Wie kinderen op vrije school of zelf vrije school gedaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door eef80, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Hij heeft naderhand ook 5 wkn thuis gezeten, gelukkig was hij nog niet leerplichtig op dat moment, maar het had niet langer moeten duren. Tegenwoordig zit hij op het Kabouterhuis, en dat gaat super.
    Maar een huilende kleuterjuf, ja... Ik heb mijn zus, die op dat moment mee was, wel even heel vreemd aangekeken.
    Heb buiten ook gelijk spruitlief bij me geroepen, en hem oprecht excuses aangeboden, dat ik hem dit heb aangedaan, want zulke stupiditeit was ik nog niet eerder tegengekomen.

2. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze oudste 2 zitten op vrije school basisonderwijs.Ben er enorm over te spreken!
    In de kleuterklas was het lekker lang spelen om in groep 3 beter klaar te zijn voor het leren.Spreekt me erg aan,zelfs kleuters moeten op sommige scholen al zoveel.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@bumbaaa: mja ik heb een kleuter die liever leert dan speelt...
    Wat nu?
    Hoop vrije scholen vinden dat kleuters perse moeten spelen..
    Dat hier niet direct veel gewenste effecten.

Pas nu ze eindelijk mag schrijven 1 middag in de week gaat het beter.
    In groep 2 dus.
    Als ze tot groep 3 had moeten wachten was ze spontaan overspannen geweest :)

4. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo`n fanatieke kleuters had ik niet haha..

Maar over het algemeen moet ik zeggen dat de vrije school waar onze kindjes op zitten enorm meedenkt als er iets anders nodig is dan wat standaard is zeg maar.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik was ook zeker gaan kijken als het in de buurt was geweest..
    Maar je hoort toch ook wel regelmatig verhalen van dat het heel vrij is in een heel strak stramien... Zoals spelende kleuters zegmaar :)

Ze speelt ook graag hoor.. Maar schrijven en lezen is gewoon cooler.
    Met poppenhoek, zandtafel of gewoon buiten is ze het meest gelukkig.
    Met de kleuterwerkjes diep ongelukkig. Dus EN spelen EN leren was best een optie geweest wat ons betreft. Maarja... Gelukkig is het drama bijna voorbij!
    Nog 1 maand en 1 week :)

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op een 'echte' Vrije School heb je geen 'gewone' juffen, maar juffies die een antroposofische pabo hebben gevolgd. Het is ook echt niet alleen maar meer spelenderwijs leren. Dat hoort er ook bij, maar is zeker niet alles.

Op de VS hier zijn de klassen juist heel erg groot. Dus dat verschilt van school tot school.

Op het voortgezet onderwijs vond ik een ander nadeel dat ze niet met lesboeken werken. Op zich is het idee om je eigen lesmateriaal te maken (op basis van de eindtermen) natuurlijk leuk en creatief. Maar in de praktijk betekende het vooral heel erg veel dicteren en overschrijven door de leerlingen. Heel eenzijdig lesgeven dus. Tijdens mijn vervanging ben ik dus als een gek stencils gaan schrijven en uitdelen, zodat ik ook de mensen die meer auditief of visueel waren ingesteld kon bedienen ;)

Wat ik heel mooi vind aan de basisschool zijn de plantkunde lessen. Maar goed. Mijn lief weet alles van plantjes (en bloemetjes en bijtjes :p) dus die kennis komt wel goed. M zou het natekenen ook fantastisch vinden, maar T juist niet. Ik vind het onderwijs dus zo specifiek dat het wel echt bij je kind moet passen.

Hier in de buurt woont een stel wiens oudste een paar jaar op de VS heeft gezeten, dat werkte absoluut niet (hij is hoogbegaafd en werd niet uitgedaagd) dus verandert naar een klassikale openbare school. Hun jongste zit op de jenaplanschool.

Ander stel min of meer hetzelfde voor de oudste, hun jongste zit wel nog op de VS.

En weer een kennis haar oudste zoon had wel specifieke problematiek en daar konden ze op de VS echt niet mee dealen. Op een andere (reguliere) basisschool juist wel. Nu zal dit (hoop ik) ook verschillen van school tot school. Maar dat verhaal van Moonchild (?!) zette me wel aan het denken.

Ik zou in jouw situatie ook kijken naar andere vormen van basisonderwijs zoals Jenaplan ed. Beter is het dan trouwens om de scholen te bezoeken. Veel zijn in naam 'iets' maar de praktijk is zeer divers!

Hier in de stad zit ook een school die uit allerlei soorten onderwijs leent (antroposofisch, Jenaplan, etc.). Als het niet een klein half uur fietsen was geweest én een wachtlijst van hebikjoudaar zou hebben gehad, was dat ook een overweging geweest.

Uiteindelijk gekozen voor de school bijna om de hoek (5 min fietsen, 10 min voor M :D). Jenaplan. Fantastisch! Maar dat haalden we niet uit de beschrijvingen van jenaplanonderwijs in het algemeen of uit de site (hoewel dat er prima uit zag). Het bezoek maakte echt het verschil: supergoede sfeer, heel goed verhaal van de directeur over visie op kinderen/onderwijs/maatschappij.

Succes!

7. schorpioentje82

schorpioentje82 Actief lid

13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Hier ook 2 kids op de vrije school.
    Dochter zit in de 6de klas, dus bijna klaar.
    Verwacht echt geen problemen met de overgang naae de middelbare school.
    Zoontje zit in de kleuterklas. Vind het geweldig voor de kinderen.
    Vooral als ze net naar school gaan. Je hebt kortere dagen waardoor ze het prima aan kunnen.
    En het spelend leren spreekt mij erg aan. Kind een kind mogen zijn.
    En de meeste vrije scholen zijn echt niet zo sofisch meer.
    Ze kijken echt naar het kind zelf.
    Mijn zoontje zou qua leeftijd nog een jaar blijven kleuteren, maar na veel overleg is er toch besloten dat hij na de zomer naar de eerste klas gaat.
    Dit sluit meer bij hem aan.
    Dus ja ik ben echt heel tevreden met de vrije school!!

Deel Deze Pagina