Eerste kindje vernoemd, wat te doen met tweede?

Discussie in 'Babynamen' gestart door mamavanv, 7 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanv

mamavanv Lid

26 jun 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ons zoontje was voor onze beide ouders het eerste kleinkind. We hebben hem, ook daarom, vernoemd naar de twee opa's.
    Zijn eerste naam is de naam die wij gekozen hebben. De tweede en derde zijn de eerste doopnamen van de opa's.

Nu ben ik weer zwanger. Wat zouden jullie met de naam van de tweede doen?
    Stel dat het een meisje is, dan zou het 'logisch' zijn om de oma's te venoemen, maar... de naam van mijn schoonmoeder vind ik verschrikkelijk (Agnes). Daarnaast heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met haar. Dat maakt vernoemen gevoelsmatig ook lastig...

Stel dat het weer een jongetje is, dan zouden we eventueel wel onze beide broers willen vernoemen, maar die namen passen niet bij elkaar. De ene is een doopnaam, de tweede is een 'gewone'.

Wat zouden jullie doen? Is het raar om je eerste kindje wel te vernoemen en de tweede niet? Of dat de eerste 3 voorletters heeft en de tweede maar 1?

2. Muis511

Muis511 Niet meer actief

Ten eerste moet je uiteraard doen wat jezelf wil... Wil je niet vernoemen, dan vernoem je toch lekker niet.
    Zelf ben ik gek op vernoemen. Onze zoon is vernoemd naar zijn papa en opa. Als de tweede een meisje wordt, vernoemen wij haar naar oma, tante en nichtje (in een naam, haha) en naar haar moeder (naar mij dus). Als het een jongen wordt, zal hij naar zijn andere opa vernoemd worden en misschien weer naar zijn papa.
    Met vernoeming kan je ook gewoon lekker gaan "spelen". Van Agnes kan je bijvoorbeeld Ans of Senna gaan maken en idem met de voornamen van jullie broers. Mijn mening is dan als je je eerste kind drie voorletters geeft, is het mooier om de tweede ook drie voorletters te geven maar het moet niet.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Wij hebben onze (eerste) dochter ook vernoemd. Wij hebben de namen van de oma's gemoderniseerd zeg maar (ook omdat ik nooit spijt van een naam wil krijgen mocht er ooit ruzie ofzo komen)
    Bij een tweede zouden we dat dus weer zo doen.
    Als het een jongen wordt, vernoemen we naar de opa's en als het een meisje wordt veranderen we de opa's namen ook nog eens naar een vrouwelijke vorm....

Zelf zou ik de tweede dus ook wel meerdere namen geven, omdat de eerste toch ook 3 namen heeft. Anders vindt ik het een beetje raar staan, alsof er voor de eerste wel inspiratie was, maar voor de tweede niet....
    Maar misschien kunnen jullie ook de niet letterlijke namen nemen, maar even iets veranderen. Zodat het dus wel namen worden die jullie leuk vinden.

4. Kovu

Kovu Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.130
    0
    0
    Pedagoog
    Provincie Limburg
    Mee eens!

5. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Zou ik ook lastig vinden. Naar de oma's vernoemen is hier niet zo'n probleem, maar mijn schoonvader heeft ook zo'n naam wat echt lelijk is om naar te vernoemen en een vlotte versie kan ik er niet van maken. Wij willen alleen wel dat als we de een naar een opa of oma gaan vernoemen we een volgende ook naar een opa of oma zouden vernoemen.

Stel dat je weer een jongetje krijgt dan vind ik het niet vreemd als die niet vermoemd zou worden, de opa's zijn immers al vernoemd en een jongen naar oma('s) vernoemen zou ik niet snel doen (zou een jongen dan zelf niet vernoemen (of naar broers)) en een eventueel volgend meisje misschien wel naar oma('s)).

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wij hebben niet vernoemd, noch bij zoon noch bij dochter. Hadden we geen zin in want het is zo "beladen" en ik vond de namen niet mooi voor onze wondertjes. Wèl hebben we beide kindjes drie namen gegeven, maar mooie namen dus waar we zelf helemaal achterstonden! ;)

Deel Deze Pagina