zijn er nog meer meiden die een beetje angst hebben of hebben gehad voor de 20 weken echo? Ik ben zo bang dat er iets mis is met mijn kindje. Ik sta wel onder strenge controle bij het zh omdat ik medicatie gebruik en in het verleden 2 miskramen heb gehad. Af en toe word ik gewoon gek van mezelf door heel het piekeren
Hoi, ja ik herken het wel. Ik vond het ook enorm spannend. Er kan zoveel mis gaan bij een zwangerschap. Ik probeerde het zoveel mogelijk los te laten, afleiding te zoeken in leuke dingen. Bij ons waren er 2 kleine dingen die we te horen kregen (ze zijn verplicht dit te melden). Ons zoontje is ondertussen bijna 2 en kerngezond! Succes meid!
ik denk dat het heel normaal is om bang te zijn, een 20 weken echo word gedaan zodat ze kunnen zoeken of er iets mis is met je kindje, en je hoort natuurlijk de verhalen eromheen, ik denk dat iedere zwangere vrouw angst heeft hiervoor dit is mijn 6e zwangerschap en kindje en ook ik ben bang nu al voor de 20 weken echo, wat als schiet door je hoofd, echter probeer positief te blijven, de kans dat er iets mis is is heel klein gelukkig, laat je angst niet de overhand nemen, en praat met je verloskundige en je man (als je die heb natuurlijk) over je angsten en de 20 weken echo zodra die gemaakt is en alles is goed lekker genieten van je uk meer kan je helaas niet doen het moederschap is vanaf dag 1 dat je zwanger bent tot aan de eeuwigheid zorgen maken het hoort erbij elke leeftijd heeft zijn zorgen
Hoi hoi, Wij hebben 3 weken geleden de 20 weken echo gehad. Ik vond het wel spannend, denk dat iedereen dat wel heeft. Bij 16 weken hadden wij ook een echo gehad, die hadden we er extra bij gekocht omdat we er zo van genieten. Op die echo hadden ze ook al veel kunnen uitsluiten, zoals klompvoetjes en hazenlipje enzo..dat gaf alweer wat meer rust voor de 20 weken echo Vooral toen ze het hartje en de hersenen gingen bekijken vond ik het even spannend, maar ze zeggen steeds vrij snel of alles goed is of niet..fijn dus! Bij ons was gelukkig alles goed..dan kun je ook echt weer van zo'n echo genieten..Probeer er ook van te genieten, zo vaak zie je je uk nog niet En heel erg vaak is alles gewoon prima.. Succes alvast..! Liefs
Ik vond het dood en dood eng !! Vandaag de ehco gehad, viel helemaal mee. Alles is goed, geslacht te horen gekregen en zelfs een dvd en foto's mee. Al met al was het toch een leuke ervaring.
Ik zit er ook aardig tegenop.... Daarom bij mn vorige zwangerschap geen 20w echo gedaan (met veel verontwaardigde reacties uit omgeving overigens) en dat was prima voor ons. Geen stress en me heel zeker gevoeld de hele zwangerschap. Maar omdat ik nu qua leeftijd in de risicogroep val, laten we het nu wel doen en een combinatietest staat ook in de planning (die moet ik eerst zien door te komen...zucht...)
Ja, heel herkenbaar. Ik vond het onwijs spannend. Maar dat komt bij mij ook door mijn werk. Ik zie kinderen alleen maar als er iets niet goed gegaan is. Het overgrote deel is gelukkig natuurlijk gezond, maar voor mijn belevingswereld niet. Daarnaast had ik behoorlijk wat complicaties en een grotere kans dat er iets mis zou zijn.
Denk dat iedereen dat wel eng vindt... ik kneep 'm ook behoorlijk. Ze zeggen ook elk "wissewasje" wat ze zien... zo was er een niertje hier "nog net binnen de norm... als het een mm groter was had ik je terug laten komen!" Ja hoor dat is lekker geruststellend. Helaas vonden ze ook wat ernstigere dingen waar we wel terug voor moesten komen (meerdere keren), maar er ligt nu wel een kerngezond jochie boven in zijn bedje! Dus ook al vinden ze wel iets, dat betekent nog niet meteen dat het helemaal mis is. 9 van de 10 keer blijkt dat na een extra controle-echo er toch niks aan de hand is!
ik ben zwanger vd derde, en was ook weer heeeel zenuwachtig! dacht de hele tijd, heb al 2 gezonde kids, dus meer kans dat er nu iets niet goed is... gelukkig was alles goed!! en dat is natuurlijk in de meeste gevallen zo! succes meid, lekker genieten van het wonder in je buik!
Het is juist het tegenovergestelde , maar gelukkig was ook alles goed! TS, Ik ben ook 2 keer erg zenuwachtig geweest, dus het is ook heel begrijpelijk hoor. Het is echt niet zo maar 'even kindje kijken', dus ook logisch als je er zenuwachtig voor bent. Succes in iedergeval!
gevoelsmatig snap ik het wel ik heb dat dus ook heb al 5 gezonde kids dussssss het is meer gevoelsmatig dat je allemaal rare dingen gaat denken dan de statistieken
Ik merk dat ik in de aanloop naar de 20-weken echo ook een lichte spanning voel . Aan de ene kant kijk ik er heel erg naar uit, want hij is dan al 20 weken en er is zoveel meer moois te zien... Anderzijds, en dit komt echt door de omgeving, met name de dames die al een kindje hebben:'Oeeeeeh, bijna de 20-weken echo, dat is echt DE echo he? Vind je het spannend?'... En omdat iedereen doet alsof ik het spannend en eng moet vinden, wordt ik ook een klein beetje gespannen... Wij hebben ook een beetje een valse start gemaakt doordat mijn schildklier niet bleek te werken en ik antistoffen in mijn lijf had. Vrij 'laat' medicijnen voor gekregen en hoewel alles tot nu toe prima oogt, maakt dat het ook wel ietsje meer beladen . Ik mag over 3 weekjes.
