Wel alle grmbl!@! (katten)

Discussie in 'De lounge' gestart door Fiene, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Wij vangen regelmatig katten op van mensen die er niet meer voor willen of kunnen zorgen. De meeste blijven bij ons, sommige katten zijn niet op hun plek en worden ter adoptie gesteld.
    6 weken geleden kregen we de vraag of we een heilige birmaan en een brits korthaar in huis wilden nemen.
    De birmaan (kater) was niet gecastreerd maar de Brit (poes) wel.
    Afijn, laat maar komen en diezelfde avond is de kater nog gecastreerd, ik wil geen ongeholpen katers in huis, zeker niet omdat we zelf nog 2 open (fok)poezen hebben lopen.
    Beide katten waren behoorlijk mager, maar wat wil je, ze kregen het goedkoopste voer wat er is, en tsja, dat is nou eenmaal niet zo goed als wat ze hier krijgen.
    Beide katten kwamen ook al snel aan, alhoewel het ons opviel dat poeslief wel flink stevig werd. Maarja, je denkt dat het aan het voer ligt, want ja, ze is geholpen...
    Totdat ze gisteren bij mij op schoot ligt en er beweging in haar buik voelbaar is, ze heeft opgezette tepels en een echte babybuik.
    Vanmorgen gelijk naar de dierenarts, en ja hoor, mevrouw is helemaal niet geholpen, ze is hartstikke zwanger! Binnen 2 weken krijgen we dus Heilige Britjes, of Brits Birmaantjes!

Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee, er zijn al teveel katten op de wereld maarja, ze komen toch, dus dan moeten we er maar het beste van maken.

De kittens gaan ook net als onze vol ras kittens pas weg met 13 weken en 2 entingen, eerder vinden we niet verantwoord.

Ik kan er alleen niet over uit dat mensen liegen over het wel of niet geholpen zijn van een dier, zeg het dan, dan was ze gewoon geholpen zodra ze hier kwam..

2. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ja duh! Ze geven toch al aan dat ze niet meer voor ze kunnen zorgen, waarom dan liegen of het beestje wel of niet geholpen is!? Zielig hoor, voor het poeske... Zo dun en dan ook nog zwanger! Ik zou bijna zeggen doe mij maar zon kitten ;)

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Het kan dus niet zo zijn dat het al zo was en die mensen niet wisten dat ze zwanger/drachtig (hoe heet dat bij een poes?) was?
    Ik heb er geen verstand van verder hoor...

Of nee natuurlijk niet, ze zeiden dat ze geholpen was. Nou ja, dat kan je dan wel zeggen natuurlijk.....
    Is het dan bij jullie gebeurd?

En hoewel ik het bagger vind voor jullie, ik bedoel... daar reken je nou niet bepaald op, ben ik wel blij dat het in elk geval bij jullie gebeurd :) Zo te lezen kan een kat zich geen beter leven dan bij jullie wensen.

4. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Nee het is niet bij ons gebeurd, dan zou ze nu veel minder ver moeten zijn ;)
    Ook heeft de kater na de castratie in quarantaine gezeten, zoals ik zei, ik heb 2 ongeholpen poezen lopen en na castratie zijn katers nog vruchtbaar (zo'n 4 weken)
    Ook heeft ze geen tekenen van krolsheid laten zien, en geloof me, die herken ik wel.

Ik heb die mensen dus ook gebeld, en toen ik ze vroeg waarom ze toch niet geholpen was gooiden ze de hoorn erop.

Hadden ze trouwens gewoon gezegd dat ze evt zwanger kon zijn was het ook geen probleem geweest, maar dan hadden we even wat meer kunnen doen (kittenvoer geven, eerdere controles en echo's etc etc)

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat is idd wel heel erg lullig ja, nu heb je in je onwetendheid de poes ook nog extra zorg "onthouden". Net wat je zegt "hadden we geweten dat...."

