Wie laat zich niet vaccineren?

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Helicryse, Jun 1, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,616
    113
    Female
    Hopelijk heb jij nooit die terminale zorg nodig en is er op dat moment geen gevaccineerde op de afdeling aan t werk... of kies je dan toch maar voor die niet gevaccineerde aan t bed? Ik heb hier ook een onpopulaire mening over, maar die hou ik maar gewoon voor me.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,229
    113
    In het artikel van oa nieuwsuur van afgelopen donderdag staat dat 59 procent van de mensen wil weten of anderen gevaccineerd zijn. En dat zorginstellingen worstelen met de huidige wetgeving op dit gebied. Ze verwachten hier ook rechtszaken over zodat voor het werken met kwetsbaren het beleid kan worden aangepast.

En bedenk dat een kwetsbare in sommige gevallen juist niet gevaccineerd mag of kan worden om medische redenen of bijvoorbeeld een nicu baby.

3. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Waar ligt de grens?Bij terminale patiënt kan een simpele verkoudheid al een longontsteking veroorzaken ,ga je dan ook aan de verpleegkundige vragen of ze een griepprik gehad heeft?Of de bmr ooit heeft gehad?Nee toch...waarom dan nu wel die paniek of de verzorgende een coronaprik heeft gehad ?Echt ,de berichten die hier tussen staan vind ik erg verontrustend ...ik laat me niet vaccineren en mijn zoon ook niet maar straks ben ik vogelvrij verklaard,nergens meer welkom omdat sommige mensen niet meer realistisch nadenken.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,229
    113
    Waar het om gaat is dat de patiënt geïnformeerd dient te worden. En zelf de keuze mag maken. Ik kan mij genoeg situaties voorstellen waarbij mensen het geen probleem vinden dat de zorgmedewerker geen vaccinatie heeft. Denk aan een gebroken been of juist iemand die toch al terminaal is.

Maar dat in andere situaties er mensen zijn die zeer kwetsbaar zijn (kanker of andere zeer bedreigende ziektes). En die al volledig in een isolement zitten. Dan is het volkomen begrijpelijk dat die het risico niet kunnen nemen.

Ik weet trouwens dat de vraag nu al massaal gesteld wordt (mensen in mijn omgeving werken in bijvoorbeeld de thuiszorg of het ziekenhuis). En die geven gewoon eerlijk antwoord.

En wet of geen wet. Als ik kwetsbaar zou zijn zou ik dit dus gewoon vragen. Als iemand zich beroept op zijn privacy zie ik dat als nee en kan mijn conclusies trekken.

Malbec likes this.
  5. maliro

maliro Niet meer actief

Vraag je dan ook naar de griepprik? Dat vaccin is immers ook een keuze, een griep is voor kwetsbare mensen zeer risicovol.

6. tuc

tuc Niet meer actief

De patiënt mag dan de keuze maken tussen wel of geen zorg lijkt mij.

7. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Ik lees in dit topic vaak dat mensen het vervelend vinden als wel gevaccineerden vragen of ze al gevaccineerd zijn.
    Waarom vind je dit vervelend?
    Het is toch algemeen bekend dat mensen kudde dieren zijn en dit gedrag vertonen?
    Net zoals mensen die geen kinderen willen. Aan hun wordt ook gevraagd of ze al kinderen hebben of wanneer ze die nemen. Zodra je een andere keuze maakt dan de meeste mensen kun je wachten op zo’n vraag.
    Ik denk dan ‘vraag lekker’. Dan zeg je toch nee ik laat me niet vaccineren. Begrijp die irritatie niet zo goed.
    Zo zijn mensen, dat is toch algemeen bekend.

8. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Misschien omdat het niet altijd geaccepteerd wordt? Je altijd weer uit moet leggen waarom je het (nog) niet wil.

Nellie4, Rosa Canina and SAARC like this.
  9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Waarom zou je dat uit willen leggen. Nee is toch genoeg als je daar geen zin in hebt? En dan accepteren ze het maar niet.

10. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Dit onderwerp is in dit topic al tot in den treure aan bod gekomen en over gediscussieerd. Maar goed om nog maar eens te antwoorden: Het blijft 9 van de 10 keer niet bij simpel zeggen, nee ik laat me niet vaccineren. Dat is voor veel mensen die zich wel al hebben laten vaccineren een soort vrijbrief om alle registers open te trekken de niet gevaccineerde er van te overtuigen dat dat de verkeerde keuze is. Je wordt vaak niet in je waarde gelaten, sterker nog, je wordt uitgemaakt voor egoist. Onze eigen Hugo de Jonge heeft dat vandaag ook mooi laten zien.

Sorry maar daar pas ik voor, zit ik helemaal niet op te wachten. Het voelt als jehovas of christenen die mij op straat of aan de deur willen gaan bekeren. Prima dat jij er een andere visie op na houdt maar dring die niet aan mij op als zijnde de enige juiste visie.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,383
    30,692
    113
    Female
    #2091 Mamafiets, Jul 3, 2021
    Last edited: Jul 3, 2021
    Het voelt voor mij al anders (geruster, zonder te beseffen dat ik dat daarvoor blijkbaar niet was) om naar de supermarkt te gaan.
    Dus ja. Als ik met kwetsbare mensen zou werken zou ik me er echt anders onder voelen als ik niet gevaccineerd was.
    Net zoals ik nu met een geruster gevoel met mijn moeder of schoonouders ben.

Edit: even nog aan toevoegen. Ik ben niet van mening dat al het zorgpersoneel gevaccineerd moet zijn. En ook niet dat je als patiënt recht hebt dst te weten/een ander te eisen.
    Wel ben ik van mening dat je, wanneer je, als niet gevaccineerde, met mensen werkt en binnen 1,5 m komt, je extra alert moet zijn.
    Ik heb de verzorgenden bij mijn schoonmoeder niet gevraagd of ze gevaccineerd zijn. En ook de thuiszorg bij schoonvader weet ik het niet van. Ik ga uit van hun professionaliteit en dat zij veilig werken.
    En ze zijn zelf gevaccineerd. Dat scheelt ook wel in zorgen op dst vlak.

12. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Met een jehova ga ik ook niet in discussie of uitleggen waarom ik niet geloof.
    En die zal vast vinden dat ik de verkeerde keuze maak. Dus?

Martini likes this.
  13. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,825
    18,545
    113
    Female
    Maar een virus kun je ook al doorgeven zonder dat je echt klachten hebt, dus je kunt het nooit herleiden naar 1 bepaald persoon. En je kunt zeker niet zeggen; zij was niet gevaccineerd dus door haar komt het.

Rosa Canina, Bloempjelief and SAARC like this.
  14. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Super dat jij dat zo van je af kan laten glijden, mij doet het wel degelijk wat na de zoveelste discussie.

15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Dat lijkt me vervelend. Misschien moet je die eigenschap aanpakken.
    Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik kan gelukkig heel goed met andere meningen omgaan. Dan vinden mensen mij maar egoïstisch of denken ze het beter te weten. Ik leef maar een keer en maak mijn eigen keuzes. Ik vond vroeger de meningen van anderen ook belangrijk maar heb besloten dat ik dit zonde van mijn tijd en energie vind. Steek ik liever in positieve gesprekken.

Rosa Canina likes this.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,825
    18,545
    113
    Female
    Ja want je kunt het nooit echt tegen gaan, vaccin of niet. En dan bedoel ik niet persé het corona virus.
    Kijk als ik snip verkouden bij mijn oma in het hospice langs zou gegaan en ze overlijdt vervolgens aan een dubbele longontsteking, ja dan zou ik mij best schuldig voelen.
    Maar kom ik zonder klachten, ongevaccineerd, langs en ze overlijdt daarna.. nee ik zou mij niet schuldig voelen. Ze zou het van iedereen gehad kunnen hebben.

Rosa Canina, Bloempjelief and SAARC like this.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    14,999
    113
    In terminale zorg maakt dat je als patient geen bal meer uit.

Of t covid is of een (mild)verkoudheidsvirus zodra je in een hoog laag bed ligt en die verpleegkundige naast je staat je dagen worden er niet langer en nauwelijks korter van, die klok die tikt al lang en breedt.

