Ik ben radeloos (baby 4,5 mnd slecht slapen, honger en onrustig)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amelle, 3 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amelle

Amelle Actief lid

13 dec 2010
    463
    0
    0
    Echt ik zit met m'n handen in het haar. Mijn zoontje van 4,5 maand slaapt heel slecht. Vooral overdag maar 's nachts kan hij er ook wat van. Even een omschrijving van een gemiddelde dag (wat ritme heeft hij ook nog niet)

De dag begint tussen 8 en 9
    Rond 11 uur slaapt hij zo'n 3 kwartier
    Rond half 4 slaapt hij 1,5 tot 2 uur
    Dan probeer ik heb rond de klok van 7 uur / half 8 weer naar bed te doen en meestal ben ik een uur met hem aan het 'vechten' tot hij slaapt. Maar 4 van de 7 dagen lukt het niet en valt hij pas rond kwart voor 10 in slaap.

's nachts komt hij om de 3,5 - 4 uur voor een voeding en valt daarna vrijwel direct in slaap. Vervolgens wordt hij om half 7 in de ochtend wakker en is een half uur heel onrustig en valt daarna weer in slaap tot dus een uur of 8-9

Hij is ook vaak best onrustig met zijn lichaam en lijkt ook altijd honger te hebben. Het cb raadde mij aan om met voeding voor hongerige baby's te beginnen maar dat geeft geen enkel verschil. Hij blijft om de 3,5 - 4 uur komen voor een voeding. Hij krijgt nu 6 flessen op een dag van 150 terwijl hij op 4 flessen van 180 moet zitten. Maar hij kan gewoon niet met minder. Een extra schep voeding helpt ook niet een een vollere fles ook niet.

Ik ben nu echt radeloos. Door de onrustige momenten overdag en de gebroken nachten ben ik echt op aan het raken. Ik weet gewoon niet want mij kleine mannetje heeft en ik vind het niet leuk voor hem dat hij zo weinig slaapt en zo onrustig is. Het is voor mezelf vervelend maar voor hem nog meer. :(

2. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Is dat al van de geboorte zo of iets van de laatste tijd?
    Is iets medisch uitgesloten? Of kan het dat het maar een fase is?

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Heel herkenbaar hier hetzelfde, al is dit hier vooral van de laatste weken. In een ritme heeft hij vanaf zijn geboorte niet gezeten.

Ik ga maar een beetje met hem mee hoe lastig dat soms ook is en denk als het me teveel wordt het is een fase....

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom zou hij nou al op 4x 180 moeten zitten? Omdat het op het pak staat?
    Lijkt mij prima als je 6x een kleinere fles geeft, zeker als je kindje hier om 'vraagt'! En iedere 3,5-4 uur is op zich ook niet vreemd volgens mij?

Als hij 's morgens wakker wordt rond 6.30u krijgt hij dan een fles of niet?
    En heb je ooit geprobeerd om dan gewoon rond 7u op te staan en de dag te beginnen, zodat hij rond 9.30-10u weer naar bed kan? Misschien dat hij dan langer slaapt? Dan proberen om hem 's middags weer wat eerder in bed te leggen zodat hij voor de nacht wat langer wakker is en misschien beter/sneller in slaap valt?
    Evt voor het slapen 's avonds lekker badje met lavendel (=rustgevend)??

Hier is het 'schema' ongeveer zo:

7-8u BV
    slapen tot 9-9.30u
    9.30u slokje BV
    12u BV
    slapen tot 14-15u
    hierna BV
    17u BV
    klein slaapje in de box van 45 min
    20u BV
    slapen tot volgende ochtend

Blijft lastig omdat ze ook niet kunnen zeggen wat er zou kunnen zijn... en ook als je ze in een 'schema' ritme wil hebben waar ze gewoon niet in willen.

5. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Als ik eerlijk ben slaapt hij best netjes eigenlijk, meer dan mijn dochter doet/deed :) kan me echt voorstellen dat de gebroken nachten je uitputten, daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou proberen om het zoveel mogelijk te accepteren en erin mee te gaan. Laat het los hoeveel hij zou 'moeten' drinken en wanneer hij 'moet' slapen. Dan maak je het denk ik voor jezelf een stuk gemakkelijker. Plan af en toe een dag(deel) voor jezelf in, en laat iemand anders voor je kindje zorgen. Dan kun je even bijtanken (ook geestelijk) en kun je er weer even tegenaan. En probeer van de positieve dingen te genieten, want het gaat zo snel... :) sterkte!

6. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Overdag slaapt hij mijn zoontje ook zoiets..
    2x een uurtje (meestal s och en s avonds) en 1 x 2-3 uur (meestal ergens tussen 11.00 en 15.00)
    S nachts slaapt hij wel door, elke nacht van 22.00/23.00 tot 07.00..
    Ik vroeg me ook af of mn zoon overdag wel goed genoeg sliep.. cb zei: 3 slaapjes overdag is normaal, vaak 2 korte en 1 lange.. kindje slaapt zelf zolang als het nodig heeft.. zolang hij goed groeit is er geen probleem.
    Mijn zoon is nu bijna 4 maanden trouwens.
    Bij ons moeten we ook nog wel een beetje helpen met in slaap krijgen door wiegen enz als hij moe is.. gewoon wakker in bed leggen lijdt tot hysterie..

7. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Oja.. zoon drinkt ook 6x 150.. hij stopt gewoon als hij vol zit en komt dan later voor een extra voeding.. hij groeit heel gemiddeld, cb zei ook daarover: gewoon zo laten, hij geeft duidelijk zelf aan wat hij nodig heeft.

8. KimK

KimK Niet meer actief

Waarom MOET hij op 4 flessen van 180 zitten? Mijn dochter is 6 maanden en zit op 5 flessen van 180 en de eerste die daarover zeurt kan mij echt gestolen worden... Ze heeft honger dus ja so be it...

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een tip: laat het los en volg je kind. 6 flessen is prima, hij 'moet' helemaal niks. Niet elke baby heeft genoeg aan 4 flessen op een dag.

Ik vind de tip om de dag te beginnen als hij wakker wordt ook een goede. 6.30 uur is niet te vroeg en zo kun je misschien ritme krijgen.

Verder veel in dezelfde volgorde doen qua handelingen (bijv. voeden, verschonen, spelen en bij de eerste tekenen van vermoeidheid naar bed). Mijn dochter sliep ook weinig overdag tot 8 maanden. 's Nachts ging het vrijwel heel snel al goed, dus ik heb haar een beetje laten doen overdag. Ze wilde ook niet in haar bedje overdag, dus sliep ze in de kinderwagenbak in de huiskamer. In de auto in de reiswieg of als ik ging wandelen sliep ze wel langer, ik heb hier dan ook van geprofiteerd.

10. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Onze dochter heeft nooit op flessen van 180 gezeten. Ze kreeg ze gewoon niet op.
    Wat de anderen zeggen, laat het moeten los. Volg het ritme van je zoon, en doe zelf alles zo veel mogelijk volgens een ritme.

Ik was ook heel erg van de regels, totdat ik het los heb gelaten. Ik had/heb een veel rustiger meisje. Het cb geeft adviezen, maar luister naar je gevoel!

11. tuc

tuc Niet meer actief

Die 6 flessen lijken mij ook prima hoor. Vind wel dat hij weinig slaapt en misschien is hij daardoor oververmoeid en onrustig. Die 3 kwartier dat hij s ochtends slaapt is 1 slaapcyclus voor een baby..ze moeten alleen leren weer terug in slaap te vallen en weer 1 of 2 slaapccyclussen te slapen. Dat kunnen ze niet altijd zelf sommige babytjes hebben daar hulp bij nodig. Mijn oudste kon dat wel zelf...de jongste niet. Werd standaard na 3 kwartier wakker. Ik gaf zijn speemtje terug...spuugdoekje over zijn oogjes (dat had hij nodig om in slaap te vallen) en bleef even tot hij weer opnieuw sliep. Dat duurde in het begin wel een kwartier ofzo...later nog geen 5 minuten. Er zijn ook perioden geweest dat het in bed echt niet lukte, dan sliep hij op schoot verder of in de wandelwagen. Maar ik deed er heel veel voor...om straks een rustig slapend kind te krijgen is het belangrijk om dat wakker worden na 1 cyclus te verbreken.

12. Artamesia

Artamesia Bekend lid

22 jul 2013
    606
    11
    18
    Vrouw
    Limburg (BE)
    Herkenbaar!

Helemaaaaal geen ritme hier op 4 maanden. :) krijgt 5x180(drinkt er 2 leeg, de andere drie laat hij 30-60 in. Geen lijn in trekken welke hij leeg drinkt) en dan wil hij 's nachts nog extra drinken...laatste fles is tussen 18en 22u, zoveel ritme is er :p

Slapen overdag: poeh. Hazenslaapjes. Tot nu toe 2 keer 2,5 u geslapen. De rest varieert van 5 tot 30 minuten. 'S nachts gemiddeld 2 keer zijn tut geven voor hij echt om eten vraagt. Slapen, wat is dat? :D

We proberen hem nu gewoon te volgen,maar ik vind het wel moeilijk. Ik ken mijn zoontje en zie wanneer hij moe is, honger heeft etc... Maar binnenkort moet hij naar grootouders en oppas, hou mijn hart eigenlijk wel vast omdat hij geen enkele vorm van ritme heeft...

13. Artamesia

Artamesia Bekend lid

22 jul 2013
    606
    11
    18
    Vrouw
    Limburg (BE)
    3,5 tot 4u tussen twee flessen is toch heel netjes?
    Hier met moeite 3 u, en dan moet ik al wat rekken...

14. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hier ook 6 voedingen, 4uur ertussen. Dag en nacht. Overdag slaapt onze zoon tussen 90min en 4 uur. Heel weinig, maar wij zijn er al tevreden mee. Hij wil mn niets missen, alles zien, horen en overal bijzijn. Hij doet ontzettend veel moeite om wakker te blijven. Terwijl wij ook bij slaapsignalen richting bed gaan, niet meteen eruitpakken bij huilen enz. Maar daarentegen jengelt hij niet veel, dus ik maak me niet zo'n zorgen om het weinig slapen.

Deel Deze Pagina