Droger en wasmachine stinken, wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nanoni, 2 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nanoni

    Nanoni Actief lid

    9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe kan dat? :(

    Onze wasmachine en droger zijn niet de jongste meer maar doen prima hun werk. Alleen merkte ik gisteren op dat na het draaien van een was alles een nare lucht had en ook de wasmachine zelf ruikt niet echt fris.

    De was nogmaals gedraaid en in de droger gedaan, de was rook nog steeds niet lekker maar toch een poging gedaan. Toen ik de droger open deed kwam er een zeer muffe lucht vanaf.

    Eerste gedachte was dat er iets tussen had gezeten van werkkleding van mijn vriend, dat ruikt namelijk altijd een beetje muf (hoewel het na het wassen altijd weer fris ruikt normaal gesproken). Maar vanochtend had ik het dus weer! En dit keer had ik extra opgelet dat er geen was tussen zat wat de rest zou kunnen beïnvloeden.

    Nu zit denk ik die geur in de wasmachine en droger maar hoe kom ik hier vanaf? :(

    Ik had nog geurige droger doekjes liggen, maar deze maken het niet minder helaas. En ik raak niet echt gemotiveerd om te gaan wassen terwijl er wel het een en ander gewassen moet.

    Iemand tips?!
     
  2. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wasmachine heb ik na en jaar stilstaan en schimmel erin gezuiverd door hem een nacht in schoonmaakazijn te laten staan met wat spoelwater, toen naspoelen en toen met soda laten draaien op een wasprogramma. Ook het vulbakje flink schoonmaken en daar waar het slangetje zit om hem helemaal leeg te laten even doen en poetsen. Super schoon na even een doekje er doorheen halen. Ook de rubbers bij de ingang goed vegen.

    Droger ook even flink schoonmaken, van binnen, de filters en eigenlijk liefst de zijkappen eraf, daar zal veel stof zitten!

    Zijn hier 12 jaar oud, maar gaan nog als een tierelier. En veel beter dan het nieuwere spul van mijn schoonmoeder.
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Wasmachine met een speciale reiniger laten draaien? Bij de droger heb je onderin nog een klepje met een soort filter. Zodra ik die goed schoongemaakt heb komt mijn was er ook weer veel frisser en sneller droog uit.
    Hier was mijn machine na 9a10 jaar ook muf maar ook echt aan vervanging toe.
     
  4. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Heb je het filter van de wasmachine gecontroleerd en schoongemaakt?
     
  5. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    de wasmachine doorspoelen op 90 graden met azijn of zo een speciaal reinigingsmiddel. en daarna goed tussen de rubberen bandjes van de trommel schoonmaken.

    de filter van je droger even checken en schoonmaken.
     
  6. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Je wasmachine late draaien op 95 graden met soda, goed schoonmaken, incl. de rubbers
    Van de droger alle filters schoonmaken, vergeet ook niet achter de klepjes e.d.
    Dit regelmatig bijhouden
     
  7. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Dat dus. Ook het bakje waar je waspoeder en wasverzachter in kunt doen, niet vergeten schoon te maken. (Dat wil ik zelf nog wel eens vergeten namelijk :)).

    Onze wasmachine (net een jaar oud) beschikt overigens over een zelfreinigingsprogramma welke ik eens in de zoveel tijd moet draaien.

    O ja en na het wassen het deurtje niet dichtdoen, maar altijd goed open laten staan om schimmelvorming te voorkomen.
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Hier ook eens een muffe lucht gehad. Hg machinereiniger werkte hier top. Sowieso elke maand ff je machine op 90 graden laten draairn
     
  9. mellanie76

    mellanie76 VIP lid

    5 aug 2016
    17.645
    800
    113
    moeder
    Rotterdam
    maak je je wasmachine aan de biinenkant weleens schoon?
    Ik doe 1x in de maand een schep soda in de wasmachine en zet hem op 90/95 graden en draaien maar.
    Soda ontsmet en zo hou je ook je wasmachine in goede conditie
     
  10. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    - Filter schoonmaken. Niet alleen het filter zelf, maar ook de ruimte waar je hem in draait.

    - Zeepbakje eruit halen en schoonmaken. Ook de ruimte waar die in zit.

    - Rubbers schoonmaken.

    - Wasmachine eens per maand met soda op 95 graden laten draaien.

    - Deurtje altijd open laten als de wasmachine niet gebruikt word.
     
  11. krullebol81

    krullebol81 Actief lid

    9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bij ons stinkt de wasmachine ook als we vloeibare wasmiddel gebruiken. Als we poeder gebruiken hebben we die geur niet.
     
  12. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier ook. De wasmachine dan. 3 jaar oud. Alles al gedaan. Reiniger, randen schoon, filters en leidingen schoon, laten weken met van alles en nog wat.

    Ik gebruik na het reinigen van de leidingen was bollen. Maar nog stinkt het. 5 soorten wasmiddelen gebruikt, meer wasmiddel, minder wasmiddel, poederwasmiddel maar nee hoor. Zelfs de was die ik op 90 graden draai komt er muf uit, zelfs als ik hem meteen leeg haal als hij klaar is. Deur altijd open, elke twee weken op 95 graden.

    Heb het opgegeven.
     
  13. mathildeve

    8 jan 2015
    98
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat ook goed helpt is 2 vaatwastabletten in ke waspoederbakje en dan leeg op 90 graden laten draaien. Daarnaast bij elke was van rond de 40 tot 60 graden scheut azijn erbij. En daarnaast stoppen met vloeibare wasmiddelen!
     
  14. Sorarocks

    Sorarocks Bekend lid

    9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hebben jullie door de soda geen uitgebeten vlekken in de rubberen rand van de wasmachine? Ik heb dat nml 1x gedaan en had er gelijk lichtere vlekken in zitten. Ik heb dus maar geen soda meer gebruikt maar wasmachine reiniger van de big bazar. Ruikt daarna ook lekker fris ✌🏻️
     

Deel Deze Pagina