Hebben jullie nog tips en trucs om dochterlief zelf te leren spelen? Dochterlief heeft een lastige en onrustige start gehad. Sinds ze ongeveer 6 maanden oud is gaat het overdag stukken beter met haar en nu sinds een maandje ongeveer gaan de nachten ook prettig. Nu wil ik haar graag leren zelf te spelen. Ze kan niet goed alleen spelen / alleen zijn. Al vanaf het begin. Ze kon ook nooit lekker in de box liggen om zich heen kijken ofzo. Ik hoef haar niet te vermaken, maar als ze speelt, vindt ze het fijn als je erbij zit. Je krijgt af en toe een blokje of een speeltje. Of ze wil een woordje weten of een plaatje aanwijzen in een boekje. Het is dus niet dat ze constant aandacht nodig heeft, maar geregeld die interactie wil ze wel. En natuurlijk probeer ik het wel, haar zelf laten spelen. Maar dan kruipt ze naar me toe en gaat ze aan m'n been hangen. En als ik dat lang negeer, mondt dat uit in huilen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om met haar te spelen. Maar aan de andere kant zou het fijn zijn als ze zichzelf leert vermaken, al is het maar voor een kwartiertje per keer. Ik merk bijvoorbeeld dat ik nu vaak onopgemaakt de deur uit ga, omdat ik gewoon niet even 5 minuten rust kan vinden om me op te maken. En dan zie ik andere moeders bij het kdv mooi opgemaakt en met keurig haar en dan krijg ik daar toch een rotgevoel van... En met dingen als vaatwasser uitruimen en koken zit ze er constant bij met potjes en lepeltjes ed. Het koken duurt haast 2 keer zo lang, omdat ik steeds buk om haar wat aan te geven, wat tegen haar te zeggen enzovoort. Wat ik nu doe is haar speelgoed geven, eventjes samen spelen en dan duidelijk zeggen (bijvoorbeeld): wat ben je leuk aan het spelen. Mama gaat nu koken, jij speelt lekker verder. Maar het heeft weinig effect tot nu toe... Hoe kan ik dit aanpakken? Dank alvast!
Ik lees ook mee. Dochter is 17 maand en doet exact wat jij beschrijft. Ze wil steeds betrokkenheid. Ik hoef niet mee te spelen, maar ik moet wel 'bij haar' zijn. En ik speel natuurlijk ook heel graag met haar, maar af en toe een kwartiertje de krant lezen is ook fijn
Inderdaad, af en toe even voor jezelf is ook wel heerlijk. Ik heb dat nooit. Zoontje 18 maanden hangt continu aan mijn broekspijpen, waar ik ook ga of sta En inderdaad wat TS zegt, vooral bij het koken duurt het twee keer zo lang. Ik hoef de laptop maar te pakken en mijn kont op de stoel te plaatsen en meneer rent naar me toe en gaat huilend naast me staan. :/
Op die leeftijd kunnen ze erg aanhankelijk zijn..wat meestal goed werkt is eerst damen spelen en dan als ze er helemaal inzitten zachtjes weglopen. Weet niet of jullie de box nog hebben staan, want dat werkt hier goed. Als ik mijn zoontje in de box zet gaat tir jammeren en na een minuut of 5 zit tie heerlijk te spelen en kan dat zo wel een half uur volhouden..als ik mij maar niet laat zien. En met koken bv aan tafel in de kinderstoel met wat "nieuwe' speeltjes die je alleen dan gebruikt.
Als mijn dochter in de box ligt, kom ik steeds even kijken. Even kietelen, een speeltje aangeven of alleen even kletsen. Ze houdt het dan langer vol dan dat ik haar lang achter elkaar alleen laat liggen. Echt wel fijn, want zo heb ik mijn handen even vrij, al is het steeds met een korte pauze Tip van Tuc vind ik ook een goede: in de kinderstoel bij je zetten met een paar speeltjes.
Box was hier sinds een maand of 7 geen optie meer omdat ze zichzelf pijn deed in dat ding. En de kinderstoel is inderdaad een goeie optie tijdens het koken. Maar dat laat nog ongeveer 10 wakkere uren per dag over waarin ik haar ook moet leren alleen te spelen
Nou gisteravond heeft ze tijdens het koken in haar kinderstoel gezeten met de vormenstoof. Een minuut of 7 heeft ze zich vermaakt, denk ik. Al een hele vooruitgang! Toen bedacht ze dat het leuk was om alle blokjes op de grond te gooien en ja, dan ben je snel uitgespeeld...
