Mysterieus kaartje

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Nefertiti, 31 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw

Even kijken of het zo lukt.
    Mijn vraag is concreet; kan het toch zijn dat ik op CD13 een ovulatie had?
    Ik heb die dag een 'ploppende'pijn gevoeld waarvan ik dubbelklapte.

Ik ben nu, op CD24, ongesteld geworden. Dit is mijn eerste cyclus van de pil af, dus het is een beetje gissen, maar ik vraag me af welke verklaring plausibeler is: dat ik geen ovulatie heb gehad en dat dit gewoon een doorbraakbloeding is, dat ik een poging tot ovulatie heb gehad waar mijn lichaam nu op reageert door te menstrueren, of dat ik tóch een ovulatie heb gehad maar dat de temperaturen grillig zijn gebleven door afkicken van de pil.

NB: de meldingen van vruchtbaar slijm zijn een beetje schimmig; het rekte wel aardig maar was niet doorzichtig.

2. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je het zelf al goed verwoord hebt..er lijkt in eerste instantie een eisprong op cd 13 te zijn geweest maar je temp is maar 2 dagen hoog erna...dus dan denk ik toch van niet. Kan wel even duren voor alles normaal is met je cyclus.

Nefertiti vindt dit leuk.
  3. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Dank je wel! Ik hoop maar dat na deze menstruatie de kans op een normale eisprong toch wat groter is in de volgende ronde.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.596
    113
    Nabij Utrecht
    Hoe en wanneer temp je??
    Is dat rectaal, elke ochtend op dezelfde tijd na ontwaken, en na evenveel slaapuren?

5. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Oraal met Daysy fertiliteitstracker. Elke ochtend tussen 6 en 7 maar soms ook om een uur of 4 á 5. Wel altijd een minimum van 3 á 5 slaapuren (3 is het minimum voor Daysy).

Het is wel een uitgebreide meting, duurt altijd minimaal een minuut voor de Daysy een piepje geeft.

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.596
    113
    Nabij Utrecht
    Oooh wat jammer. Dit is een zeer onbetrouwbare methode.

Je moest echt rectaal meten hoor.
    En dan echt elke ochtend op dezelfde tijd, na evenve slaapuren.

Jouw tempkaart en tempmethode is zo onbetrouwbaar als het maar kan.

7. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik weet dat er zeer veel dames zijn die het op deze manier doen ;) Het is wel meer een Amerikaanse methode, maar daar werkt het bij de dames die het op deze wijze doen ook zeer goed. Rectaal is daar weer een methode die niet wordt gebruikt, het is oraal of vaginaal ;)

Dus onbetrouwbaar als het maar kan, dat denk ik niet. Ik denk wel dat er verschillen in kunnen zitten, maar zolang je consistent bent in je methode zie je hetzelfde patroon :)

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.596
    113
    Nabij Utrecht
    Maar jouw kaartje bewijst dat het niet betrouwbaar is, want je temp klopt dus niet.
    Ik weet zeker dat je kaart duidelijker was geweest als je gemeten had conform de "regels" ;)
    En mocht rectaal niet fijn zijn, dan zou je vaginaal moeten doen.
    Maar wel elke ochtend op dezelfde tijd en na evenveel slaap.

Maan14 en Rosa5 vinden dit leuk.
  9. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Mijn temperatuur klopt wel gewoon hoor, het patroon is alleen niet heel duidelijk omdat ik net van de pil af ben, dus het is een grilliger kaartje. De vraag gaat om het patroon, niet om de exacte temperaturen, want je kunt nooit zeggen dat mijn temperaturen niet kloppen ;) Alleen dat het patroon niet zou kloppen.

10. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Maar niemand slaapt toch elke dag hetzelfde aantal uren achtereen? Dus dat is al een risico. Ik ben soms om 2 uur wakker om te plassen, soms om 5 uur, et cetera.
    Daarom is de regel die ik aanhou (Taking Charge of Your Fertility) 3-5 uur slaap achtereen en 1 consistente temperatuurmethode.

11. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Overigens betekent dit niet dat ik niets anders wil proberen hoor. Zit nu op CD1 dus ik kan dan prima deze cyclus vaginaal gaan tempen (rectaal lijkt me niks in bed haha).
    Ga ik dat eens proberen om te kijken of het patroon dan wat minder instabiel wordt. Maar elke nacht hetzelfde aantal uur slaap wordt hem echt niet, dus daarbij hou ik die 3-5 uur achtereen gewoon aan ;)

12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Voor ik een kind had lukte dat aardig precies en zette ik in het weekend wekker. Nu wordt de nachtrust wel eens onderbroken idd ;) in mijn luteale fase moet ik standaard 1x in de nacht plas doen maar dat is in principe dus wel altijd zelfde. Ik heb zelf inmiddels wel ontdekt dat 2 uur tijdverschil vaak 0.2 graden scheelt en rondom eisprong "cruciaal" bij mij. Maar goed, de vraag is of je het precies wil/moet weten of dat 1 of 2 dagen range niet uitmaakt.

13. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Ik slaap normaal ook zalig, maar sinds we hebben besloten voor een kindje te gaan op 2e kerstdag ben ik elke keer om 4 á 5 uur wakker geworden gek genoeg.
    En het wisselt bij mij nog weleens, ik moet regelmatig 's nachts plassen.

We hebben regelmatige seks, maar ik zou komende cyclus als het even kan wel een bevestigde eisprong zien. Als er helemaal niets wat erop leek op dit kaartje had gestaan had ik het niet erg gevonden, maar dit is verwarrend :)

14. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Het apparaatje dat ik gebruik is trouwens, net als de Ladycomp, echt bedoeld om oraal te temperaturen. Daarom doet hij er ook langer over dan een normale thermometer.

15. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Maar dan loont het wel denk ik om toch wat preciezer te tempen...als je niet tegen onduidelijkheid kunt ;)
    Stel dat dag 16 en 18 nou met rectaal tempen bijv 0.2 hoger waren uitgevallen zou ik wel zeggen dat je op cd 13 een ei had.
    Maar wie weet was het precies hetzelfde geweest en komt het door je pil. Je kunt nog een maand proberen op jouw manier en kijken of het een duidelijkere cyclus is. Persoonlijk zou ik het meteen "goed" willen doen omdat dat echt meteen het beste beeld geeft. Misschien ben je volgende ronde wel zwanger en hoeft t helemaal niet meer. Als je om de dag sex hebt tussen cd 10 en cd 20 (bij geen extreem lange cyclus) hoef je eigenlijk niet te tempen.

Nefertiti vindt dit leuk.
  16. Nefertiti

Nefertiti Actief lid

27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Het temp verhaal is eigenlijk een beetje suf. Ik heb dus een Daysy gekocht (soort Ladycomp dus) als natuurlijke anticonceptie, ik wilde van de hormonen af want ik werd er depressief van.
    Maar ineens toch besloten dat het gevoel zwaarder woog dan de rationele bezwaren en dus vorige week besloten voor een kindje te gaan.

Maar nu ben ik dus het tempen al gewend als anticonceptiemethode dus ik wil er maar gewoon mee doorgaan. De Daysy is echt gemaakt voor oraal temperaturen. Hij meet minstens een minuut om een goed beeld te krijgen, zo min mogelijk beïnvloed door omgevingstemperatuur en met mond open slapen et cetera. Dus hij meet redelijk accuraat, maar ik heb bijvoorbeeld afgelopen maand ook wat meer alcohol op dan normaal en wat onregelmatiger geleefd. Dus het kan goed dat ik toch dat ei had, ik heb het wel gevoeld en ik ben nu ongesteld, dus je zou haast zeggen van wel.

Ik zal de wekker gewoon maar gaan zetten op 4 uur denk ik en dan elke dag om die tijd meten. Voor de zekerheid en voor de komende cyclus. En als dat niet werkt dan daarna toch vaginaal met een normale thermometer.

17. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Misschien is het goed om even te beseffen waarom oraal als onbetrouwbaar wordt gezien voor het opsporen van je eisprong.

Het gaat om tienden van graden. Dat komt best nauw. Je mond is behoorlijk onderhevig aan invloeden van buitenaf. Als je bv. met je mond open op dicht slaapt kan dat zomaar een paar tienden verschil opleveren. Dat levert dus een absoluut minder betrouwbaar kaartje op. Voor het vaststellen van koorts maakt die tiende niet uit en kun je dus prima oraal meten als je zou willen.

Ik weet dat die apparaten “bedoeld” zijn om oraal te meten. Maar als je dus zelf even logisch nadenkt kun je ook bedenken dat oraal en vaginaal (minder onderhevig aan invloeden van buitenaf ;)) betrouwbaarder zijn.

Voor wat betreft aantal uren slaap en tijdstip van temperaturen. Dat komt bij de een nauwer dan bij de ander. Bij mij was verschil ik tijd altijd duidelijk zichtbaar maar minder uren slapen had minder effect. Maar daar kwam ik allemaal pas achter nadat ik het een aantal maanden echt netjes conform de regels had gedaan. Dan weet je de basis en pas daarna kun je zien wat voor effect bepaalde dingen hebben op je temperatuur.

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.596
    113
    Nabij Utrecht
    Toch klopt jouw temp niet, vooral in je lf klopt die niet.
    Daar hoort je temp hoger te zijn dan basaal en dat is het bij jou niet en dus klopt je temp niet.
    Ook tijdens het ontpillen, zal je temp na je eisprogng tijd hoger zijn namelijk.

19. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik zie dat we tegelijk gepost hebben. Een minuut meten maakt niet dat het verschil tussen met je mond open of dicht slapen ineens verdwijnt ;). Je temperatuur in je mond is nou eenmaal wat hij is. Veroorzaakt door de omstandigheden in uren voorafgaand.

Alcohol heeft ook veel invloed op je temperatuur. De dagen dat je drinkt kun je beter niet meerekenen.

20. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.596
    113
    Nabij Utrecht
    Ik sluit elke dag om 22.30 uur mijn ogen en die gaan rond 5.30 weer open.
    En ik hief in de nacht nooit naar de wc, dus ja.... mensen kunnen echt dezelfde aantal slaapuren hebben ;)

Deel Deze Pagina