Meer gebaat bij een lief mens, die lekkere koffie zet. Verpleegkundige van mn vader was een vrouwke van goud. Of ze wel of niet gevaccineerd zou zijn geweest had ons geen zak meer uitgemaakt. Toen mn vader terminaal was, waren er geen vaccins en was covid wel een issue. Nachtverpleegkundige was met een veegactie positief getest (zonder klachten) ja dat was even spannend.

Niet vanwege mn vader, maar mn moeder. Die leeftijdsgroep is nu gevaccineerd en anders hebben ze die kans gehad.

En ja stikken in je eigen longvocht is crue, maar goed, dat deed hij ook wel zonder covid en is een vrij bekend verschijnsel in dat traject waar je op voorbereidt wordt.

Dus nee hoor, hartje van goud, goede koffie en een gezellig mens. Wel of geen prik boeit niet, dan helemaal niet meer.

Nellie4, Hanneke, Liliane92 and 2 others like this.
  18. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik begrijp echt helemaal niet wat je hiermee wilt zeggen.

Ik hoop namelijk dat ik die keus nooit hoef te maken en dat de zorgmedewerker zelf slim genoeg is om te beseffen dat ze als niet gevaccineerde een extra gevaar zijn. Dan kiezen om niet een eztra gevaar te zijn door zich of wel te vaccineren of ergens anders te gaan werken.

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Ik vind wel dat je baas bent over je eigen lichaam. Dus niet vaccineren moet ook wel een keus blijven. Maar als je in de zorg werkt heb je naast jezelf ook nog een ander waar je voor moet zorgen. En op dat moment doe je dat niet maar breng je ze extra in gevaar.

En ja...ik heb twee vriendinnen die ernstige aandoeningen hebben. Maar...niet terminaal en ze kunnen prima nog jaren goed leven. Echter als zij Corona krijgen is het voor hen heel gevaarlijk. En als je dan eengevaccineerd persoon aan het bed krijgt is dat toch echt een veel fijner gevoel dan een medewerker die dat niet is.

Maar deze discussie had ik al in een ander topic geplaatst omdat het hier eigenlijk niet hoort.

Oja...en als je terminaal bent maakt het natuurlijk niet meer uit. Maar dan nog...

Zara75, Trirani and Amberxx like this.
  19. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,801
    8,470
    113
    Female
    Ik werk in de zorg en ik ben niet gevaccineerd. Misschien doe ik het ooit wel, maar niet nu.

Ik werk 32 uur per week met kwetsbare ouderen. De meesten zijn volledig gevaccineerd maar niet van iedereen weet ik het en het rouleert ook steeds dus ik kan het ook niet bijhouden. Ik word ook gewoon overal ingezet, bij wel - en niet gevaccineerde ouderen.

Ik merk dat ik me opgejaagd voel door wat ik hier lees. Dat ik word gezien als een onverantwoordelijke verpleegkundige en dat het mijn schuld gaat zijn als een patiënt covid krijgt. Dat voelt niet fijn. Maar gelukkig denk ik daar tijdens mijn diensten niet bij na en heb ik dan ook wel wat anders aan mijn hoofd, namelijk het doen van mijn werk.

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,229
    113
    Dit dus precies. Als zorgmedewerker heb je een extra verantwoordelijkheid ten opzichte van kwetsbare mensen. Prima dat jij voor jezelf een keuze maakt. Maar je kunt het niet maken anderen in gevaar te brengen (want zo zie ik het echt). Patiënten horen dat te weten en bewust die keuze te maken. Er zijn genoeg patiënten die het niets uitmaakt.

Ik zou dus absoluut geen fijn gevoel hebben bij een ongevaccineerde medewerker als ik zeer kwetsbaar zou zijn of geen inenting zou mogen. En ik begrijp ook niet dat je als zorgmedewerker mensen zou willen behandelen die bezwaar hebben tegen jouw aanwezigheid.

Ik zou dus de vraag ook gewoon stellen. Sterker nog ik had het er afgelopen week over bij de tandarts en die vertelde deze vraag meerdere keren per week te krijgen. Mensen bellen er zelfs voor. Hij gaf aan dat vaccinatie voor hem vanzelfsprekend is omdat hij in de mondzorg werkt.

bosi333 likes this.

Share This Page