Wie kan wat uitleggen over EAN-codes?

Discussion in 'De lounge' started by oleander1986, Aug 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hallo,

Ik heb een eigen bedrijfje in sieraden, dit was tot nu toe nog kleinschalig (ik maak alles zelf) maar ga nu mijn producten op de duitse Amazone site aanbieden.
    Hiervoor moet je door een hele checklist heen, onder andere is het een vereiste dat je eigen EAN of GS1 codes hebt, omdat ik mijn sieraden ook door hun laat versturen en ze daar dus ook laat opslaan. Nou weet ik wel dat dit ter indicatie van een artikel staat, maar hoe gaat dit nou precies in zijn werk? Als ik naar het bedrijf bel waar ze EAN nummers verstrekken dan zeggen ze dat je een code van 9 cijfers krijgt, waar je zelf dan 13 cijfers uit moet maken, (???) maar daar kunnen ze wel bij helpen.
    Okee, maar als ik dan uiteindelijk een code heb van 13 nummers, moet ik weer een ander bedrijf hebben die het als software kan leveren zodat ik ze zelf kan printen?
    En WAT is zo'n nummer nou? Ik neem aan dat amazon daar mijn gegevens dan aan linkt? Of moet ik dat zelf doen? Sorry voor alle vragen maar ik snap er echt even de ballen van en weet niet waar en hoe ik moet beginnen.
    Er is hier vast wel iemand met een eigen bedrijfje die ook EAN codes gebruikt? Ik zou het heel fijn vinden als jullie me het een en ander kunnen uitleggen/op weg kunnen helpen.
    Bedankt!

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

3. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Dankje Triskele, ik heb zelf ook al veel rondgesnuffelt op google, maar vind geen een pagina die echt op een begrijpelijke manier uitlegd hoe het met die codes werkt van A tot Z. Ik ben niet eens zo geïnteresseerd in hoe de cijfers in elkaar steken, al dan wel niet hoe Amazon dan in zo'n geval er iets aan kan aflezen en wát ze er dan aan aflezen en hoe dat dan in hun systeem verwerkt word. Of loop ik gewoon te moeilijk te doen en is het eigenlijk heel makkelijk?...
    Niemand die hiermee bekend is?

4. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Ik heb in ieder geval vast de baam van een programmaatje waar je ze in kan maken als ze aangevraagd zijn.
    Barcode pro heet het.

Succes!

Edit: zie dat het programma alleen voor Mac is. Ik gebruikte het bij het reclameburo waar ik verpakkingen ontwierp.

5. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Jij bedoeld een programmaatje waarin je van een 9 cijferige code een 13 cijferige kan maken?
    Ik lees ook op google dat je zelf gratis barcodes kan maken met bepaalde gratis te downloaden programma's, maar als je een code koopt via de officiele site ben je meteen een paar honderd euro lichter en moet je jaarinkomens showen etc. Ik snap er echt NIKS van! :(

6. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    ik denk dat de 9 cijfers die je krijgt de eerste cijfers zijn van de 13 cijfers. daaraan kun je het land en de producent uit herleiden. daarna maak je dus zelf artikelnummers aan van jouw verschillende producten.
    als jij dus 9 cijfers krijgt kan je 999 artikelen aanmaken. want het laatste nummer is altijd een controlegetal en staat vast nav de cijfers die je hebt.
    dus bv: 876499254 125 3
    voor het berekenen van het controlegetal kan je op google zoeken.
    er zijn programma's die je streepjescode voor je maken, maar daar heb ik geen verstand van. ik zit met iets van bartrack in mijn hoofd, maar daar werk ik niet mee. weet ook niet of dat echt nodig is als je het vanuit huis gaat versturen, want het is mijns inziens alleen nodig als je de producten gaat scannen met een handscanner. zijn al je producten trouwens uniek? misschien kan/mag je dan artikelnummers per prijscatagorie aanmaken? maar ik weet niet of dat mag...
    hoop dat je hiermee een klein beetje verder komt.

Share This Page