Ik heb me wat meer verdiept in belastingzaken, maar sommige dingen zijn me niet helemaal duidelijk... Zoals de kinderkorting, klopt het dat die gaat naar de gene met het hoogste inkomen? En de combinatiekorting, krijg je die allebei (als je allebei werkt natuurlijk?). En de beide aanvullende kortingen, die van de kinderen is voor alleenstaande ouders, en de aanvullende combinatiekorting? En de kinderkorting is wel tot een bepaald maximum (gezamelijk) inkomen, wat is dat maximum inkomen? Ik vraag dat soort dingen nooit van te voren aan en krijg liever achteraf terug als dat ik het achteraf terug mag betalen....maar nu is het weer bijna zover en weet ik het eigenlijk nog niet. Alvast bedankt. Gr. Cellie.
Kinderkorting is idd aan een maximum verbonden qua inkomen. Ik weet de grens niet. Wij kwamen er in ieder geval niet voor in aanmerking. Combinatiekorting krijgt iedereen die werk en zorg combineert en is 146,-per persoon. Je kunt bij de belastingdienst nadere info vragen.
U heeft recht op kinderkorting onder de volgende voorwaarden: In 2006 behoorde tot uw huishouden voor meer dan 6 maanden minimaal 1 kind dat op 31 december 2005 jonger was dan 18 jaar. Dit kind stond in die periode ingeschreven op uw woonadres of dat van uw fiscale partner. U of uw fiscale partner onderhield het kind voor minimaal 386 per kwartaal óf ontving kinderbijslag (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering). Het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner samen was niet hoger dan 44.590. De hoogte van de kinderkorting hangt af van het gezamenlijke verzamelinkomen van u en uw (eventuele) fiscale partner: Is het gezamenlijke verzamelinkomen niet hoger dan 28.521, dan is de kinderkorting 924 (of 441 als u 65 jaar of ouder bent). Is het gezamenlijke verzamelinkomen hoger dan 28.521, dan neemt de kinderkorting af met 5,75% van het deel van het gezamenlijk verzamelinkomen dat uitkomt boven 28.521 (of met ongeveer 2,736% als u 65 jaar of ouder bent). Is het gezamenlijk verzamelinkomen hoger dan 44.590, dan heeft u geen recht op kinderkorting. Voorbeeld Het gezamenlijke verzamelinkomen is 35.000. Uw kinderkorting is 924 min 5,75% van 6.479 (het bedrag van het inkomen dat uitkomt boven 28.521), is 552. Mijns inziens wordt de kinderkorting zo gunstig mogelijk verdeeld tussen de twee ouders. Je hoeft dus niet noodzakelijkerwijs het hoogste inkomen te hebben. U heeft recht op combinatiekorting onder de volgende voorwaarden: In 2006 behoorde tot uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2005 jonger was dan 12 jaar. Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder. Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan 4.405 of u kwam in aanmerking voor zelfstandigenaftrek. De combinatiekorting is 146 (of 70 als u 65 jaar of ouder was). Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. Volgens mij kun je dus beide deze korting claimen. Ik begrijp dat je niet alleenstaand bent... deze kortingen gaan helaas dus niet voor jullie op... Dit maximum inkomen bedraagt 44.590. Is het gezamenlijke verzamelinkomen niet hoger dan 28.521, dan is de kinderkorting 924. Is het gezamenlijke verzamelinkomen hoger dan 28.521, dan neemt de kinderkorting af met 5,75% van het deel van het gezamenlijk verzamelinkomen dat uitkomt boven 28.521. Is het gezamenlijk verzamelinkomen hoger dan 44.590, dan heb je dus geen recht op kinderkorting. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Groeten, Josien
http://www.belastindienst.nl particulier aanklikken, je kunt ook zoeken en dan krijg je alle onderwerpen die gerelateerd zijn aan hetgeen jij hebt opgegeven bij de zoekopdracht... daar kun je op je gemak alles uitzoeken... succes
Nou alles is me duidelijk na dat stuk van Josien. Dan hebben wij alleen recht op de combinatiekorting. Weet ik dat ook weer.
Ik geloof! maar weet dat niet zeker.........dat je er wel recht op hebt als je baby er 6 maanden van het betreffende jaar is. Dus vóór 1 juli 2007. Dit is bij meer dingen een soort van peildatum bij de belastingdienst.
Ik denk dat die peildatum niet voor kinderen geldt. Maar ik zou het voor de zekerheid even navragen bij de belastingdienst. Ik denk dat ik het bedrag voor de voorlopige teruggaaf zou aanpassen met als ingangsdatum de geboorte van je kindje. Dus dan stuur je gewoon een correctiebericht in (dat kan gewoon via het VT-programma). Je krijgt dan van de belastingdienst een berichtje dat je bedrag voor de VT is verhoogd. Cellie, ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen (ben blij dat het werken op een accountantskantoor dan toch nog zijn vruchten afwerpt )