wel of niet ochtendurine ovulatietest?

Discussion in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' started by frisenfruitig, May 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frisenfruitig

frisenfruitig Niet meer actief

Beste forummers,

Ik heb zojuist de clearblue digital ovulatietesten gekocht. In de gebruiksaanwijzing staat: U kunt op elk moment van de dag testen. Voor het testen mag u minstens 4 uur lang niet hebben geplast.

Ik lees op internet diverse verhalen over het wel of niet met ochtendurine testen :( Het lijkt mij zelf handig om 's morgens vroeg te testen i.v.m. werk. En daarbij plas ik overdag ongeveer 1 keer per 2 uur. Ik hou het dus nooit uit om 4 uur lang niet te plassen.

Wat denken jullie, kan je ovulatietesten wel of niet met ochtendurine uitvoeren? En is dit op je eigen ervaring berust of theoretisch onderbouwd?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    NIET met ochtendurine!
    Reden: Ook het ziekenhuis zegt dat je dit niet moet doen. Wel in de ochtend, maar niet met de eerste urine. Reden die zij opgeven (en die ik zeker geloof), is dat ochtend urine TE geconcentreerd is. Hiermee zou je een positieve uitslag kunnen krijgen, terwijl dit niet het geval is. Elke vrouw heeft namelijk altijd wel wat LH in haar urine, ongeacht waar je in je cyclus zit.
    De ene vrouw meer dan de andere, dus niet bij iedereen zal dit probleem zich voordoen denk ik, maar...
    Nou ja, vandaar dus het advies.

3. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

Oct 13, 2013
    3,319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Gekopieerd van de site v sensitest:
    5. Test niet met ochtendurine. De eerste urine van de dag is vaak wat donkerder en geconcentreerder. Deze kan iets meer hormomen bevatten dan je dagplas. Een ovulatietest doen we bij voorkeur niet met ochtendurine omdat deze iets te vroeg een positieve testuitslag zou kunnen geven. Elk moment na 10 uur `s morgens tot aan het slapen gaan is in principe goed.

4. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    LH synthetiseert 's nachts in je urine, dus kan je 's ochtends vals positief resultaat hebben met je eerste plasje ;)

Niet doen!

Ik vind het ook lastig maar het volgende werkt: ik drink vanaf 15:00 's middags niks meer en ga dan ook voor 't laatst naar de wc. Ik ben pas tussen 18:00 en 18:30 uit mijn werk, dus doe dan de test. Ik gebruik alleen geen CB, de testen die ik gebruikte vragen niet om je plas 4 uur (!?) op te houden.

5. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Niet. Het hormoon wat je met een ovulatietest oppikt bouwt zich in de loop van de dag op. Je ochtendurine is ook te geconcentreerd en dan krijg je ook een foutief resultaat.

6. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,636
    1,443
    113
    Maar waarom staat dit in deze test dan zo beschreven? Zou t hier anders werken? Omdat t ook niet om streepjes gaat maar een smiley.

Share This Page