Hallo allemaal, mijn vriend en ik gaan vanaf januari beginnen met zwanger raken. Nu wil ik graag weten of jullie enkele tips hebben of niet. Ik weet namelijk dat het heel zwaar gaat worden aangezien ik PCO heb en niet altijd een regelmatige menstruatie heb. Ik hoor allerlei vragen over Etos Zwanger Worden. Wat voor een pil is dit precies? En helpt het ook echt? Kan ik ook andere pillen gaan slikken ter ondersteuning? Ik wil ook langs de huisarts om te vragen hoe het 'inwendig voor staat'. Wat kan ik dan het beste vragen? Kan mijn HA mij beter naar een gync. doorverwijzen? Ik ben vorig jaar namelijk wel naar een gync geweest en die heeft een echo laten maken en bloed laten prikken en daaruit bleek dus dat ik PCO had. Er was duidelijk een kralenkrans te zien en de hormoonwaarde klopte niet helemaal, oftewel PCO. Maar hij beloofde mij wel dat ik zwanger zou kunnen raken. Jou zal het wel lukken zei die. Ik hoop het... Dus als er tips zijn, dan zijn die erg welkom
als je naar de huisarts gaat heb een tip schrijf al je vragen op zo dat je niets vergeet er zijn geen rare vragen he dus gewoon op schrijven en stellen succes meid
Marnat, dankjewel. Vind het wel spannend allemaal. Ik vrees wel dat het erg lang gaat duren bij mij....maar goed, we houden de moed.
Tempen is betrouwbaar als: - je rectaal meet - je elke dag rond dezelfde tijd je temperatuur meet - je op dag 1 van je cyclus begint - je ongeveer 6 uur achtereen slaapt - je direct na het wakker worden en voor het opstaan meet. In het begin is het even wennen maar het is hartstikke fijn om een beetje zicht te hebben op je cyclus. Je kaartje kan je bijhouden op Ovulation Calendar and Ovulation Chart - Fertility Charting
Je zou ovulatietesten kunnen gebruiken (kijk eens op de site van sensitest, daar zijn ze erg goedkoop). Zeker in combinatie met temperaturen weet je dan vrij zeker wanneer je eisprong is. Ook heb ik begrepen dat je cyclus regelmatiger kan worden als je afvalt. Ligt er natuurlijk aan of je te zwaar bent, maar als dat zo is, dan is het het proberen waard.
Hoi,allereerst, spannend! Probeer niet nu al te denken dat het heel zwaar gaat worden! Je hebt namelijk wel een cyclus die soms onregelmatg is. Maar veel belangrijker is dat je een cyclus hebt! Ik zou zeggen proberen en niet al r van uit gaan dat het zwaar is... Ikzelf heb ook PCOS, wij hebben er zo'n 4 jaar over gedaan en dat was soms wel zwaar ja. Ik had helemaal geen menstruaties en dus ook geen eisprong...Uiteindelijk was het met de 4de hormoonbehandeling raak. Mijn tips: als je te zwaar mocht zijn val dan af.... ik ben 40 kilo afgevallen en daardoor kreeg ik weer een beetje een cyclus sloegen de medicijnen goed aan. En verder, regelmatig vrijen....! groetjes, Sas
Ik vind temperaturen erg prettig (ik temp trouwens onder mijn tong) gezien het zicht wat je krijgt op je cyclus. Inmiddels weet ik redelijk wanneer mijn ei eraan komt (een aantal misselijke dagen vooraf) en gebruik ik goedkope ovutesten om het zeker te weten. Verder klussen wij gewoon regelmatig maar in mijn vruchtbare periode extra. Weet niet of het goed advies is trouwens: wij zijn er verder nog niet zwanger mee geworden namelijk (al hebben we het alleen de vorige cyclus zo gedaan )
@Sas, ik ben iets aan de zware kant maar volgens de gyn destijds, was paar kilo afvallen al voldoende om alles meer in ritme te krijgen. Ik twijfelde ook eerst of ik wel een eisprong had, ondanks mijn menstruatie ( bijna ) maandelijks. Ik heb toen bloed laten prikken, en die had ik gelukkig ook. Ik vind het ook heel knap van je dat je 40 (!!!) kilo bent afgevallen. Hoe heb je dat gedaan???? @ JuJu, Wij hebben de vorige cyclus ook niet veilig gedaan maar ook geen rekening met een eventuele zwangerschap. Het rare is wel dat ik toen opeens op dag 27 van mijn cyclus een tussentijdse bloeding kreeg, dus wat oud bloed ben verloren. Over het algemeen wanneer ik ongesteld ben, verlies ik veel meer bloed. Heb ook nooit een tussentijdse bloeding gehad. En mijn kortste cyclus was 31 dagen altijd, dus ik snap niet hoe ik opeens op dag 27 zo'n bloeding kan hebben. Heb sindsdien ook erg last van mijn onderrug en soms heb ik het gevoel dat ik ongesteld moet worden. Misschien komt het wel door mijn darmen, heb namelijk ook erg onrustige darmen de laatste tijd. Heb wel begin vorige week een test gedaan maar die was helaas negatief dus ik weet wel bijna zeker dat het geen zwangerschap is. Pfff, ik weet het ook niet meer...Je weet met PCO gewoon niet waar je aan toe bent, de ene keer gaat alles heel keurig en de andere keer blijft alles zomaar zonder een reden opeens weg.....
