Wie koopt er weleens wat op afbetaling?

Discussie in 'De lounge' gestart door A2CA, 7 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Dat is vaak duurkoop...

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Niet over gaan ivm laptop vind ik wel heel vreemd!

Ik zou overigens niet daarvoor een laptop op afbetaling kopen, maar gewoon 3 a vier maanden sparen.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Idd zo werkt het echt. Wij hebben ook nooit een credit card gehad totdat mijn man naar new york moest voor zijn werk. Later wilde ik wat bij de zara bestellen wat alleen met credit card kon en betrapte me erop dat ik dacht, da's makkelijk dat wordt volgende maand pas afgeschreven. Sindsdien is ie in tweeën ik vind zulke dingen veel te gevaarlijk.

4. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Niet doen hoor!
    Het is veels te gemakkelijk om op afbetaling te kopen, maar veel moeilijker om er vanaf te komen.

Zul je altijd zien:de komende maand gebeurt er weer iets, of gaat iets kapot of wat dan ook....
    Van te voren lijkt het allemaal zo simpel, maar blijkt vaak zooo tegen te vallen...
    Plus dat je uiteindelijk veel meer betaald.

Ooit, lang geleden, ook wel eens voor iets gedaan en uiteindelijk zo'n spijt van gehad! Dat was een wijze les!
    Kun je niet van (schoon)ouders lenen?
    Of wachten op vakantie/belastinggeld?
    Ik snap dat het niet leuk is, maar je hebt nu al zo'n eind in het schooljaar zonder laptop gedaan....ik zou wachten!

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

geld lenen van familie? lijkt me dan makkelijker.

Of misschien mag je van iemand even een laptop lenen voor 2 maanden , dan kan je van het vakantiegeld een laptop kopen.

Maar school verplicht jouw tot kopen laptop anders ga je niet over?? Pardon? welke opleiding is dat en hebben hun geen laptop voor je dan? enhoe heb je dat tot nog toe gedaan dan??

6. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Is er geen winkel waar je geen rente betaalt? Hier in belgie betaal he bij sommige winkels geen rente.

7. Female

Female Niet meer actief

Dit dus.
    Niet iedereen komt in de problemen hoor, als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en weet dat je het kunt afbetalen. Ik snap heus het gevaar wel hoor van koop-op-afbetaling. Maar dat gaat lang niet altijd/ voor iedereen op. Dit gaat toch ook over iets dat ze nodig heeft en niet om luxe fratsen.

Zou het eerder zo doen dan 2e hands. Een laptop zou ik niet snel 2e hands durven kopen, veel te bang dat er iets mee is (als hij nog super is, waarom doen ze hem dan weg vraag ik me dan toch af...)

Verder; hier normaal nooit spullen op afbetaling; wel de pc een aantal jaren geleden op afbetaling gekocht. Ging prima.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    Dat heet discipline en als je dat niet op kunt brengen moet je het idd niet doen.

9. knap

knap Niet meer actief

Als oude rot in het vak. Zou ik zeggen spaar nog even door.

Hier z.n muts die wel dingen op afbetaling heeft gekocht en zit er nog wel even en paar jaar aan vast. Als dat op gelost is! Heb ik me heilig voor genomen nooit meer op krediet spullen te kopen.

Dus als ik jou was zou ik nog een maandje wachten en dan contant die laptop kopen.

Want het woord je idd makkelijk gemaakt en na de hand betaal je maanden jaren af als je te lang door gaat op die manier.
    Gelukkig is het hier allemaal geregeld en betaal ik netjes alles af maar het is toch elke maand een hap uit mijn budget en achter af blijft het toch een last.

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Nee, nooit gedaan en zal ik hopelijk ook nooit doen. Het zit me niet lekker als dingen niet meteen betaald worden en ik ben blij als alle rekeningen weer afgehandeld zijn. En je weet nooit wat de toekomst je zal brengen, misschien komt er wel iets tussen waardoor je een keer niet kunt betalen en dan gaat alles zich opstapelen..

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb nu al 1 opleiding achter de rug waarbij een laptop 'verplicht' was, maar later bleek dat dit enkel optioneel was - want we hebben hem nog nooit gebruikt. En momenteel doe ik een studie waarbij een laptop zogenaamd verplicht is - maar waarbij ze enkel bedoelen dat je een computer nodig hebt om op te werken.

Informeer dus echt bij je opleiding wat de strekking van de laptop is. De meeste scholen hebben computerruimtes en/of een mediatheek of iets dergelijks. Het letterlijk in bezit hebben van een laptop HOEFT niet.

12. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Mag ik vragen hoe dat zo komt? Want een keer 300 euro op afbetaling leidt toch niet automatisch tot járen flink afbetalen?
    Ik neem aan dat daar meer voor nodig is.

13. knap

knap Niet meer actief

Jep mag je vragen.

Een schuld bij wehkamp( bijna afbetaald nog een jaartje ) en een bij neckermann. Hoe dat komt. Nou niet zo slim zijn om te sparen en het via internet kopen bijvoorbeeld de tv of een wasmachine of leuke kleding voor de kinderen en voor je het weet loopt de betaal rekening op.

Als dit achter de rug is NOOIT meer. ;)

14. sjak

sjak Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, misschien heb je het al verteld... Maar wat is de reden dat ze je een laptop verplichten? Je hebt thuis een computer neem ik aan?
    Ik heb voor mijn opleiding een mini-laptop gekocht (omdat ik typen fijner vind dan schrijven) die dingen heb je al voor 120 eu en je kan (bijna) alles ermee... (of je moet iets grafisch doen en echt een apple nodig hebben natuurlijk)

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dank voor je open antwoord. Een dure les, zo te lezen. :)

16. knap

knap Niet meer actief

;) Juist.

17. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Als je hem echt nodig hebt, misschien via wehkamp, otto, neck?

18. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Wel eens gedaan, maar ook na 3 maanden betaald. Bij de mediamarkt betaal je het eerste jaar geen rente. We hadden het bedrag wel, maar zonder rente was het zo makkelijker . Idd discipline noemen ze dat. Dat met creditcards ook, dat doe je toch zelf? Wij ook 1 en bestel alleen wat ik kan besteden hoor.

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    NEE... wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven ;)

Maar dat heeft denk ik ook een beetje met opvoeding te maken.
    Mijn ouders hebben bijvoorbeeld nooit een dikke bak voor de deur gehad omdat je hun ogen voor zoiets onnodigs geen lening gaat afsluiten.
    Dus als ik echt iets wil dan maar even door sparen.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ook bij bedrijven die geen rente rekenen kost het geld. Dit is op een leuke manier verpakt in administratiekosten. Want ook bij media markt staat een klein zinnetje *geld lenen kost geld*.

En waarom zo kopen als je het geld wel had? In een jaar kan zoveel gebeuren dat het best kan zijn dat je het over een jaar niet meer hebt. Of dat iets gestolen of kapot is terwijl het nog niet betaald is.

Deel Deze Pagina