OK, ik was dus nog niet op pagina 6 toen ik mijn reactie schreef. Blijkbaar is het hier dus automatisch.
Ik wil graag ook het 1 en ander benadrukken: Een verdikte nekplooi is echt niet alleen maar om down op te sporen!! Het kan betekend ook een verhoogde kans op hart- of hersenafwijking. En idd ook andere minder vaak voorkomende chromosoomafwijkingen. Ik begrijp het volkomen als mensen bewust ervoor kiezen het niet te laten doen. Ik heb er niet bewust voor gekozen maar vanwege medische indicatie hebben ze toch een min of meer per ongeluk verdikte nekplooi geconstateerd. Het lange verhaal bespaar ik jullie. Ik heb de hele medische molen en onzekerheid gehad incl een vlokkentest laten uitvoeren. Waarom? Omdat ik voorbereid wilde zijn. Een verdikte nekplooi heeft erook voor gezorgd dat ik de meest uitgebreide 20 weken echo kreeg. En nog 1 met 32 weken. Mocht er iets met mijn kleintje zijn dan konden we bijv voor de beste voorbereidingen en medische zorg zorgen gelijk na de bevalling of misschien al wel tijdens de zwangerschap. Ik vind het achteraf vooral jammer dat ik geen goede voorlichting kreeg. Ik liet me teveel leiden door mensen die zeiden, je bent nog jong, het komt niet voor in de familie, het is maar een kansberekening.. enz enz dat ik niet de voor-argumenten beter heb bekeken. Volgende keer zou ik er wel gewoon van begin af aan voor kiezen. Ik heb best wel onzekere tijden gekend, veel stress enzo, maar ik weet van mezelf dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta om het te ondergaan en ik heb dit gewoon over voor mijn kleintje zodat ze de allerbeste zorg krijgt indien nodig. Iedereen kan wel doodleuk zeggen dat een kindje met down ook welkom is. Besef dat Down in veel gradaties voorkomt en helaas ook gepaard met veel lichamelijke afwijkingen en ongemakken. Mijn verhaal heeft gelukkig een zeer happy ending. Mijn meiske doet het geweldig!
Ik ben misschien naïef of egoistisch of hoe je het maar wilt noemen maar ik wil helemaal niet weten of mijn kindje "iets" heeft. Als het echt enorm ernstig is zien ze het wel op de echo en als ze het niet zien, ja ookal zou mijn kindje een handicap hebben ik zal er hoe dan ook van houden en een zo goed mogelijk leven geven, weghalen zou bij mij al geen optie zijn
Heb me verder ingelezen.... en een stuk gevonden waar idd de hartafwijkingen etc. beschreven stonden.... moet ik zeggen dat dit in de folder die ik bij dochter kreeg niet vermeld stond....Heb het nu ook weer specifiek bij vk nagevraagd, wellicht dat ik dan een andere keuze had gemaakt..... of wellicht ook niet..... Staan trouwens in het stuk wat ik gelezen heb ook wat cijfers over de uitslagen..... Vraag me alleen af uit welk jaar dit stuk is... want de kosten die genoemd worden zijn 70-80 euro.... is nu toch een stuk hoger meen ik.... maarja alles wordt duurder... Nekplooimeting - Medic Info
Het is gewoon een zeer persoonlijke keus. En die keus is er echt niet voor niks. Ik wil alleen iedereen meegeven dat als je erover twijfelt laat je goed voorlichten! Er is een heel goed boek geschreven door Helen kooijman geloof ik over prenatale screening. Ik heb hier zoveel aan gehad. Het is niet niks. Maar ik Ben nu heel wat wijzer geworden en ik heb nu wel 100% zekerheid dat ze de meest voorkomende chromosoomafwijkingen niet heeft. En weet je of ik nou de testen wel of niet had gedaan, ik was pas echt opgelucht toen ik haar in mijn armen gezond en wel vast had. Succes!!!
Wij hebben ervoor gekozen om het wel te laten doen. En wel om de redenen die Fon aangeeft. Het is niet 'alleen maar' een kansberekening, maar belangrijk in het opsporen van ook andere eventuele afwijkingen. Waarbij niet gelijk hoeft te worden besloten om het af te breken, maar waarvoor veel ukkies ook reeds in de baarmoeder mee geholpen kunnen worden of waardoor je onder speciale behandeling gaat om het kindje zo gezond mogelijk ter wereld te laten komen. Hierdoor is al menig kindje alsnog gezond ter wereld gekomen omdat er kon worden ingesprongen en dat is mij toch ook veel waard. Om die reden hebben wij de controle ook laten uitvoeren en bleek alles gelukkig gezond en dat is toch een geruststellende gedachte. Het is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze en iedereen moet het zelf beslissen maar het niet 'afserveren' als maar een kansberekening. Daarmee doe je de prenatale screening in mijn ogen tekort.
Hoi Eefje, toen ik erachterkwam dat ik zwanger was en mn eerste afspraak voor een termijn echo had, bleek ik al 11 weken en 5 dagen zwanger te zijn. Dus toen vertelde de vk van die nekplooimeting maar dat ik wel GELIJK moest beslissen en GELIJK een afspraak maken. Het was ontzettend druk met afspraken voor zo'n meting. Uiteindelijk was er nog 1plekje in die week dat het kon, moest ervoor naar een andere praktijk. Vandaar dat wij het maar gewoon gedaan hebben zonder er echt over na te denken.. De vk zei ook tegen ons: je bent nog jong (25) en er zitten geen afwijkingen in jullie familie dus zal het allemaal wel goed gaan. En dat was ook zo want mijn kansberekening was 1 op 3812. En ook op de 20weken echo hebben ze niks gevonden, alles in orde. xxx sassie