Hallo, Ik heb een vraagje; Waarom mag een dreumes maar 300-500 cc aan melkproducten per dag?? Ons mannetje (bijna 14 mnd) krijgt namelijk veel meer nog! Ochtend: 200 cc dreumesmelk of pap Tussen de middag (na brood) 150 cc melk Toetje: 100 a 150 cc vla/yogurt Slapen? 150 a 200 cc dreumesmelk Hoe zou ik dit anders kunnen doen dan?! Of kan ik t zo laten? Bedankt alvast...!
Teveel zuivel is niet goed voor je, koemelk remt de opname van voedingsstoffen en vitamine uit ander eten en teveel van de eiwitten en zouten in zuivel belasten de nieren. Daarnaast, zuivel vult, kinderen die veel zuivel,krijgen eten vaak slechter dan nodig is.
Hoe het anders kan, is door minder zuivel te geven Je geeft nog 2 grote flessen melk/pap en daarbij 2x gewone zuivel. Wij geven 's ochtends en 's avonds 150cc pepti en verder niets (dit natuurlijk ook ivm koemelk allergie ) maar je toetje kan bv de avondfles vervangen. Of geen toetje geven. En bij de boterham kan ook thee met melk, of 's ochtends ander ontbijt aanbieden etc. Een beetje passen, meten en schuiven. En ook kijken wat in jullie eetritme past. Eten jullie allemaal brood 's ochtends, waarom zou je dan pap geven? Je kan ook 3x een klein flesje/bekertje van 100-120 cc geven.
Gewoon brood als ontbijt met thee, of fruit als toetje ipv yoghurt, of geen fles melk meer voor het slapen gaan.. Genoeg opties
Onze kindjes zijn bijna even oud... Mijn zoontje krijgt alleen 's ochtends pap en 's avonds voor het slapen gaan nog een fles melk. Soms als toetje na het avondeten een klein beetje yoghurt of soms fruit, dat wissel ik een beetje af. Overdag drinkt hij gewoon water, thee of sap (ook bij de lunch)
suggestie: ontbijt: pap of brood met 100 ml melk lunch: 100 - 125 ml melk (is een aardig glas voor een klein maagje) toetje: 100 ml zuivel (vla bevat heel veel suiker) avond: niet meer nodig maar voor de lekker 125 ml volle malk (waarom dreumesmelk geven.. heeft geen bijzondere toegevoegde waarde behalve de prijs ) Dan zit je dus goed... de 'voorhetslapenfles' kun je ook vervangen door thee met een scheut melk
De belangrijkste reden om niet meer zuivel te geven, zit voor mij in de eiwitten in zuivel. Die zijn belastend voor de nieren. En dagelijks veel te veel eiwitten nemen kan leiden tot onherstelbare schade aan die nieren. KAN, niet iedereen die veel te veel melk drinkt loopt nierschade op. Maar je verhoogt de kans op nierschade aanzienlijk door iedere dag te veel zuivel te geven. Overigens moet je kaas ook meerekenen, die zie ik helemaal niet in je dagoverzicht staan. Krijgt hij dat niet, of zit hij op een nog hogere zuivelinname? Alternatieven zijn hier wel benoemd denk ik.
Volgens mij telt dat net zo als melk; reken 100 ml voor 100 gram. Maar zeker weten doe ik dat niet... (fijn he, als ik net suggereer dat je kaas moet meetellen, maar niet weet voor hoeveel het meetelt). Het zal eerder meer zijn dan minder (dus meer dan 100 ml voor 100 gram), omdat er veel minder vocht in zit.
Oeh, ik heb het even nagezocht en het zit wel héél ver uit elkaar. 100 ml melk bevat 3,4 tot 3,7 gram eiwit (3,4 bij halfvol, 3,7 bij volle melk). 100 gram kaas zit rond de 25 gram eiwit. Dat moet je dus heel anders meetellen dan melk... nou nog uitzoeken hoeveel één plak kaas weegt.
Ik denk met een kaasschaaf. Met zo'n grote plak voorgesneden kaas eet beleg ik wel 4 boterhammen. Zat even terug te lezen in m'n mail, Stefan Kleintjes gaf aan 300cc zuivel + 1-2 boterhammen met een plakje kaas.
Bedankt voor jullie reacties! Even een uitleg van mijn kant: Sochtends (rond 6/7u)krijgt hij een (pap)fles boven in zn kamertje. Daarna gaat hij meteen terug zn bedje in en slapen we nog even. Als ik naar beneden ga voor een bord pap of brood, loopt de dag heel anders. En komt het met slapen niet goed uit. Dan word hij namelijk na zn middagslaapje pas rond 18uur wakker! Vandaar dit ritme. Als hij later wakker word, krijgt hij wel bord pap of brood Ik ga zn middag melk weglaten. En zn toetje iets minder maken... Omdat hij een paar maanden heel slecht aankwam, eigenlijk afviel, Daardoor zijn we op dit schema gekomen. Nu komt hij gelukkig weer goed aan. Dus durf ik de middagfles weg te laten Als ik dan in de ochtend 200 doe, toetje 50 a 100, en voor t slapen 150/200. Kom ik toch mooi uit. Hij krijgt inderdaad wel een kaas op brood. Maar niet dagelijks!
Hier deed ik dan ook wel ooit 150cc melk met 50cc water opwarmen en daar pap van maken. Scheelt 's morgens en 's avonds toch weer 50cc (100cc in totaal).
Het advies luidt: 300cc zuivel + 1 plak kaas. Daarmee wordt bedoeld zo'n voorgesneden fabrieksplak, dus 1 boterham. En als je geen tot weing vlees eet, kan je gerust kaas tussendoor geven.
Ik geef vanaf 1 jaar ook nu 300-400ml zuivel. daarvoor was dat ook iets meer. Wat ik nu doe is: 's morgens brood met 100ml melk tussendoor fruit met sap 's middags een boterham met een glas optimel 100ml tussendoor koekje/rozijntjes/soepstengel oid met diksap 's avonds avond eten met fruit als toetje en dan voor het slapen gaan nog een fles 100 ml melk aanvullen met water tot 180cc. Soms krijgt hij een toetje en dan minder melk in de fles en dan aanvullen met water. Als ik hem bijv. een toetje geef in plaats van een flesje melk, is het steeds huilen voordat hij naar bed moet. Over een tijdje maar weer eens proberen.