Hallo, mijn dochter tobt eigenlijk al vanaf haar geboorte met haar gezondheid. Ze heeft een hartritmestoornis, daarnaast erg vatbaar voor alle virussen die voorbij vliegen. Dit resulteert in een meisje wat erg vaak ziek is en al veel opnames achter de rug heeft. Een week of twee geleden begon zij tijdens het buiten spelen regenwater te drinken uit bloempotten, speelgoed, etc. Ik heb dit in eerste instantie geinterpreteerd als peutergedrag, de wereld ontdekken. Echter begon zij ook steeds meer om drinken te vragen, haar humeur werd erg wisselvallig. Tuttie is altijd vrolijk, tenzij ze echt té ziek is, dus dit was nieuw. Maar goed, we hebben ook nog zoiets als de peuterpuberteit. Omdat zij steeds maar om drinken vroeg en het niet altijd kreeg, probeerde ze op andere manieren aan vocht te komen: buiten zoals hierboven staat, uit de plassen op de grond drinken, modderplasjes, zelfs uit het toilet. Toen heb ik toch maar eens de huisarts gebeld, just in case. Ik moest vervolgens urine inleveren en tuttie moest nuchter bloed prikken. In haar urine werd suiker gevonden dus zou ze diabetes hebben. Een paar uur later bleek echter de uitslag van haar bloed goed, dus toch geen diabetes. Als ik me echt zorgen maakte mocht ik altijd terug naar de huisarts, maar omdat ik dat nog niet deed heb ik het erbij gelaten. De volgende ochtend werd ik gebeld door de huisarts. Ze vertrouwden het toch niet omdat zij het gedrag van mijn dochter geen normaal peutergedrag vonden (tot op zekere hoogte wel, maar ze laat zich niet corrigeren, iets wat ze normaal wel doet). Dus wij langs de huisarts. Nu hebben we afgesproken dat ik een aantal dagen een vochtbalans bij hou. ik moet haar laten drinken op haar verzoek zodat het duidelijk wordt hoeveel zij drinkt/ hoe groot haar dorst is. Hier een overzicht van haar vochtinname/plasjes vrijdag: intake: 1825 ml luiers (mist 1 luier): 1257 ml Zaterdag: intake 1540 ml luiers 1713 ml Zondag: intake: 1600 ml luiers: 1521 Maandag (vandaag): intake: 1630 luiers: 1720 Woensdag moet ze weer naar de huisarts, maar dan is er een vervangende arts die mijn dochter verder niet kent. Kan iemand mij meer vertellen over de verhouding drinken/plassen? Is het normaal bijvoorbeeld? ik heb echt geen idee en doordat de huisarts het allemaal zo problematisch vindt begin ik mij af te vragen of ik niet te laks ben, of ik mij niet meer zorgen moet gaan maken? Ik zie wel dat ze, zo op verzoek, veel drinkt. Haar eetpatroon is verder niet veranderd (ontbijt met bambix, tussendoor fruitje, lunch met vezels, tussendoor fruitje of soepstengel, rijstwafel, mariakoekje oid, avondeten met danoontje). De ene dag eet ze meer dan de andere dag, maar dat lijkt mij normaal. Enige wat opvalt is dat ze sinds een weekje regelmatig op haar tenen loopt, ze snel chagrijnig is en ontzettend moe. Ze slaapt overdag weer twee slaapjes. Normaal sliep ze smiddags 1-1.5 uur, dat doet ze nu 's ochtends en dan smiddags nog 1.5-2.5 uur. Dus er zal iets zijn wat niet klopt? Maar wellicht een groeispurt, ze is altijd klein geweest (-2 lijn t.o.v. lengte), en in de laatste 3 weken is ze bijna 1.5 kilo gegroeid en is ze ineens gemiddeld. Ze heeft met name een dikke buik gekregen, maar ook haar gezicht is wat molliger. ps sorry voor het lange verhaal. Maar ik vroeg me af wie er meer over weet of soort gelijke ervaringen heeft.
Vindt dit ook wel erg opvallend alles bij elkaar! Bij die vochtbalans heb je neem ik aan alles geteld (ook pap, toetjes, fruit etc?), dan is die wel redelijk goed. Gaat gemiddeld net zoveel uit als in, dat ze dus geen vocht vast houdt! (geeft ook snelle gewichtstoename) Zou eens vragen of ze een dagcurve kunnen prikken (of HbA1c = gemiddelde bloedsuikerwaarde van afgelopen maanden) en ook haar gewicht in de gaten houden. Bij absurd snelle toename misschien toch vocht vasthouden en is bij hartproblemen ook niet goed. Even verder laten onderzoeken is mijn advies.
Fruit heb ik niet meegerekend, geen enkel vast voedsel (maar ontlasting ook niet, al is dat niet veel, met al dat drinken zou je denken dat ze aan de dunne gaat, het enige verschil is dat ze nu haar ontlasting kwijt kan zonder haar forlax), en ook het badwater en buitenwater wat ze neemt tel ik niet. maar dan heb je het in totaal misschien over 100 ml.
Zou er wel echt alles bij tellen want in eten zit ook veel vocht en ook in poep... Anders heb je geen betrouwbaar beeld. Schrijf gewoon van iedere dag op wat en hoeveel ervan in gaat en hetzelfde van wat eruit komt.
vandaag heeft R.om.ée1620 gedronken/toetje excl. warm eten en fruit enzo, en luiers waren 1456 gram. Maar het was warm dus ze heeft vast ook wel eea uitgezweet. Ben stiekem wel benieuwd wat die huisarts morgen zegt.