hoii... hoe zal ik beginnen..nou ooit willen mijn vriend en ik een huis kopen. hoeft geen paleis te zijnmaar we ruim genoeg voor 2 volw. een baby en wie weet in de toekomst nog een baby. nou daar heb je natuurlijk ook wat centjes voor nodig. we verdienen beiden meer dan genoeg eerlijk gezegd maar van sparen en besparen bakken we er niks van. integendeel houden we eind van de maand bijna niks over terwijl we volgens onze berekeningen ruim 900 euro over zouden moeten houden. waar het allemaal nartoe gaat weten we niet. ok ik weet het van mij kant wel een beetje (kleren) en elke keer een kadootje voor maddox. nu doe ik dat niet meer maar kom toch nog niet uit. mijn vriend is meneer zuinigheid himself en koopt bijna nooit kleren of schoenen. waar gaaat dat geld toch naartoe? waar besparen jullie op als ik vragen mag? we zijn begonnen met ipv frisdranken gewoon water en soms siroop. kleren aleen als het nodig is. voor de kleine kopen we wel gewoon de pampers en zwitsal doekjes enz. eten kopen we heus niet de a merk producten en vleeswaren in de bonus.
In de onderste schappen kijken in de supermarkt! Wasmiddel kopen als het in de aanbieding is: vanmorgen 6 flessen voor de prijs van 3 Bij de action kun je ook deo, douchegel, haarlak etc kopen.. Aanbiedingen in de gaten houden Per week een vast bedrag wat je mag uitgeven ( budgetteren)
Als eerste tip: Schrijf ALLES wat je uitgeeft op. Dus iedere dag even bijhouden, en elke 5 cent noteren. Het maakt je bewuster, hebt goed overzicht en zult minder uitgeven. Ik heb het onderverdeeld in Roken - Boodschappen - Brandstof - Overig. Maar kun je natuurlijk net zo doen als je zelf wilt..
google eens op het huishoudboekje, daar alles in bijhouden. Er bestaat ook een vak voor vaste lasten Zo heb ik weer overzicht. Succes!
Nou, ik bespaar nog niet, maar weet wel waar ik op ga besparen: eten en drinken kopen op het station op weg naar werk. Een kop koffie hier, een broodje daar... en dat 5 dagen per week, dat tikt best aan! Thuis gebruiken we bijvoorbeeld spaarlampen en letten we goed op dat we de lichten uit doen in kamers waar we niet zijn, om een hoge energierekening te voorkomen. tsja, verder zou ik eens bijhouden wat je uitgeeft, zodat je daar goed inzicht inkrijgt....
Ik bespaar vooral heel veel bij de boodschappen. Ik kijk heel vaak naar wat er in de bonus is bij de AH en doe daar mijn boodschappen naar, zal ik maar zeggen.. Bijv: Stamppotgroenten in de bonus? Eten we dat die week 1 of 2 keer. En verder koop ik zoveel mogelijk euroshopper of AH huismerk. Verder draai ik mijn wasjes op lage temperatuur en ik probeer zoveel mogelijk alles 1 keer in de week weg te werken. Dus dan heb ik ongeveer 4 wasbeurten en dan is alles weer schoon. Ik kies vaak ook voor een kort programma. Ik denk dat voor mij dat wel de grootste besparingen zijn....
ja overzicht maken van wat je eigenlijk allemaal doet dat geeft al een hoop duidelijkheid na een tijdje. dan weet je waar je geld naartoe gaat. als het loon gestort wordt gaat er diezelfde avond een vast bedrag naar de spaarreking voor de hypotheek en verzekeringen die erbij horen enzo. en een gedeelte sparen. dat is dan weg en kan niet aangekomen worden. de spaarrekening wordt alleen aangesproken op de laatste dag van de maand om het geld voor de hypotheek terug te zetten of voor een onvoorziene omstandigheid. wij doen 1 keer in de week boodschappen bij de aldi. voor de rest zoeken we de aanbiedingen af van dingen die we steeds nodig hebben. te denken valt aan zeeppoeder luiers doekjes tandpasta dat soort dingen. een klusje die mijn dochter op zich heeft genomen die vind dat een sport. en jong geleerd is oud gedaan. ik koop vrijwel nooit kleding voor mezelf. ik groei niet meer en verslijt ook niet veel. mijn vriend verslijt wel veel maar voor hem probeer ik low bugget in te kopen hij is niet merkgericht. voor de kinderen koop ik veel kleding tegelijk dan ben je 1 keer veel kwijt maar ga je niet elke week terug en kom je niet vaak in de verleiding. ik doe dat meestal anderhalve maand voor de kinderbijslag komt omdat de vooral kleine maten anders al weg zijn. zo kan ik het later met de kinderbijslag weer opvullen wat ik toen uitgegeven heb. ik sla ook altijd 1 kleding maat over. ik ga dus zelden naar de stad. en als ik er moet zijn koop ik zoveel mogelijk tegelijk van wat ik moet hebben of wat leuke hebbedingetjes want ook dat doe ik natuurlijk wel. ik overlaadt de kinderen niet met kado's. ze krijgen heus weleens wat maar geen uitpuilende kasten hier. ik heb het 1e verjaardagskado voor de jongste gelijk met de kerstkado's gekocht dus hoef er niet meer voor weg. ik maak een lijstje wat hij voor zijn ontwikkeling nodig heeft aan speelgoed en dat vraag ik als fam vraagt wat hij wil hebben voor zijn verjaardag zo hoef ik dat zelf niet te kopen. voor de kerst leg ik elke maand iets opzij. wij hebben geen auto en gaan niet op vakantie. gaan niet uit eten (vinden we ook niks aan trouwens.) ik pin zoveel mogelijk zo kan ik later online terug zien wat ik allemaal heb uitgespookt en hou ik het overzicht. we kunnen maar heel weinig in het rood. wassen doe ik op een kort programma. ik was best veel. dat is wat er zo het eerste bij me opkomt.
