Er zijn wellicht al 1001 topics hierover maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarom toch maar even een eigen topic aangemaakt Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een moederfiets maar er is zovéél keus ... Daarom zou ik graag jullie ervaringen willen horen. Welke fiets hebben jullie en waarom juist voor die fiets gekozen? Zijn er dingen waar ik nog extra op moet letten? Natuurlijk ga ik nog naar een fietsenzaak om zelf te kijken en te proberen. Maar lijkt mij handig om alvast wat voorwerk gedaan te hebben
Een met stuurslot, zoveel fijner dan zonder. En laat bij elke fiets die je test een kinderzitje voorop zetten voor je gaat fietsen, dan weet je zeker hoeveel ruimte je hebt en of dat genoeg is. De nieuwste fietsen zijn alweer minder zwaar qua gewicht en trappen dan de moederfietsen van oudere bouwjaren dus wat iemand niet fijn vond in 2012 ofzo kan dat zelfde model nu wel heel fijn zijn dus daar rekening mee houden met ervaringen van anderen. Maar vooral zelf fietsen en ervaren en dan kijken wat je mooi en fijn vind. Zelf heb ik een sparta amazone 4 life, zodat ik straks voor mijzelf weer een normale fiets heb en voor nu fijn is als moederfiets met de kinderzitjes.
Hier een cortina roots transport, fiets fijn en was niet te duur. Dit omdat ik alleen korte stukjes fiets van Max 15 tot 30 minuten. Ideaal vind ik de standaard en het stuurslot.
Dat is een goede tip, om te testen met het zitje erop. Dank je! Die Sparta staat ook op mijn lijstje, samen met de gazelle bloom en de Batavus mambo deluxe. Wil idd een met stuurslot en dubbele standaard. Mijn oude fiets is een gammel stadsfietsje die zijn beste tijd heeft gehad. Omdat ik straks toch met dochter wil gaan fietsen wil ik meteen een goede fiets aanschaffen. Heb jij eerst ook andere fietsen geprobeerd sabagirl? Zou dan benieuwd zijn waarom je juist voor de cortina hebt gekozen. Vooral door de prijs? Sl scheelt de prijs online niet zoveel met die anderen.
Ik heb alleen de cortina geprobeerd in de winkel en toen ik hem kocht scheelde het echt een paar honderd euro met de andere merken dus vond dat een groot verschil. Hij fietst verder heerlijk
Ik heb toevallig alle drie de fietsen geprobeerd die jij noemt, en de Cortina, en uiteindelijk voor die laatste gekozen. Eigenlijk op basis van fietscomfort, genoeg ruimte tussen zadel en zitje, stevigheid en stabiliteit. Ik had vooraf gedacht voor de Gazelle Bloom te gaan, maar daarbij leek het net of hij niet goed in elkaar was gezet, beetje rammelig oid. Bij een andere fietsenzaak echter precies hetzelfde. Toevallig was de Cortina ook nog eens de goedkoopste (en dat scheelde vorig jaar november ook nog een paar honderd euro met de andere fietsen), dus dat kwam goed uit!
Heb een hele fijne sparta amazone trendy. Degelijke fiets, fijne bagagedrager. Op t stuur zit een soort veer, stuur staat niet op slot, maar word automatisch 'recht' getrokken. Mijn fiets stond tweedehands helemaal compleet inclusief zitjes en windscherm, mn fiets heeft twee kleuren, helemaal leuk. Tweede keuze was Cortina
Ik heb sinds kort de Batavus mambo deluxe. Ben er erg blij mee! Grote voordeel is het stuurslot en hij fietst echt heerlijk
Ik heb de sparta amazone 4-life, maar deze is vrij zwaar het gewicht van de fiets en 2 kindjes in de stoelen is bijna niet van de standaard te krijgen. Verder fietst hij heel soepel en fijn en is zeker wel degelijk. Maar ik denk dat je echt even in een paar winkels moet kijken wat voor jou fijn is. Ik vind namelijk zo'n transport mand voorop, gevaarlijk, als je die te vol stopt met boodschappen kun je niet meer goed sturen, terwijl andere het juist heerlijk vinden. Ik heb overigens wel een bagagedrager verlenger en fietstassen erop zitten, zodat je toch wat mee kunt nemen. Verder is een stuurslot en dubbele standaard wel aan te bevelen.
Dank jullie wel voor de reacties! Ga die cortina toch ook eens IRL bekijken, hij was eerst afgevallen omdat dat rek voorop mij niet prettig lijkt maar jullie ervaringen klinken wel de moeite waard om er in ieder geval naar te gaan kijken! Gaan zeker naar de fietsenzaak om alles te bekijken en te proberen. Zeker ook omdat ik qua framemaat bij een aantal zo net op zo'n grensgeval zit dus dat wordt toch een kwestie van proberen en kijken welke het beste is. Zo online een fiets kopen ga ik zeker niet doen.
Ik heb geen moederfiets, want ik ben lang (en dik) en de frames zijn niet hoog genoeg. Een van mijn vriendinnen heeft er wel een en zou er nooit meer een kopen omdat hij zo zwaar fietst. Ik heb wel een moederstuur op mijn fiets gemonteerd, en een andere standaard. Werkt perfect!
Ik heb pas de gazelle bloom gekocht. Gefietst op de bloom en Batavus mambo deluxe maar vond de eerste het lekkerst fietsen. Ook vond ik de handvaten van de mambo niet zo fijn maar die kan je natuurlijk aanpassen. Gewoon bij een zaak proberen wat jij prettig vindt...