6maand in groep 3 stage gelopen, vanaf 1ste periode van groep 3, dat was geweldig, ik vond het heel fijn om ze te helpen met leren schrijven en lezen en rekenen. helaas als klasseassistente bijna geen werk te krijgen
dank voor jullie reacties. Als ik bij SPW 4 kijk, kan ik 2 kanten kiezen, woonbegeleiding en activiteitenbegeleiding. Ik lees daar niks over bijv. de opvang of het onderwijs? Maar dat kan dan wel met SPW4? Ik heb vanaf september een stageplaats op een basisschool. Maar omdat er, hoe ik hoor, weinig werk daarin te vinden is, zou ik dus ook graag met die SPW3 basisonderwijs de kinderopvang in willen. Maar zou dat dan wel kunnen? en weet iemand een opleiding waar je aan het begin van je studie ook al meteen stage kan lopen? Of kan dat bij geen één opleiding? Wilde de opleiding via de NHA doen, maar dan kan ik pas over 1,5 jaar stage gaan lopen, terwijl ik het liefst nu met zowel de theorie als de praktijk begin, maar dat is dus niet echt reeel?
Kan je dan niet beter voor de opleiding klassenassistent gaan? Ik weet niet of ze die nog aanbieden hoor, maar als je graag het onderwijs in wilt, is dat de beste keus. Of misschien pabo?
Weet niet of 't allemaal al gezegd is maar..... Momenteel is het niet meer SPW, maar SAW = Sociaal agogisch werker, maar is eigenlijk 't zelfde! Hoe 't gaat via LOI of NTI geen idee, maar ik weet wel als je een BOL op leiding doet, dat je het 1e jaar volledig school hebt en één dag in de week een halve dag ergens mag "stage" lopen puur voor ervaring. Het 2e jaar heb je 3 dagen stage ( half jaar lang ) en 2 dagen school, daarna wissel je van stage plaats ook een half jaar en ook weer 2 dagen school. Het 3e jaar moet je een keuze maken tussen: Ouderezorg, gehandicaptenzorg, kinderopvang of onderwijsassistente. Als je de keuze onderwijsassistente heb gekozen, kun je uiteindelijk gewoon later in de toekomst gewoon in de kinderopvang werken. SPW ( SAW ) is en blijft het zelfde! Daar zullen ze niet naar vragen. Ik heb ook een collega op het werk, die ook onderwijsassistente gedaan heeft en nu ook op de kinderopvang werk. Zo heb ik ook een collega die pedagogiek heeft gestudeerd en nu ook op de kinderopvang werkt.
lizab als je echt de psychische kant wil is sph oid veel beter, met spw4 kom je op zulke plekken niet echt aan de bak! ik zou zelf gaan voor een bbl plek. krijg je "gewoon" betaald. En bij ons op de stichting geld geloof ik dat je minimaal 28 uur op contract moet hebben en daar zit dan 4 uur betaald school in. dus maw 3 dgn werken 1 dag naar school! maar zal ongetwijfeld overal wel anders zijn. femmetje in de kinderopvang is ook niet erg veel werk te vinden... helaas Ik zou zelf graagd e kinderopvang ingaan en daarin ook doorgroeien of misschien zelf wel een kinderopvang beginnen...
Hoi hier ben ik weer, dank jullie voor de reacties. Ik ga nu idd overwegen of onderwijsassistente dan misschien ook wel iets is. Dit omdat het basisonderwijs mij ook gewoon erg aanspreekt en ik dan altijd in de kinderopvang terecht kan. (hoe ik uit jullie reacties begrijp) En Anniek, bij ons is de vraag naar leidsters in de opvang juist enorm groot! Vandaar dat ik ook graag een MBO diploma wil halen waarmee ik ook in de opvang terecht kan. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat nog steeds het geval is eer ik mijn diploma heb, maar op dit moment wel. Heb ik nog een vraagje. Weet iemand hoe het zit met het zogenaamde 'aanrechtgeld' Want als ik mijn werk op ga zeggen, heb ik hier dan ook recht op als ik een thuisstudie ga volgen? Heb je daar ook recht op als je kinderopvangtoeslag krijgt? En hoe vraag je dat aan of hoe heet het officieel of hoe werkt het allemaal? Groetjes Femmetje
Ik heb de opleiding spw 3 gedaan kinderopvang. Bij ons was het zo op de dagopleiding dat je ook echt bij niveau 3 in de klas zat met differentiatie kinderopvang en dus ook alleen daar je diploma voor krijgt. Ben overgestapt naar volwassenonderwijs later omdat ik me niet thuisvoelde op de dagopleidng. Daar kwam ik bij verschillende kanten terecht. Ik zat met bijvoorbeeld nederlands bij niveau 3 en 4 (maakte niet uit welke richting je deed) omdat je op elk niveau dit moest hebben en de vakken die echt op je richting waren kwam je alleen bij je eigen richting in de klas. Er is volgens mij wel het een en ander veranderd. Maar meid bel gewoon nti op die kunnen je alleen vertellen hoe het nu uiteindelijk allemaal zit en wat je het beste kunt doen Succes
In de tijd dat ik nog in het basisonderwijs werkte werd daar niet veel gebruik gemaakt van assistenten. Die kom je meer tegen in het speciaal onderwijs. Ik zou me dan even goed bedenken of je dat ook zou willen.