Hallo dames, Mijn zoontje van 2jaar en 3 mnd kwijlt enorm,en dan niet een beetje...nee het stroomt echt zijn mondje uit en we moeten echt ieder uur een nieuwe bib(slapje)om doen anders is zijn shirt echt doorwater nat. We lopen nu in het zh bij de kinderarts omdat we denken dat er meer aan de hand is dan alleen het kwijlen.Het is ons opgevallen dat zijn mondje altijd open staat,al sinds de geboorte.Deze kan hij niet of moeilijk sluiten. De dingen waar het door zou komen is al uitgesloten en dan bedoel ik dat hij al zijn tanden en kiezen al heeft,de keel en neus amandelen zijn al verwijderd. Ook is ons opgevallen dat hij nog steeds op zijn teentjes loopt en veel valt.Na onderzoek is gebleken dat ons mannetje een lage spierspanning in zijn lijfje heeft en dat zijn oogjes ook iets afwijkend zijn.Bij peuter van 2 is het plus 2 en mijn zoontje heeft plus 4 maar over drie maanden wordt dat opnieuw getest hoe het dan is. Dat kan verklaren waarom hij veel valt,snel moe is en tegen dingen aan loopt.....ook logopedie kikt mee omdat het eten niet makkelijk gaat. Ben net weer terug uit het zh en de kinderarts wil het nog een maandje aan kijken en is het niet minder geworden dan wordt er een scan van zijn koppie gemaakt en bloed geprikt op spiertjes. Het vreemde is dat het verder een hele vrolijke peuter is en goed op schema ligt qua taal ontwikkeling,tellen en kleuren kan benoemen en heel sociaal is.....maar er is iets wat niet klopt maar wat? Begrijp me niet verkeerd want onze zoon is alles voor ons en we houden van hem zoals hij is maar we worden er heel verdrietig van dat we de link niet kunnen liggen op iets wat er nu echt aan de hand is en dat zegt de kinderarts dus ook....hij heeft van alles een beetje maar we missen het totaal plaatje. Daarom hoop ik dat er iemand is die dit herkend en of mij advies hierin kan geven.......Sorry voor mijn lange verhaal maar ik heb geprobeerd om het zo kort mogelijk te vertellen....alvast bedankt! liefs........
Mijn stiefzoontje kwijlde heel erg, echt van 't kaliber 'kapotte huid en binnen een poep en een scheet een nat shirt'). Heeft ook z'n amandelen eruit gehad, logopedie gehad en weet ik veel wat, maar 't leek weinig te werken. Hij sliste ook als 'n gek trouwens, was echt onverstaanbaar! Hij heeft echt nog heel lang gekwijld, in elk geval kwijlde hij nog toen hij in groep 1 zat. Hoe het nu is weet ik niet. Ze hebben volgens mij nooit gevonden waar 't nou aan lag. Je kunt er weinig mee, met mijn antwoord, maar ik snap wel hoe vervelend het kan zijn. Hebben ze een idee waar 't aan zou kunnen liggen, omdat je ook expliciet die verlaagde spierspanning en zo noemt? Mijn stiefzoon rende altijd wel heel vreemd en zijn motoriek was niet je van het. Hij kon overigens wel vreselijk hárd rennen. Hij zit nu in groep vijf en doet 't super; zit op voetbal, haalt hoge cijfers...
Het is nogal een moeilijk probleem voor mij, ik ben geen arts en hier weet ik geen raad mee. Ik kan mij dus wel een beetje voorstellen hoe je je voelt. Heel veel sterkte!
@magne...... bedankt voor je uitgebreide verhaal.Jullie hebben er dus ook ervaring mee en weten hoe vervelend het is en dan vooral voor het kind dat ze steeds met een nat shirt rondlopen. Fijn om te horen dat het nu zo goed gaat qua ontwikkeling en dat het kwijlen op latere leeftijd is gestopt. Wij hebben dus geen idee of het mede komt door de lage spierspanning van mijn zoontje.Er worden dus meerdere onderzoeken naar gedaan en we weten dat de lage spierspanning in heel zijn lijfje zit,dus ook in zijn gezichtje.Zijn bovenlip bv gebruikt hij dus niet met eten.En hij is daardoor snel moe en stopt dan..... Zoals ik ook in mijn bericht had verteld moeten we het nog een maand aankijken,veel oefenen om te proberen zijn mondspieren wat sterker te maken en kijken wat het kwijlen doet,maar de logopediste heeft eigenlijk al aangegeven dat ze weet dat het kwijlen dan nog hetzelfde zal zijn. We hopen dan ook dat we na de scan meer duidelijkheid hebben. Nogmaals bedankt voor het reageren! Liefs.......
