Ja, ja!!!! het is zover. Mijn kleine man wordt zondag 4 jaar. Hij gaat woensdag ochtend wennen. Super spannend Ik vroeg me af, hij gaat nu naar de peuterspeelzaal. En dan geef ik hem altijd een rugzakje mee met een extra broek en onderbroek. Hij is allang zindelijk, maar goed het blijven kinderen en een ongelukje zit in een klein hoekje. Zoals soms niet goed op de wc pot gaan zitten en dan heerlijk over je onderbroek en broek heen plassen Nou is mijn vraag, is het gebruikelijk dat je naar de basisschool in groep 1/2 ook nog zoiets mee geeft in de rugzak? Doen jullie dat ook, of is dat niet meer. Ze moeten met gym zichzelf ook gaan aan en uitkleden staat erin de folder meteen al in groep 1/2. Ik ben druk met hem aan het oefenen maar het gaat nog niet echt goed. Broek lukt op zich wel maar zijn armen in het t;shirt krijgen vindt hij echt moeilijk nog. En zijn schoenen is helemaal nog een uitdaging. Maak me zorgen daarover. hadden of hebben jullie dat ook?
Ik heb bij mijn dochter in het begin ook altijd een onderbroekje en legging in d'r tas gedaan. Dat deed ik dan wel nog apart in een plastic tasje, zodat het niet gelijk zichtbaar was. Aankleden zal vanzelf wel gaan. Als de juf ziet, dat het nog niet helemaal goed gaat, dan helpt ze hem er wel bij.
Nee hoor je hoeft geen schone kleren meer mee te geven wanneer ze naar school gaan. Meestal heeft de school zelf wel iets liggen in het geval van ongelukjes. Ik had dezelfde angsten als jij, maar je zult versteld staan dat er eigenlijk maar weinig ongelukjes gebeuren. Ook met gym zal er best een juf, of een andere leerling, zijn die even helpt als het echt niet lukt met aankleden. Mijn zoon, inmiddels bijna 6 jaar, kwam in het begin ook regelmatig thuis met z'n gymbroek nog onder z'n jeans, of z'n trui achterstevoren aan (ik moest daar ook wel aan wennen hoor, maar op een gegeven moment lachte ik erom! Hijzelf had helemaal niets in de gaten). Het is nu eenmaal een feit; ze worden groot en moeten de knusse, beschermende wereld van de creche verlaten. Moeilijk voor mama, maar wel veel meer uitdaging en plezier voor kids! Succes!
Nee hier ook geen schone kleding meer mee gegeven.En ze heeft maar 1 of 2x een ongelukje gehad. School heeft meestal zelf reservesetje. Met gymen zorgen we in ieder geval dat ze makkelijke kleding aan heeft. Dus een shirt wat ze zelf makkelijk aan en uit kan trekken, en bv geen blouse met allemaal knoopjes. Maar ook de juf helpt wel als iets nog niet lukt.
Reservekleding mocht al niet meer mee toen ze 2,5 jaar was. "Nee mama dat hoeft niet mee". Dochter heeft nooit ongelukjes, maar in de nieuwsbrief stond pas dat ze onderbroeken zochten voor hun klas. Dus ze hebben wel reservekleding in de klas. Uit- en aankleden: goed laten oefenen en niet te snel helpen thuis. Want die neiging heb je snel. Mocht het niet lukken dan helpt de juf natuurlijk wel of een handige medekleuter. Hier moeten ze het aan een groep 2 kleuter vragen en als hij/zij het ook niet kan pas aan de juf.
Ik geef naar de psz ook geen reservekleding meer mee. Heb t nog een half jaar ofzo gedaan, maar al maanden zat tzelfde setje in dr tas. Dus pas geleden heb ik t er maar uitgehaald toen t een keer nat was geworden door een lekkende beker . Ze hebben daar altijd iets liggen, mocht er toch wat gebeuren. Mooi dat dat op de kleuterschool dus ook nog zo is .
Mja hier was ze al ruim zindelijk... En tot nu toe ging het 2x mis. 1x heeft ze niets gezegd en de halve middag in dr natte spul gelopen. Rokje met legging dus juf had niks gezien en ze vond het zelf nogal kinderachtig dus heeft zich groot gehouden tot we een stuk van school waren. Daarna dikke tranen en drama want ze vond het echt heel erg. 2e keer kreeg ze van school een onderbroek en een spijkerbroek. En met gymmen verwacht school hier dat je het zelf oefent en dat juf niet hoeft te helpen. Over het algemeen als het toch nodig is helpen ze elkaar want ze doen race-tegen-de-klok en dat betekent dat ze allemaal klaar moeten zijn als de klok afgaat (en ja juf helpt ook wel als het moet maar bij voorkeur strikt ze geen 25 paar schoenen. Schoenen zonder veters zijn hier dus altijd geliefd op gymdagen )
En wat betreft trui aan trekken... Eerst de armen en dan je hoofd heeft onze dochter geleerd op school Andersom kende ze wel.. Maar bovenstaande is blijkbaar sneller. Zeker met een strakkere hals.
