pijnlijke tepels tijdens en na voeden.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Luuz, 28 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    hallo,

kon het onderwerp zo 123 niet vinden, sorry als het toch dubbel is..
    Onze zoon is nu 9 dagen oud, en sinds afgelopen zaterdag is hij lekker thuis nadat hij de eerste week in het ziekenhuis heeft gelegen.. Nu is het zo dat ik in het ziekenhuis ook zo vaak mogelijk borstvoeding heb gegeven en de rest thuis heb gekolft.. Nu is het zo dat ik in het ziekenhuis tijdens de BV ontzettende pijnlijk tepels heb, overgevoelig zeg maar.. Hij is dan goed aangelegd, zuigt krachtig maar niet gulzig ofzo, eigenlijk verloopt alles zo als het hoort.. Volgens het ziekenhuis is het normaal en gaat het vanzelf over.. Kraamhulp zei het zelfde maar moest het in de gaten houden.. Het lijkt alleen alsof het steeds erger word.. het doet zo'n ontzettende pijn, ook na die tijd...

Is dit herkenbaar? of normaal? zoja, is er iets tegen te doen? af en toe haal ik L. gewoon van de borst omdat het zo'n pijn doet..

alvast bedankt,

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou toch nog eens iemand mee laten kijken, of zelf op internet even naar filmpjes over goed aanleggen kijken. Want dit lijkt toch op verkeerd aanleggen. En dat is millimeterwerk, zodra je kind goed aanligt voel je het meteen.

Je zou ook even alert kunnen zijn op spruw.

En hoe is het tongriempje van je kind?

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    we hadden vandaag laatste dag kraamhulp en volgens haar ligt het niet aan het aanleggen... spruw is het ook niet gelukkig.. morgen komt de tongriempje zal ik naar moeten kijken, daar heb ik nog niet op gelet eigenlijk..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe zien je tepels er meteen na het drinken uit?

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    steken behoorlijk naar voren.. ze zijn niet plat ofzo..
    mondje/lippen zitten er mooi gekruld omheen tijdens het voeden..

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik had dat ook en bij mij zat het toch echt in het aanleggen. Net wat Dirksmama zegt, het is millimeter werk. Ik moest Jitte haar hoofd iets meer naar achteren verschuiven, zodat de tepel schuin in haar mondje naar boven wees, ipv van recht naar achteren de keel in. (lastig uit te leggen zonder live voorbeeld.. ;) )

Aan de buitenkant ziet het er hetzelfde uit, maar je voelt wel degelijk het verschil. Zelfs mijn LK gaf aan dat het soms lastig te zien is, omdat je niet in de mond kunt kijken als ze aan het drinken zijn. Sinds ik het dus zo ben gaan doen heb ik nooit meer last van mijn tepels gehad (uitzonderingen als tandjes daar gelaten) terwijl ik bij Jelle om die reden dus gestopt ben.

Op BV.com staan een aantal plaatjes en filmpjes met tekst en uitleg, daar heb ik ook gekeken toen het bij mij zo zeer deed.

Edit: Ziet de tepel aan de punt ook niet wit? Zeg maar alsof al het bloed eruit is? Dat was bij mij een van de symptomen dat Jitte niet goed aanlag.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou er toch even een lactatiekundige bij halen, want kraamphulpen kunnen nog zo goed bijgeschoold zijn: hun eerste beroep is toch verzorging van moeder en kind en niet helpen bij borstvoeding, (is toch een bijtaak). Een lactatiekundige weet gewoon meer!

8. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Het kan ook zijn dat je tepels nog heel erg moeten wennen, aan het geweld wat op ze wordt uitgeoefend ;)
    Ik had het ook bij mijn ene tepel, heb daar gewoon telkens na de voeding en tussen door purelan (medela) opgesmeerd echt ideaal spul en bij mij was het na 14 dagen over.

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    bedankt voor de tips! zijn zeer bruikbaar elk geval, word al minder, denk dan toch het aanleggen.. Ik heb hem nu met hoofdje naar links i.p.v. rechts gelegd en is al een stuk minder.. nog even puzzelen maar denk wel dat we er zo uit komen.. anders idd LK erbij halen van de week..
    Bedankt!

Deel Deze Pagina