Wie kiest er voor een nekplooimeting?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door eefje85, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    #1 eefje85, 17 feb 2010
    Laatst bewerkt: 17 feb 2010
    Gisteren mijn termijnecho gehad en ik bleek precies 10 weken zwanger!
    Vanochtend meteen de verloskundige gebeld voor een afspraak. Ze begon direct over een eventuele nekplooimeting.

Nu vraag ik me af: is dit wel nodig?
    Ik ben 24 jaar en zowel in de familie van mijn man als in mijn familie komt het syndroom van down niet voor.
    Bovendien denk ik niet dat ik het kindje weg zou laten halen, mocht blijken dat er iets mis is.

Hoe denken jullie hierover? En wat waren jullie redenen deze test wel of niet uit te voeren?

Bedankt voor jullie reacties!

2. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Hi Meis,

als eerste gefeliciteerd.

ik heb het gisteren wel laten doen dit omdat mijn schoonbroertje syndroom van angelman heeft.
    ik heb wel gezegd mocht er iets zijn dat ik geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie zou doen.

We hebben dit gedaan puur voor ons zelf.

bij 1 op de 200 zat je in een risicogroep onze uitslag was 1 op de 5000 beste uitslag die je kan hebben zei ze..

is wel een geruststellng voor ons.

3. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Hallo,

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap. 12 weken zitten er bijna op!
    uitleg nekplooimeting:
    Qua leeftijd heb ik (en jij) 1 op 1000% kans op een kindje met Syndroom van Down (leeftijd geeft de eerste bepaling). Met een neplooimeting gaan ze kijken hoeveel procent je dan nog kans hebt. Als je een kans hebt van 1 op 200 of eronder dan kom je in aanmerking voor een vruchtwaterpucntie...etc...
    Daar zitten echter weer consequenties aan verbonden, denk aan miskraam, vroeggeboorte...Daarbij is er dus kans dat je je kind beschadigd en achteraf gezonde blijkt te zijn.

wij hebben bewust de keuze gemaakt voor geen nekplooimeting, je maakt jezelf alleen maar gek! Maar dat vinden wij. De keuze is ieder aan zich, daarbij word een neplooimeting rond de 11de a 12de week uitgevoerd. (vandaar de vraag van je VK denk ik)
    Trouwens, kinderen met een syndroom van Down kunnen best zelfstandig leven! Ook al hoop ik dat ons kindje gezond is maar dat geld voor iedereen denk ik.

suc6 met het maken van een keuze!
    groetjes Dorianne

4. Seth

Seth Niet meer actief

Eerste keer niet aangeboden gekregen, ondanks ik het toen al had moeten krijgen...

Tweede keer en nu niet voor gekozen....
    Waarom?
    - we zitten niet in een risicogroep (leeftijd)
    - komt niet voor in de familie
    - het is ALLEEN voor down, terwijl je zoveel meer (geestelijk) afwijkingen hebt....
    - het is MAAR een kansberekening.... zegt dus niets...
    heb verhalen gelezen over slechte kansberekening, kindje bijna weggehaald... slechte zwangerschap en uiteindelijk (gelukkig een gezond kind....
    en 15% van kinderen met down, worden geboren uit een goede kansberekening.. (dus goede uitslag)

het zegt dus eigenlijk gewoon niets.... (naar mijn idee)

5. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Gefeliciteerd Eef!!

Ja, is het nodig vraag je....nee voor mij persoonlijk niet.
    Ik ben het helemaal eens met Seth.
    Het enige verschil is dat mijn leeftijd mij een verhoogde kans zou geven (39 jaar)
    Wij hebben dus ook besloten om het NIET te doen.
    Ik ben niet zo van kansberekening, je hebt er zo weinig aan, en daar buitenom zou ik een kindje toch willen houden, met of zonder Down.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij hebben zowel bij zoonlief als bij deze zwangerschap ervoor gekozen het niet te doen,

- het komt niet voor in de fam.
    -ik ben nog jong ( 20)
    - ik laat het niet weghalen
    -het is maar een kansbereking, als het 1 op de miljoen is bij mij en 1 op je miljoen bij jou kun jij die ene zijn, maar ik ook... het is dus gewoon niet zeker.

