wie kan mij wat over logopedie vertellen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sonja17, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sonja17

sonja17 Actief lid

14 feb 2009
    155
    0
    0
    De juf op de psz heeft mij geadviseerd om met mijn net 3 jarige zoontje naar de logopedist te gaan. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan aanpakken. Hij is namelijk niet zo makkelijk. Bij het cb vertikt hij het om testjes te doen, dus vraag ik mij af wat ze dan bij de logopedie doen. Krijg je boekjes mee oid, of zelf tips om hem beter te leren praten. Hij begrijpt alles goed en kan hele lange zinnen maken, alleen zet hij bijna overal een t voor. Hij kan de g,r,s,v en f niet uitspreken als het woord ermee begint, halverwege kan hij het wel uitspreken bv foefjes zegt hij toefjes.

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    bij de logopedie maken ze er echt een spelletje van.
    onze kinderen hebben allebei logopedie gehad, en vonden het echt leuk om elke week heen te gaan!
    was bijna jammer toen het stopte, omdat ze het niet meer nodig hadden.

hier kregen ze een schriftje, daar plakken ze een stencil in met plaatjes, daar horen al spelend vragen bij, die je zoontje 'moet' beantwoorden.
    hier werd het echt heel leuk gedaan, en ik denk overal wel.
    denk dat je zoontje het echt wel leuk gaat vinden.

3. sonja17

sonja17 Actief lid

14 feb 2009
    155
    0
    0
    oke dat klinkt op zich wel leuk voor peuters. Maar ik vraag me dan ook af hoe ze hem dan leren om andere letters te gaan gebruiken.Kan je daar iets meer over vertellen. En wat voor spraakproblemen hadden jou kinderen en hoe snel zag je verbetering?

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    nou mijn net 3jarige peuterpuber heeft ook logo :D
    Ik lach me telkens rot :D

Eerst word er een test gedaan (reynell test oid, weet niet meer) Die test duurt hier nu al 4 sessies (elke afspraak duurt een half uur)
    Mn dochter heeft na een kwartier al bijna geen concentratie meer dus dat laatste kwartier is vaak "het bij de les roepen"

Eerste keer was simpel, met kleine voorwerpen moeten ze opdrachtjes uitvoeren. Dat is meer om te testen wat ze wel en niet begrijpen aan taal.
    Nu de laatste keer is het articulatie. Een klappertje met getekende plaatjes. Daar moeten ze dan een bepaald woord van zeggen. Dan gaat het erom,
    Hoe ze een letter uitspreken (mn dochter spreekt de S uit met tong tussen de tanden)
    Of ze bepaalde lettercombis kunnen maken (dus bv PRinses, KRuiwagen)

Als ze klaar zijn met de test dan komt er een advies.
    Hier was t advies vorige week dat ze liefst 2x in de week een half uur zouden willen doen. DIt heb ik geweigert. Ze gaat sinds september (nieuw schooljaar) 4 dagdelen naar de psz ipv 2 vorig jaar.
    Ik denk dat ze zelf ook veel leert daar op de psz. Dit heb ik besproken met de logo en daar waren ze het mee eens. Ze zit nu ook in een ouder klasje dus met meer pratende kids.

De logo ziet nu ook verschil al met eind augustus.
    Vertrouw dus ook op je kind en laat hem zelf ook ontwikkelen. Logo kan een goede hulp zijn, maar mijn inziens hoeft dat niet altijd met een therapie op 3 jarige leeftijd.

5. sonja17

sonja17 Actief lid

14 feb 2009
    155
    0
    0
    oke nu heb ik wel een beeld van wat ons staat te wachten dank je. Ik ben wel bang dat hij alles vertikt, het is een zeer eigenzinnig koppig kindje. Die niet van verrassingen houdt. Ik moet echt soms praten als bruggeman om hem bepaalde dingen te laten doen. Moet je trouwens een verwijzing hebben van het cb of kun je ook zo terecht?

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Als je een goede logopedist hebt gaat het heel speels en is het geen straf. Als dit niet zo is zou ik een andere zoeken, want er zijn er genoeg die dit goed kunnen! Wellicht even op CB vragen of zij ervaring hebben met een goede logo voor peuters!

7. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Wij zijn de afgelopen 2 jaar naar logopedie geweest maar zo veel vond ik niet dat het hielp. Wel kregen wij wat tips maar voor haar zelf vond ik het niet zo bijzonder. Zij hield alleen de ontwikkeling . Maar dan vertelde ze, ' ze kan pop zeggen' dat ik dacht ja dat zegt ze al maanden. maar goed voor iedereen kan het weer anders zijn. ONze peuter zegt ook niet de g,f,v,sch, w maar we wachten eerst de basisschool af en dan zien we wel weer verder. Het ene kind is nou 1maal sneller dan het andere en ik vind dat ze best wat tijd mag nemen om het te leren. Ik praatte amper toen ik 4 was. Zei geen woord. Maar dat is helemaal goed gekomen:) mn mond staat niet stil haha.

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    meestal heb je een verwijzing nodig. Wij zijn door kinderarts verwezen.
    De logo beoordeelt dan of logopedische therapie noodzakelijk is. ewant laten we wel wezen, wat weet de psz leidster er nu specifiek vanaf (misschien wel globaal als je een goede leidster hebt)?
    Als het noodzakelijk blijkt, dan zal de logo spelenderwijs de spraak (en/of taal) stimuleren.
    Ik werk zelf in het spraak-taal onderwijs en heb ook een zoon van bijna 3 die zeer slecht verstaanbaar spreekt, dus weet er alles van... ;) Als je wil kun je me ook pb'en met vragen.

9. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    voor de logo heb je een verwijzing van de huisarts nodig (of kinderarts) Gewoon even bellen met de huisarts, zeggen dat de psz het adviseerd of cb dan schrijft hij een verwijzing. Hoef je verder niet veel voor te doen.

Mijn dochter is (na mijn toestemming) geobserveerd door een logo van de ggd.
    Dat was een half uurtje en sorry dat ik het zeg, maar da was een aanfluiting. Ze zou een verslag schrijven en naar t cb sturen. Dat heb ik geweigert.
    Ik bepaal zelf aan wie ik verslagen geef! Dit vond ze raar, maar had geen keus want zonder toestemming van de ouders mogen ze dat niet. Maar goed.
    Ik heb op t cb uiteraard wel gezegd dat ze naar de logo zou gaan (ivm gezeur daar) maar verslag vond ik niet nodig.
    Dat heeft overigens ook te maken met het verslag zelf. Dat was echt geen verslag te noemen. Dan heeft de leidster van de psz het nog beter verwoord dan de logo van de ggd.

Hier was ik niet de enige in want de logo die mn dochter nu heeft kon ook niks met het zogenaamde verslag.

Ik zou gewoon even kijken welke logos er in de buurt zitten en eens rondbellen. Niet iedereen helpt kleine kids (hier zit er 1 in de buurt die pas op zn vroegst start als ze 4half zijn) En niet iedereen gebruikt dezelfde methodes.
    Voor kids met uitspraak problemen is er een bepaalde methode maar die hanteert ook niet iedereen. Hier heb ik dus wel naar gekeken

Deel Deze Pagina