Ik heb de weken ervoor gewoon slecht geslapen omdat ik zo bang was.. was er bijna van overtuigd dat er vast wat mis moest zijn met ons kleintje. gelukkig bleek alles helemaal goed, en kon ik naarmate de echo vorderde steeds meer genieten van ons bewegende kleintje Probeer er dus niet alleen zo tegenop te zien, maar er ook een beetje van te genieten!
ik was vrij laconiek over de 20 weken echo, mijn vorige zwangerschap was er een van het boekje (behalve de bevalling dan, maar da's weer een ander verhaal). Helaas vonden ze bij ons dus wel een afwijking met follow-up. Een hele vage overigens, want afgezien van het lange lijf is dus het buikje van mijn meisje veel te smal geduid als een groeiachterstand. Dus nu de medische malle molen in met een hoop stress. Morgenochtend krijg ik te horen of het infectie bloed onderzoek helemaal negatief is en ik dus weer iets geruster mag zijn. Nadeel dus van de 20 weken echo, ze vinden inderdaad alles en als er ook maar iets van het gemiddelde afwijkt moeten ze er iets mee. Bij mij weten ze absoluut niet waar ze tegenaan kijken en de kans is nog steeds aanwezig dat we een gezonde meid krijgen, maar door die 20 weken dus wel een hoop stress. Desalniettemin zou ik het toch wel weer doen, zoals iedereen al zei is het overgrote deel van de 20 weken echo's gewoon goed!
Krijg je een GUO? Ik was verschrikkelijk bang, maar met een logische reden de 20 weken echo van mijn dochter* was slecht die is daardoor overleden.. enige houvast die ik had was dat alles al was bekeken met 12 weken (en ja gedeeltelijk kan dat al heel goed) dus we wisten dat dit kindje niet dezelfde afwijking had/heeft als zijn/haar zus. Maar wetende wat er allemaal mis kan zijn/gaan, maakt het extra eng!
jeetje babyengel, begrijp ik dat je al drie vlindertjes hebt? Wat naar zeg Ik weet niet wat er aan de hand is, maar heb je ooit pre-implantatie diagnostiek overwogen? Ons kindje heeft 50% kans op een botafwijking die een aardige handicap op kan leveren, maar mijn partner (die daar ook aan lijdt) wil geen prenatale diagnostiek.
Ik ben ook erg zenuwachtig voor de echo. Zo 'erg' dat ik gebeld heb of ik niet eerder mocht komen....erg hè! Ik had de echo staat als ik precies 20 weken was, nu staat de echo een week eerder dan ben ik precies 19 weken, hoop niet dat, dat te vroeg is? Maar zal wel meevallen die week.... Iedereen succes en toch ook plezier hopelijk bij de echo. Liefs Juffie
ja ik heb het ook hoor. Bij onze dochter viel het wel mee, toen wist ik zo weinig en ging de hele zwangerschap zo lekker bleu in. Maar nu heb ik dus een keer zo'n echo gehad en weet je waar allemaal naar gekeken wordt..hier nog 6 weken
Ik ging er heel gemakkelijk in eigenlijk. Wij hadden meer het idee van, even horen dat alles ok is, en dan horen of het een jongen of een meisje wordt.... Dat liep even anders, we moesten met spoed naar het erasmus (was 5 dagen later), daarna hele medische malle molen van bloedonderzoeken, punctie en meerdere GUO's en overleggen tussen echoscopisten, kinderchirurgen, kinderartsen, klinisch genetica, etc. Bij ons wisten ze ook niet wat het was wat er gezien werd op de echo's, maar de diagnose die wij kregen was alles behalve positief (zeer zwaar ziektebeeld, veel medicijnen, speciaal dieet, continue antibiotica en een levensverwachting van gemiddeld 3 jaar...maar dat konden ze natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen dat het zo zou verlopen) Op de dag dat wij de keuze moesten maken voor zwangerschap afbreken of doorgaan en hopen op het beste, was de cyste volledig verdwenen! Daarna iedere 2 weken een echo gehad voor nacontrole en het is nooit meer teruggekomen. Bij een volgende zwangerschap zal ik ook wel stevig in de zenuwen zitten, maar ik zal het zeker wel doen. Alle stress, angst en pijn van die weken, wegen in mijn ogen niet op tegen de kennis die je opdoet. Het geeft natuurlijk nog geen garantie op een gezond kind, maar als ze iets op kunnen sporen wat een menswaardig gelukkig leven in de weg zit, weet je wel waar je aan toe bent. Ik wil je heel veel plezier gunnen tijdens die mooie uitgebreide echo waar je extra lang naar je kindje kunt kijken.