7. Linda27

Linda27 Actief lid

29 mei 2008
    420
    0
    0
    doktersassistente
    Randstad
    Hoi, als eerste gefeliciteerd :D

Wij laten het niet doen. Ze maken je eerder ongerust dan dat ze je geruststellen terwijl er heel vaak toch niets aan de hand is. en blijkt je kindje misschien down te hebben, dan kunnen ze nog niet zien of je kindje veel of weinig beperkingen krijgt. We willen gewoon genieten van de zwangerschap en we zien wel wat er gebeurd :) wel wil ik het horen met de 20 weken echo als het kindje niet met het leven verenigbaar is.

Natuurlijk is dit onze persoonlijke mening en je moet altijd zelf een keus maken :)

Geniet in ieder geval lekker van je zwangerschap :D

8. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

ik ben 38 en zwanger van ons tweede kindje
    wij hebben besloten geen meting te doen

waarom niet : de vraag is wat ga je doen met een minder goede uitslag
    wij hebben besloten het kindje te houden , onder alle voorwaarden

stel je krijgt een uitslag die tegenvalt , dan kun je kiezen verder onderzoek of niet, ga je verder met je onderzoek dan krijg je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie, hier heb je een kleine kans op een miskraam
    als ook deze uitslag niet goed is wat dan. ze kunnen alleen zeggen of het kindje niet gezond is en/of het het syndroom van down heeft, ze kunnen niet zeggen in welke mate.

in onze huidige maatschappij is het voor mensen met downsyndroom goed te functioneren en een gelukkig bestaan op te bouwen.
    we leven niet meer in het verleden dat deze mensen binnen gehouden werden en als dom beschouwd werden.

gefeliciteerd met je zwangerschap
    en je moet voor jezelf de beslissing nemen wat je doet

spinnekop

9. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik heb er voor gekozen om het wel te doen. En niet met de gedachte, als het niet goed is laat ik het weghalen. Maar gewoon omdat ik er emotioneel op voorbereid wil zijn als mijn kind een dergelijke handicap heeft. Ik denk dezelfde reden waarom ik de 20 weken echo ga laten doen. Als er wat is kan ik mij en de rest van mijn gezin daarop voorbereiden. Voor zover dat te zien is natuurlijk op echo's.

Trisomie 21 wordt vaak veroorzaakt door een foute celdeling na de bevruchting (meer kans met leeftijd) en veel minder door chromosomale afwijkingen bij de ouders.
    Dat het niet in de familie voorkomt zegt dus niet alles, eigenlijk niet zo veel.

Je moet je goed realiseren, dat het idd slechts een kansberekening is. Dus je weet het niet zeker. Maar het is wel zo dat 85% van de kinderen met down op die manier gevonden kunnen worden. (als je ook de bloedtest laat doen, anders is het minder)
    De combinatietest is veilig voor jou en je kindje. Als je nu al zou weten dat je geen vlokkentest o.i.d. wil doen, dan is het misschien verstandig om het niet te laten onderzoeken. Stel je hebt een verhoogde kans, dan zit je de rest van je zwangerschap met de stress van het niet weten in je hoofd.

Succes met je zwangerschap en je keuze!

10. PatriciaK

PatriciaK Fanatiek lid

10 mei 2007
    1.454
    0
    0
    bij de eerste heb ik het wel laten doen .. maar bij deze kleine prul doe ik het niet .. ik vind het ten eerste een beetje geldklopperij..8) wat er ook eerder werd gezegt het gaat alleen om down en voor de rest kijken ze niet verder:$.. en bij je 20 weken echo zien ze ook of het zo is.. en daar kijken ze gelijk alles na... en mochten ze dan toch iets vinden kan je nog altijd de keuze maken om de zwangerschap af te breken..(als je het niet aankan of wil of iest.8).)
    Maar ja ik vind gewoon ook al is het een kindje met down het is en blijft een mens van vlees,bloed,een hart en gevoel..;)

Dus tja dat is mijn mening hahaha ..:p

x

11. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik heb het wel laten doen (mede reden was m'n leeftijd en een collega die in de 20 is, al een gezond kindje had, geen down in de fam. maar toch een kindje met dit syndroom heeft gekregen ), maar had voordat ik de nekplooimeting liet doen al zelf besloten als er een kans van onder de 1 op 300 uit zou komen ik ...Al the way zou gaan...dus de keus voor een vruchtwaterpunctie zou maken!
    Er kwam uit "kans" van 1 op 276 , nekplooi was goed maar doordat de bloedwaardes zeg maar slecht waren kwam ik hierop uit.
    Vruchtwaterpunctie laten doen (wordt NIET alleen op Down gecontroleerd hoor ...zoals ik las wat iemand hier schreef)
    en na spannende weken kregen we de (gelukkig) goede uitslag!:)

