Hoe zit het eigenlijk precies met het beslagvrije voet ivm loonsbeslag etc? Er is namelijk op dit moment een beslaglegging geplaatst op mijn vriend zijn inkomen.. Ineens een bankpas geblokkeerd en inkomen bevroren etc maar we zitten op dit moment zelf op het rand van het minimum.. dus volgensmij mogen ze dan geen beslaglegging doen? Zou iemand mij dit precies kunnen uitleggen want online snap ik er niet veel van.. Juridish loket is pas maandag open en daar gaan we dan ook naar heen.. Telt alle inkomen erbij, ook alle toeslagen en kinderbijslag en kindgebonden budget etc?
Zoals je t beschrijft, is er bankbeslag gelegd en geen loonbeslag. Bij bankbeslag geld geen beslvrijevoet. Dan wordt alles in beslag genomen wat op dat moment op zijn rekening staat. Je rekening blijft dan ongeveer 30 dgn geblokkeerd (verschilt per bank overigens) In dit geval zou ik even contact opnemen met de bank om het proces te bespoedigen.. Bij loonbeslag wordt t rechtstreeks van je inkomen ingehouden en krijg je dus alleen minder geld op je bank, maar kan je je pas wel gewoon gebruiken.. Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt, anders moet je maar even een pbtje sturen.. Succes!!
een bankbeslag is heel wat anders als een loon beslag. bij een bank beslag mogen ze al het geld wat er op de rekening staat in beslag nemen. bij een loonbeslag heb je als gezin met kinderen een beslagvrije voet van 1100 eur
dus stel het is alleen een bank beslag zou hij evt zijn loon ergens anders op laten storten? kunnen ze ook beide tegenlijkertijd toen? Kunnen ze altijd een bankbeslag doen, ook al is er weinig inkomen?
ja een bank beslag kan altijd al staat er niets op zo gauw als er dan binnen komt binnen die periode dan mogen ze het pakken. het loon mag je gewoon ergens anders op laten storten.
Maar dit kan toch niet als een verrassing komen, hier moet een dwangbevel oid aan vooraf gegaan zijn.
Bij een bankbeslag vallen officieel alleen de gelden onder het beslag die op het precieze tijdstip van de beslaglegging op de rekening staan. Als er bijv 3 dagen na de beslaglegging loon gestort wordt, valt dit niet onder het beslag. Wel is je rekening geblokkeerd, waardoor je niet over je loon kunt beschikken. Binnen 28 dagen na beslaglegging dient de bank een zgn derdenverklaring aan de beslaglegger te verrichten waarin aangegeven staat wat er onder het beslag valt. Uiteindelijk zal dan ook de blokkade opgeheven worden. En idd bij een bankbeslag is geen sprake van een beslagvrije voet!