Mbt besparen... er is kort geleden nog een topic geweest over Consuminderen in crisistijd oid. Daar stond ook heel veel zaken in waar je op kunt letten. Zelf zit ik mede nav oa dit topic, boodschappentopic en consuminderen er ook sterk aan te denken eens alles goed in kaart te brengen waar ons geld blijft.
Boodschappen is natuurlijk wel het makkelijkste om op te besparen maar dat is wel wat ik het laatste zal doen, goed en gezond eten is wel wat waard vind ik. verder gebruik ik sinds kort Yunoo, daar kan je precies in een grafiek zien waar je het meeste aan uitgeeft en dus het beste op kan besparen
Wat ook helpt is met jezelf een budget per week afspreken en dat aan contant geld in je portemonnee stoppen, dus niet pinnen bij de kassa! Op die manier zie je heel goed wanneer je budget voor die week bijna op is, want dan is je portemonnee bijna leeg! En nog een voor de hand liggende: sluit geen dure leningen af, koop alleen maar als je het geld hebt!
Wij hebben in 2008 ons huis gekocht en dan veranderen je uitgaves natuurlijk ineens, ik ben toen een kasboek bij gaan houden en dat maakte me bewust van wat ik uitgaf. Ik maakte elke week 2 enveloppen: 1 meet boodschappengeld en 1 met geld voor leuke dingen. Die vulde ik dan op zondag en zo kwamen wij uit en konden we zelf sparen. En besparen doe ik inderdaad door boodschappen bij aldi te halen en bij action kun je inderdaad goedkoop verzorgingsproducten halen.
O ja, nog iets: heb je dure abonnementen lopen op kranten/tijdschriften? Of doe je mee aan allerlei loterijen? Of doneren jullie maandelijks een vast bedrag aan goede doelen? Wat ook kan helpen is een vast bedrag overschrijven naar je spaarrekening en dan met jezelf afspreken dat je absoluut niet in het rood zult staan per maandeinde... een lager banksaldo zorgt er bij mij voor dat ik zuiniger aan doe!
hey dat is handig die 2 enveloppen ik heb er 1 maar daar doe ik dus de extra dingen ook van yep voortaan hier ook 2
bedankt voor alle tips meer zijn ook welkom. ik ga zo op het huishoudboekje.nl kijken. als deze kleine kikker eindelijk eens doorheeft dat hij niet op het toetsenbord mag tikken. we hebben trouwens geen dure leningen..eingelijk helemaal geen lening. ook geen roodstand ik loop alleenmn studiefinanciering af te betalen en mn tel. abo (was gestolen en heb het nooit stopgezet)
Ik hoef niet te besparen eigenlijk en toch leef ik vrij zuinig. We kopen wel kleren en schoenen als het nodig is maar niet overdadig veel of duur. Charlotte is hier trouwens een uitzondering op haha. Boodschappen: wij eten bijna altijd vers en dat is redelijk duur, maar dingen als wasmiddel, pampers, doekjes, schoonmaakmiddelen enz koop ik bijna altijd in de aanbieding, vaak bij kruidvat. Daar krijg je soms bij 3 bussen deo een fles wasmiddel en een fles wasverzachter gratis, dat is nog eens leuk en je kunt ook nog gratis de merken uittesten. Verder eten we veel seizoensgroente, nu maak ik wat vaker prei, gestoofd, uit de oven, soep, enz. en met fruit hetzelfde.