Ik denk dat de keuze wel/niet doen voor ieder anders is.
    Mijn mening is dat als je de zorg voor een kindje met meervoudige, ernstige afwijkingen aankan en er voor kan kiezen....de wetenschap, dus alle testen ...niet heel veel meerwaarde zullen hebben want de rest van je zwangerschap lijkt me dan een donkere wolk geven.

suc6 met de keuze maken

Mirre

12. Manny211

Manny211 Fanatiek lid

15 okt 2009
    1.905
    8
    38
    Mama
    Ergens
    Hier de eerste x niet gedaan en dit x ook niet.
    Zoals al eerder gezegd, het is idd maar een berekening en als je nog zo jong bent en het komt verder in je familie niet voor, dan is de kans sowieso al veeeeel kleiner.

13. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Wij hebben het bij de eerste niet gedaan.
    Mijn vriendin had het wel laten doen en heeft weken in spanning gezeten omdat de uitslag niet goed was.
    Hierdoor heeft ze weken niet genoten van het zwanger zijn en na de 20 weken echo blijkt het gewoon een gezond kindje te zijn.

14. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    #14 Doosje77, 19 feb 2010
    Laatst bewerkt: 19 feb 2010
    Tja, stelt het je nou helemaal gerust: nee, maar ik vond het zelf wel fijn om te weten. Maar als jij zegt dat je het sowieso wilt houden en er verder geen afwijkingen in je familie voorkomen, dan zou ik het niet doen. Waarom zou je? :)

Wat ik eigenlijk niet weet is of ze met de 20-weken-echo ook op Down checken. Weet iemand dat?

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ doosje77: er zijn een aantal typische down kenmerken waar ze tijdens de 20 weken echo wel naar kijken. Maar dat zegt niet zoveel. Een hartafwijking kan ook een aanwijzing zijn, maar dan is er sowieso al wat mis met het kindje. Down zelf valt niet waar te nemen dmv een echo volgens mij.

Wij hebben het bij de eerste zwangerschap wel laten doen en doen het nu weer. Maar wij gaan dan ook sowieso voor een punctie als we een redelijke grote kans hebben. Als je denkt dat niet te zullen doen, zou ik ook geen combinatietest laten uitvoeren.

16. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Wij hebben het de vorige zw-schap gedaan en ook nu weer!
    Reden waarom wij het doen is niet de leeftijd (zijn nog niet boven de 36), maar omdat wij voor deze 2 zwangerschappen ook 2 kindjes ver in de zwangerschap zijn verloren, dus wij willen op deze manier (en met veel controles) alles in de gaten houden en een doodgeboorte proberen te voorkomen (dus op tijd kunnen ingrijpen).

17. Alita

Alita Niet meer actief

Bij de eerste niet en bij deze ook niet!!
    Voor ons gevoel hoeft het niet ook omdat we beiden jong zijn en er niks in de familie voorkomt....

18. Mama van Sepp

Mama van Sepp Fanatiek lid

5 feb 2010
    3.399
    0
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap laten doen en nu ga ik het weer laten doen. Ik wil als er een verhoogde kans uitkomt ook een punctie laten doen, ik vind het wel altijd moeilijk dat er zo negatief over wordt gedaan als je besluit om deze reden misschien uiteindelijk de zwangerschap af te laten breken.. maar ik heb zelf een chronische ziekte waardoor ik zelf niet altijd in goede doen ben dus wij zouden het erg zwaar vinden om voor zo'n kindje te zorgen. Ook weet ik dat het kindje alsnog van alles kan mankeren maar voor ons geld alles wat je uit kan sluiten...

Succes met je keuze

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hebben 't bij Milan niet laten doen en doen 't deze keer ook niet, om de redenen die Seth al heeft genoemd.

Net wel een gewone echo gehad en toen vroeg die vrouw of ze voor haar eigen logboek (daar moet ze om de zoveel tijd nieuwe foto's in doen om te laten zien hoe je metingen doet) even een meting mocht doen. Ze zei daarvoor al dat het er heel mooi dun uitzag.

20. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik was het eerst wel van plan om te doen omdat down syndroom wel bij ons in de familie zit. Maar doe het toch maar niet. Had er eigenlijk gewoon geen interesse in omdat het maar een berekening is en omdat ik 19 jaar ben. Ik wacht de 20-weken echo af. Daar kunnen ze toch veel beter vaststellen of je een verhoogde kans hebt?

Deel Deze Pagina