Bij ons was extra kleding niet nodig. Omdat onze dochter dat al 2 jaar niet nodig had maar de school had zelf ook gewoon liggen voor ongelukjes. Hier zijn ze trouwens wat betreft uit en aankleden voor gym ook wel makkelijk. Vooral die kindjes die net op school zitten worden nog echt wel geholpen. Vaak ook wel door de kinderen die "al"5 jaar zijn.
bedankt voor alle reactie's! Ik moet zeggen, ik voel me al een stuk rustiger. Er komt zoveel als ouder op je af wat je moet regelen. Ik zal blij zijn als die eerste week erop zit. Nu is alles zo aftasten. Ik wil ook niet elke ochtend de juf lastig vallen met vragen
Uiteindelijk regelt het zich allemaal wel.. Eerste 2 weken voelde het alsof ik achter alle feiten aan liep maar inmiddels zitten we allemaal netjes in het gelid van het schoolgaande kind
Bij ons op school ligt reservekleding voor ongelukjes. (Ik ben kleuterjuf.) Alleen als het kind vaak een ongelukje heeft zorgen de ouders voor kleding in de tas. Je zult versteld staan hoe snel jouw kind zich straks kan aankleden. Een kind kijkt namelijk naar de andere kinderen en doet hen na. En de juf is vast niet te beroerd om even te helpen als dat nodig is. Succes met deze nieuwe fase. Spannend, maar ook weer leuk!
Ik kleedde mijn dochter altijd aan. Was gewoon een gewoonte en niet bij stil gestaan. Ze zit nu een maand op school en daar wordt idd veel meer zelfstandigheid geeist. Nu kleedt ze zichzelf thuis ook aan, tot en met het dichtdoen van de rits van haar jas.
Ik sta versteld van de onzelfstandigheid van sommige kinderen. Mijn zoontje is 2,5 en probeert al maandenlang zichzelf aan te kleden. Lukt niet altijd even goed en duurt erg lang maar hij probeert het wel. Ritsen dichtdoen kon hij voor zijn tweede jaar.
Hier gymen ze gewoon in hun kleding, alleen de schoenen worden verwisseld voor gympies. M'n dochter heeft onlangs een week lang bijna elke dag een ongelukje gehad, zo zielig. Op advies van de juf even langs de huisarts, bleek ze blaasontsteking te hebben. Zou ik zelf nooit bij stilgestaan hebben, want ze had geen pijn ofzo. Maar in die periode dus blij met de reservebroekjes en kleding van school
tja niet iedereen heeft elke ochtend de tijd om zn kind een half uur te laten tobben met zn kleding natuurlijk en al helemaal niet elke peuter heeft ook zin om zichzelf aan te kleden en dan ga ej als ouder gewoon door met datgene wat je van geboorte af aan al deed.. namelijk gewoon aankleden.
Precies ja! Het was geen kwestie van niet kunnen, ze deed het alleen niet vaak. Het was gewoon een gewoonte dat ik het deed. Maar met het oog op de komst van de baby heb ik nu geeist dat ze het allemaal zelf doet.
Ik heb een reservebroek en onderbroek in de luizenzak gegooid. Ook al was onze dochter allang zindelijk, toch was het in de eerste spannende weken wel eens mis.
Hier geen reservekleding, maar dat had ik al zeker anderhalf jaar nooit meer mee. Bij het opruimen op de creche bleken haar reservekleren maat 92 te zijn terwijl ze zelf maat 110 had inmiddels. Op de hele peutergroep nooit nodig gehad. Als je kindje nog wel af en toe ongelukjes heeft, zou ik wel wat reserve meegeven maar anders niet. En kijk of je makkelijke schoenen voor hem kunt kopen. Gympen met klittenband ofzo, dat scheelt enorm op gymdagen. Bij mijn dochter in de klas zijn elke dag 2 'helpers'. deze kinderen helpen de juf, maar ook de andere kinderen met dingen zoals aankleden en ritsen dichtmaken. Deze taak wordt heel serieus genomen door de kinderen maar als het niet lukt is er altijd nog de juf natuurlijk. Hier had de juf in 1 van de eerste weken aan dochter gevraagd of ze bepaalde veterschoenen liever niet meer wilde aandoen op gymdagen. Nou, dat neemt dochter heel serieus. Ze vraagt me of het een gymdag is, en zal dan echt niet die schoenen aandoen omdat de juf dat heeft gezegd. Dat maakt echt veel meer indruk dan als ik zoiets roep. Datzelfde geldt natuurlijk bij veel kinderen voor zelf aankleden.