@mamavanmeisje. Lees ik uit je bericht dat je dochter ook zo kwijlt of begrijp ik het verkeerd?je dochter is dus ook ruim twee he en heeft ze het ook altijd al gedaan?is er al onderzoek naar gedaan?omdat je zegt dat het een groot probleem is en je begrijpt hoe ik me voel...... Sterkte met je dochter en hoop dat het bij haar alleen het kwijlen is wat problemen geeft en geen verdere ongemakken. Bedankt voor je reactie, Liefs.......
Je verhaal lijkt wel wat op die van mijn zoontje alleen zitten wij al wat langer in de molen. Mijn zoontje is ook bijna 2 jaar en 3 maanden. Hij kwijlt veel. Heeft een ontwikkelingsachterstand gehad. Maar hij blijft een lage spierspanning houden. Hij valt snel heeft weinig evenwicht en vooral in zijn gezicht kun je de lagere spanning goed zien. Wij hebben al chromosoomonderzoeken en onderzoeken naar stofwisselingsziekten achter de rug. Maar daar kwam niets uit. Nu heeft hij wekelijks logopedie. Omdat hij veel letter niet uit kan spreken en hij weinig doet met zijn mond en tong. Daardoor is hij moeilijk verstaanbaar. In juni/juli moeten we terug naar de klinisch geneticus en gaan we samen kijken of hij nog verder onderzocht word waarom hij een lagere spierspanning heeft.
@mamavanmeisje.... Ohhhhhhh sorry dus echt verkeerd gelezen pff ik twijfelde dus al een beetje........maar nogmaals bedankt voor je berichtje en lief dat je me sterkte wenst met dit alles. liefs.........
@linda84, Pfff jeetje onze verhalen hebben idd veel gemeen zeg.Er zijn zoveel overeenkomsten het kwijlen de lage spierspanning logopedie etc alleen begrijp ik dus dat jullie al veel langer in dit traject zitten.Mag ik vragen hoe lang er al onderzoeken lopen en waar er als eerste aan gedacht werd bij julie zoontje?ons mannetje is met 35 wk geboren,heeft sonde voeding gehad,altijd problemen met eten en drinken,reflux,voorkeurshouding dus al vroeg met fysio begonnen,veel overstrekken,en in het zh gelegen met het rsvirus,het adeo en het rotavirus. We zijn eigenlijk altijd al ah doktoren geweest met onze zoon,en als moederinstinct weet je gewoon dat er iets is wat niet klopt ook al is hij in jouw ogen de mooiste,de liefste en de knapste zoon van heel de wereld! We hebben het ook steeds aangegeven maar elke x was het wel van ja maar tandjes,ja maar amandelen,ja maar nog sterker worden in beentjes,ja maar gewoon beetje meer oefenen etc etc ik denk wel heel herkenbaar voor jullie totdat we ander zh kwamen en de kinderarts ons wel serieus nam en alles beaamde wat wij zagen en vonden.... Mijn zoontje praat best duidelijk,kan zich goed verwoorden en we hebben puur logopedie voor die lage spierspanning en problemen met eten en drinken en voor het kwijlen dan...... Ik weet niet of je het zo wil vertellen want ik zou heel graag jullie ervaringen willen horen en anders via pb...wie weet zien wij wat over het hoofd en of wordt er meer duidelijk zo. Heeft jouw zoontje wel goede oogjes?en heeft hij met eten en drinken geen problemen? Alvast bedankt voor het lezen en fijn dat je de ervaringen met mij wilt delen... liefs ....
Heb je toevallig msn ? Of facebook ? kunnen we mischien even chatten met elkaar. En zo niet dan stuur ik je een pb.
Mijn zoontje kwijlde ook heel veel, de ene keer erger dan dan de andere keer, maar nadat zijn tongriempje is doorgeknipt is het weggegaan.... zeg niet dat het daar aan kan liggen maar je zou er naar kunnen laten kijken, sterkte!
Ik heb mijn berichtje nog even terug gelezen en je hebt gelijk; het was wel super onduidelijk. Dat krijg ik ervan als ik te snel wil typen... Nou ja in ieder geval hoop ik dat je een oplossing vind!
Hoe gaat het nu met je zoontje ? Hier kwijlt hij het ene moment bijna niet en het andere moment zit alles onder.