Het hartje klopt!!! Alleen een week terug gezet

Discussion in 'Zwangerschap' started by meerie, Jul 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    Hoihoi,

Vandaag de 1e echo...pfff wat was het spannend voor ons!! Een uitwendige echo en ze vroeg hoelang ik zwanger dacht te zijn. Ik zei; 7 weken. Toen vroeg ze; kun je ook korter zwanger zijn? Nou mijn partner en ik kregen het meteen spaans benauwd..bang voor dezelfde taferelen als 2 jaar geleden..dat het mis was. Maar gelukkig vond ze al snel ons 'minimensje' zoals zij het noemde:). En meteen een duidelijk kloppend hartje!! Pfffff wat waren we blij en opgelucht en emotioneel!!!!!! Het is zoooo onwerkelijk...dat dat gewoon in jouw buik zit?! Ze zei dat het er allemaal goed uitzag omdat ze de dooierzak kon zien en het harte klopte waardoor de kans op een miskraam kleiner word zei ze. Kortom alleen maar goed nieuws dus! Maar ik 'baal' wel een beetje dat ik een week ben terug gezet (op het scherm zag ze dat het 5,5 mm is, dus geen 7 weken weken maar rond de 6 weken). Nou moet ik nog een week 'extra' in de spanning zitten tot 12 weken. En heb over 3 weken pas weer een 2de echo. Ik ben zooooo blij maar ook nog steeds bezorgd of het allemaal wel goed blijft gaan. Dus als ik 9 weken ben heb ik een 2e echo, is dat dan al de termijnbepaling? Of moet de termijnbepaling later? Ik ben het vergeten te vragen.
    Heb ook steeds meer last van kwaaltjes....nare smaak in mijn mond de hele dag, saggo/ emo, erg moe lig elke avond om 8 uur op bed haha.

2. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Haai! Gefeliciteerd!!!
    Had ik ook dit. Met 9 weken werd ik nog maar 3 dagen teruggezet en ik heb daarna nog een termijnecho gehad met 11.4. Daar werd ik exact op mijn eigen oorspronkelijk berekende datum gezet. Liep ik dus opeens helemaal niets meer achter! Plus dat het meten mensenwerk blijft. 1mm meer of minder maakt een heleboel verschil!
    Ik heb een site gevonden met een tabel over de lengtes. Daarin kan je zien met welke lengte je hoever bent (ongeveer, want ondanks alles is dit geen exacte wetenschap. Het klopt niet ALTIJD voor IEDEREEN. De afwijking is tot 11 weken tot 6 dagen)

Liefs, Janneke

http://www.bmus.org/policies-guides/23-17-3-161_ultBMUS.pdf
    (je moet bij de CRL zijn, crown rump length)

3. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

Jun 16, 2010
    1,170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Als het nog zo klein is kunnen ze het heel moeilijk meten en is een mm verschil gelijk een week.
    Maak je niet te druk ..ik ben ook in het begin een week terug gezet en daarna weer een aantal dagen vooruit.
    Ze doen juist met ong 12 weken de termijn echo omdat het dan beter te meten is.
    Het hartje klopt dus dat is belangerijkste!
    Geniet van je zwangerschap!

4. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    dank jullie wel meiden!!!:)

5. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    Op deze site staat dat het kindje aan het eind van week 6 5mm is...bij mij is vanmiddag 5,5mm gemeten, dus dan zou 7 weken wel kloppen toch??

6. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb ook met 9.5 mijn termijnbepaling gehad (1e echo was met 7 weken, ivm eerdere miskraam) en daarna zou ik moeten wachten tot de 20 weken echo (wel nog met tussendoor hartje luisteren met 14 weken). Maar ik wilde zo graag nog even na die 12 weken de zekerheid dat ik ongeschonden die eerste 3 maanden ben doorgekomen dat ik gewoon gebeld heb of ik nog een keer langs mocht komen, desnoods zou ik het zelf betalen. Dus met 13 weken heb ik nog een echo gehad en alles was goed!

Dus meid, jouw gerustheid gaat voor alles hoor, gewoon bellen als je je zorgen maakt of even de extra zekerheid wilt!

Enne... vergeet niet te genieten he! (dan ben ik nl een beetje vergeten te doen de eerste 12 weken)

7. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63
    ik had ook met 7 weken een echo. Toen was een vruchtje van 5 weken te zien dus ook geen hart actie.

Maar nu heb ik afgelopen maandag een echo gehad bij 9w4d en toen was er een heel mooi vruchtje te zien van 8w5d. Dus achterstand nog geen week meer.

Ik ben benieuwd over 2 weken bij de 12 weken echo wat er dan gezegd wordt

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, in die week tijd groeien ze enorm, die halve milimeter is niet ineens een week ouder... ;) En daarbij: bij de echo meten ze van kop tot stuit, websites gebruiken vaak de totale lengte, dus van kop tot teen... Moet je ook even in de gaten houden, voor je er conclusies aan verbindt... ;)

Maar: maak je niet te druk.
    Wij hadden bij Thirza bij 11 weken onze eerste echo. Werden we 2,5 week teruggezet naar 8,5 week.... heel vreemd, want had mijn ei getempt, dus dat zou niet moeten kunnen, dacht ik.
    Tweede termijnecho gehad, want ze kon het niet helemaal goed meten en bovendien is de termijnbepaling -juist daarom ook- tussen de 10 en 13 weken- dus 4,5 week later, toen ik 13 weken zou zijn, weer heen.
    Werden we een week vooruitgezet, dus 14 weken zwanger op dat moment, en 'nog maar' 1,5 week verschil met onze cyclusdatum.