Waren ze misschien bang dat ze extra kosten zouden krijgen wanneer ze het wel tegen jullie hadden gezegd? Ik bedoel qua opvangkosten of afstandskosten?

6. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat een belachelijke mensen heb je op de wereld zeg. Pff kan ik zo boos om worden als ik dit verhaal zo lees..

Maar ben wel blij dat de poes terwijl ze zwanger is bij jullie woont, je had toch niet willen weten hoe dat was verlopen als ze nog bij die andere mensen had gewoond!!

Heel veel succes ermee en het is top wat jullie doen om katten op te vangen;)!

7. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Dat denk ik niet, wij vragen namelijk geen kosten als mensen afstand doen van hun kat. Dan krijg je weer van die taferelen als dozen voor de deur etc (been there, done that) en dat willen we zeker niet.

Gelukkig krijgen ze hier goed voer (KVV) maar we hadden natuurlijk wel wat extra's kunnen geven als we het geweten hadden.

8. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

@fiene, nou lekker dan.. gelukkig hebben ze wel ee ngoed thuis zo te horen..

Maar even een vraagje ;) ik heb hier een zwangere kat rondlopen kittens bewegen zeker al een week anderhalve week.
    Maar hoelang duurt het dan nog voordat ze bevallen? ze heeft wel af entoe warme oren zo'n 5 minuten en dan weer koud..
    Weet jij dat toevallig dan kan ik me er op voor bereiden;)

9. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Als ze al anderhalve week bewegen zou het binnen nu en een aantal dagen kunnen gaan gebeuren.

Heb je geen echo laten maken toen ze net zwanger was?

10. lautjuhhh

nee kwam er laat achter hebben wel de dierenarts gebeld maar die zij laat haar maar uitlopen en ze bevalt van zelf :S.. omdat ze al 2 nestjes heeft gehad.. we zjn ook op zoek naar een andere dierenarts, want zo wens ik niet behandeld te worden..

maar dan wachten we rustig af er staat eendoos klaar met handdoeken er in.. hebben eigenlijk alles in huis geloof ik.. alleen nog kittenmelk halen..

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    he wat vreselijk gemeen van die mensen.
    Ik snap niet waarom mensen dieren nemen als ze geen enkele intentie hebben om voor ze te zorgen

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wat een uitspraak zeg... ik bedoel je vraagt zo iemand toch niet voor niets om advies?

13. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Lekkere dierenarts.. ik vind een echo altijd belangrijk! Wij laten er meestal 2 maken zelfs.

Maareh.. 3 nestjes voor een kat? Ik neem aan geen raskat (omdat je anders altijd weet wanneer ze gedekt is) Wordt het niet eens tijd voor een castratie? Er zijn al zoveel kittens die jaarlijks worden afgemaakt in de asielen omdat er geen kans is op adoptie..

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja dat is ook wel weer waar... maar draag jij dan zelf de kosten van castratie etc? Of krijg je ook giften oid?

Super dat je dit zo doet hoor, die opvang!

15. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Als de katten bij ons blijven dragen wij inderdaad alle kosten. Als ze niet op hun plek blijken te zijn (niet alle katten houden van een grote groep, honden of kinderen) of kittens (wij houden zelf geen kittens, willen liever fungeren als opvang voor hopeloze katten) dan vragen we een bijdrage voor de castratie (alle dieren gaan hier gecastreerd weg) entingen en een klein beetje extra zodat we kunnen doorgaan met opvangen.
    We hebben hier een kat rondlopen die al 4 keer is geopereerd aan zijn oog, allemaal omdat hij een oogblessure had toen hij hier kwam die nooit behandeld is.. Wij zijn nu ettelijke honderden euro's verder, maar in laten slapen was voor ons geen optie (dier is amper 2 jaar oud!)

16. lautjuhhh

Alle katers hier zijn nu gecastreerd..
    direct nadat we wisten dat ze zwanger was hebben we de katers die nog niet gecastreerd waren gecastreerd.. dus dit word het laatste nestje. t zijn geen raskatten. gewoon huis tuin en keuken katten. Dit is een lapje die nu gaat bevallen..

17. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik zou haar ook laten castreren, is alleen maar beter, want krols zijn vreet energie, en je verkleind de kans op tumoren ook aanzienlijk. Daarbij hoef je nooit bang te zijn dat ze naar buiten glipt en alsnog gedekt wordt.

18. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Inderdaad, laten castreren is wel handig bij een poes. Die krolsheid is echt niks, en er zijn al zoveel kittens in het asiel!

Onze lapjespoes was nog steeds een binnenpoes die nog niet krols was geweest. Ik zou haar met 1 jaar laten castreren, maar ze ontsnapte met 11 maanden en voordat ik er achter aan kon rennen zat er een dikke kater op. Dan is het gewoon dus al te laat en ik heb hem ook zijn gang laten gaan. Op het moment dat je hem er af jaagt, is zij toch al zwanger doordat er een eitje vrij komt wanneer een kater zich terugtrekt (weerhaakjes op de penis van kater triggert de eisprong las ik). Heb er 4 prachtige kittens aan over gehouden waarvan er 1 bij ons is gebleven. De rest is naar liefdevolle huizen gegaan.

Wij halen onze katten overigens van boerderijen af - ook daar zijn veel te veel kittens die altijd medische zorg nodig hebben.
    Onze eerste twee poezen (1 daarvan is overreden :( ) hadden zware niesziekte en hebben in 1 jaar tijd elk ongeveer 1000,- gekost.
    De moederpoes van laatst had een baarmoederontsteking aan de bevalling (grote kittens, tengere poes) over gehouden, en moest een paar x naar de dierenarts kort na de bevalling. Die hebben we ook heel snel laten helpen omdat ze constant weer probeerde te ontsnappen. Van de winter ging ze regelmatig naar buiten, maar helaas is ze laatst onder het ijs gekomen :(
    Nu hebben we nog 1 van de eerste "lichting" en 1 lapje van de tweede lichting, en vanuit het nestje hebben we 1 kitten gehouden.

Het lapje wat we nu nog hebben heeft me afgelopen week ook weer 125,- gekost aan dierenartskosten. Omdat ze ontzettend veel begon te drinken, naast de bak plaste, begon te verharen en traag werd, maakte ik me zorgen en heb ik haar laten onderzoeken. Heel wat onderzoeken verder (o.a. suikerziekte) en er is niks gevonden *gelukkig of helaas?*. Maar ze ligt nu tevreden naast me.

Wat ik hier mee wil zeggen: mensen beseffen vaak niet wat voor kosten er aan huisdieren zitten. Als je niet bereid bent om die kosten te dragen, neem dan geen huisdieren!
    Wees voorbereid op kosten van inentingen, sterilisatie en evt. ziekte. Een dier mag je niet verwaarlozen omdat het financieel niet uit kan.

@TS: ik vind het super wat jullie doen, en hoop ook dat de kittens een liefdevol huis krijgen. Het is dat wij er al 3 hebben, en ik niet meer in huis mag halen van mijn vriend...

19. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

wat stom om daar over te liegen!

20. lautjuhhh

wij hebben vorig jaar een kater in moeten laten slapen, hij at niet gaf over.. dus naar de dierenarts gegaan en antibiotica mee gekregen,maar een paar dagen later lag hij s'ochtends schuimbekkend in de gang, toen snel naar de weekend dierenarts gegaan, was hij uitgedroogd, bleef overgeven, vochtinfuus week opname maar toen werden we gebeld dat we het beestje beter in konder laten slapen want hij begon pijn te krijgen, en zwart over te geven.. toen direct in laten slapen.
    Dier kost inderdaad veel geld. maar dat heb je er voor over als liefhebber :)

@TS goed hoor die opvang!! Ik ga de poes ook laten sterriliseren nadat de kittens weg zijn.. Vind ik toch wel een goed plan..

Deel Deze Pagina