Typisch Tijdens het koken zet ik haar ook vaak in de stoel met een stuk rauwe wortel. Daar kan ze zich ook wel even mee amuseren
Ik lees ook mee, heel herkenbaar. En het stomme is dat ze het bij onze gastouder (waar ze het enige kindje is) wel kan. Vraag me dan echt wel eens af wat ik verkeerd doe. Zachtjes weglopen wil idd soms wel eens lukken (maar na een paar minuten is ze er weer haha).
Herkenbaar! Bij mijn moeder speelt zoontje ook heerlijk zelf. Zelfs bij mijn man doet hij het ook vaak. Bij mij doet hij het echt niet
Ik zet mijn dochter tijdens het koken ook in de kinderstoel met een stuk komkommer, of een korst brood. Of een papiertje met potloodjes. Werkt prima, voor een minuut of 20. Anders hangt ze ook constant aan mijn broekspijpen. Als ze echt vervelend of moe is zet ik de ipad met Bumba voor haar neus, muisstil! Zelf spelen doet ze de rest van de dag ook niet, helaas.
Hoi Sportysteenbok, Zo herkenbaar en vooral de dagen die zolang duren omdat je kindje moeite heeft met zelf spelen. Ik zat mij zoontje nu ook tijdens het koken in de kinderstoel. Hij is dan redelijk rustig.
Is het ook niet een kwestie van gewenning? Dat ze weten dat je toch wel weer toe geeft? Hier is de kleine vanaf het begin af aan gewend dat ze overdag zich veel alleen moet vermaken. Tuurlijk krijgt ze af en toe tussendoor wel wat aandacht. Maar ze speelt al gauw een half uur alleen. Dan kom ik even 5 minuten liedjes zingen etc en speelt ze gewoon weer lekker alleen verder. Na het eten is ze echter gewend dat wij met haar mee spelen. Dan liggen we vaak wel een 3 kwartier met elkaar op de grond te spelen en kroelen. Als het toevallig is anders loopt en we na het eten geen of weinig tijd hebben dan is het mopperen en jengelen geblazen. Logisch en vind het ook wel terecht. Volgens mij is er dus ook een stuk gewenning bij en moet je dat ook gewoon gaan doorbreken
Dochter hier kan ook slecht alleen spelen, al van alles geprobeerd. Ik merk dat ze nu wat meer echt fantasiespel gaat krijgen (bijvoorbeeld de little people poppetjes in hun huis laten 'lopen' en tegen elkaar laten praten enzo, er komt wat meer verhaal in haar spel) dat ze ook wat beter kan spelen. Ik kan ook nog steeds niet met laptop of telefoon bezig zijn, maar als ik even wat in huishouden ga doen of ga koken, kan ze zich nu wel zelf vermaken. Heel fijn maar wel iets van de laatste 2 weken ofzo! Hoop dat dit doorzet.
Dat was bij onze zoon ook zo Eveline (en nog wel soms): als ik maar 'bezig' ben, lukt het wel. Zodra ik ga zitten, wil hij aandacht. Dat ik vaak ook bezig ben terwijl ik zit, dringt niet echt door. Maar dat komt wel steeds meer hoor. In de loop van de zwangerschap moest ok gewoon steeds vaker zitten en rusten en kon ik ook echt niet toegeven aan zijn verzoeken. Dus hij moest of bij mij op de bank / bed spelen (deden we ook wel vaak) of hij moest gewoon zichzelf vermaken. En dat lukt steeds beter.
Hier hadden wij dit probleem ook. Zoon zit op het MKD en daar hebben ze hem geleerd alleen te spelen. leidster ging eerst samen spelen a 10 minuten en daarna zei ze: Knul ik ga nu fruit doen, drinken maken nouja noem maar op. Thuis doorgevoerd: sochtends spelen we 10 a 15 minuten samen, daarna ga ik wat in het huishouden doen, douchen noem maar op. daarna spelen we weer samen etc. Maar deze leeftijd is inderdaad die van broekspijpen trekken, brullen bij geen aandacht of in zijn ogen te weinig. Mijn zoon noem ik al liefkozend plakband Vanmorgen was het een unicum ik had nederland 3 opstaan voor mijn zoon, uiteindelijk zat zoon heel lief een halfuur alleen te spelen en zat ik Fuchia de heks te kijken hahaha