Pas toen we bij de vorige zwangerschap voor de termijnecho gingen, wist de toenmalige echoscopist ons uit te leggen hoe en wat: na de eisprong kan innesteling tot wel 2 weken in beslag nemen! En als innesteling lang duurt, heeft dat dus ook effect op je zwangerschapstermijn.
    Is niets om je zorgen over te maken.
    Een kortere termijn kan wel voorteken zijn dat het misgaat, maar hoeft helemaal niet het geval te zijn. En miskramen komen ook voor bij mensen bij wie de termijn wel klopte met de cyclusdatum, dus dat zegt niet zoveel, zeker niet als het hartje klopt.
    Vooralsnog zou ik er dus vanuit gaan dat het gewoon OK is.
    Op deze termijn al goed een termijnbepaling doen, is dus moeilijk, dus kan zomaar dat je de volgende keer toch weer dichter bij je cyclusdatum zit. Bovendien gaat dat meten ook niet op de honderdste nauwkeurig, dus ook daar kan wel wat scheef gemeten zijn. En baby's groeien van begin af aan in spurtjes, dus als de echo vlak voor een spurt was, wordt je ook alweer teruggezet.

Maar zelfs als de echo niet vlak voor spurt was, de meting helemaal nauwkeurig was en helemaal goed te doen omdat baarmoeder EN baby er goed voor lagen, is een verschil van een week dus nog steeds niets om je zorgen over te maken :)

Na een miskraam heb je natuurlijk wel de neiging om overal beren en wolven op de weg te zien, maar probeer jezelf af te leiden en jezelf niet toe te staan je hiermee helemaal gek te maken!
    Mocht je het echt niet trekken en een echo willen hebben, kun je altijd je VK bellen en vragen of dat mag, en anders een pretecho plannen.... :)

9. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    dank jullie wel voor de duidelijk informatie. Ik probeer er ook niet al te veel zorgen over te maken, ook omdat ze gister zei dat het er goed uitzag. Ik voel me ook zwanger dus wat dat betreft zit het voor mijn gevoel wel goed. We zullen zien over 3 weken..hihi kan nu al niet meer wachten!
    btw we hebben gister een dvd laten maken, dat kan bij de echo...dat wist ik niet eens...wat gaaf joh!! Kunnen we elke keer nog even lekker naar ons beebje kijken met een goed kloppend hartje:D

10. Puk19854

Puk19854 Lid

May 16, 2011
    88
    0
    0
    Jullie hebben wel snel een echo, ik moet pas bij de verloskundige zijn (volgens onze berekening) bij 10,5 weken.
    Spannend hoor allemaal!!!

11. ch11

ch11 Bekend lid

Apr 19, 2011
    928
    0
    0
    Studie recherche
    Hay,

Hadden wij ook.. Wij waren bij de HA en die zei dat we ongeveer rond de 8 wkn moesten zijn op dat moment. Dus we hebben de VK gebeld voor een afspraak, 3 weken later mochten we komen dus dan zouden we ongeveer 11 weken moeten zijn. Maaar toen we er kwamen, waren we pas 7 weken. Dus toen de HA zei 8 weken waren we dus eigenlijk pas rond de 4 weken.

Het is dan wel een dompertje, maaaaar we hebben er lekker van genoten.. en zijn nu alweer 22 weken.

Gefeliciteerd met de zwangerschap!

12. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    @ puk19854, ik heb een vroege echo gehad omdat ik 2 jaar geleden een miskraam heb gehad en ik mij erg zorgen maakte, daarom mochten we van de vk een vroege echo gelukkig:)

13. Papa2011

Papa2011 Lid

Jul 12, 2011
    40
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Oldenzaal
    Hi,

Bij ons ook zo'n verhaal. Bij 9w6d hadden we de eerste echo. We wisten precies wanneer de eisprong was geweest dus dachten het goed te weten! Alles zag er goed uit, hartje klopte en de termijn was 7 weken en 2 dagen! Daarmee werden we dus 2,5 week terug gezet! Dat was wel even schrikken aangezien we toch echt zeker wisten wanneer de bevruchting plaats had gevonden.
    Hier maakten ze geen enkel probleem van bij de vk, dat kon allemaal, traag genesteld of wat dan ook. Geen zorgen maken, en over 3 weken weer een echo.
    Hele spannende weken gevuld met op internet zoeken naar vergelijkbare verhalen. Genoeg te vinden, en vaak met goede afloop, maar ook wel met slechte afloop. Volgende echo bleek ons kindje precies 3 weken te zijn gegroeid, niks ingehaald dus, maar wel gewoon een goeie vooruitgang voor 3 weken. Was een prima zwangerschap mochten we vanuit gaan! Vanaf dat moment alle echo's precies op termijn, niks meer ingehaald dus. Inmiddels 31 weken nu!
    Succes ermee!

Share This Page