Ben je nu sinds kort van de pil af omdat je onderschrift steeds aangeeft hoelang je cyclus was? Of ben je er al langer af? Ik heb zelf ook PCO en uiteindelijk zwanger geworden via hormonen van een tweeling. Wij zijn eerst zelf een jaar bezig geweest maar mijn cyclus was zo onregelmatig en daarom zijn we na de huisarts geweest. Ik werd doorgestuurd naar de gyn, en inderdaad daar kreeg ik te horen dat ik PCO heb, net als jou ook een kralenkrans duidelijk te zien. Dus ben toen begonnen met hormonen, na 6 maanden was het raak. Ik heb destijds ook aan mijn huisarts gevraagd of ik misschien ook teunisbloem of iets extra moest slikken om mijn cyclus te verkorten. Zij vond dat volkomen onzin en gaf aan dat alleen de fabrikant er beter van werd... Zij geloofde daar absoluut niet in. Ik moest ook temperaturen van mijn huisarts. Maar er was geen pijl op te trekken dus ben daar ook snel mee gestopt. De gyn vond het ook niet nodig omdat ik dus PCO heb. Ik zou als ik in jou schoenen stond na je huisarts gaan en een doorverwijzing vragen na de gyn. Als hij/zij al heeft aangegeven dat je PCO hebt dan kom je waarschijnlijk bij een gyn onder behandeling. En maak je geen zorgen hoor dat het heel lang duurt. Dat kan maar dat hoeft absoluut niet. Wij zijn dan eerst zelfstandig een dik jaar bezig geweest en uiteindelijk was het na 6 maanden raak met hormonen. Wel de hoogste dosering maar het resultaat mag er wezen haha!
Goed idee! Ben zelf ook net begonnen met het temperaturen, en behalve dat het misschien wel helpt met zwanger worden vind ik het ook best leuk en interessant! Kijken hoe je lichaam werkt...Het enige nadeel van temperaturen vind ik dat je pas achteraf kunt zien of je een eisprong hebt gehad. Daarom raad ik ovulatietesten er wel bij aan. Zelf gebruik ik die van Matcare (linkje rechtsboven in dit scherm), (heb geen ervaring met andere merken). Ik begin ongeveer een week voor mn verwachte ei om de dag te testen, en naarmate de teststreep donkerder wordt test ik elke dag. En als ie knalt, dan hup er bovenop en controleren met Fertility Friend of je goed zat Haha, dat geeft de controlfreaks onder ons weer moed
Ik ben vandaag begonnen met temperaturen, vanochtend was die 36,3 C. Is dit normaal? Hoe hoog is je temp wanneer je eisprong nadert? Ik weet het nog allemaal niet omdat ik pas begonnen ben.
Op CD1 moet je starten met tempen. Als je een eisprong hebt gehad, stijgt je temp met ongeveer 0.2 tot 0.5 graad. Pas als je ongi bijna inzet, daalt je temp weer. Iedereen heeft een andere basale temperatuur, dus we kunnen niet aangeven hoe het met jouw ei zit, enkel en alleen op deze ene temperatuur. Ovulatiestests gaan gebruiken schijnt weinig nut te hebben bij PCO...