Kinderalimentatie aanvragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lad, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Ik ben er over aan het denken om alimentatie voor mijn dochter te gaan aanvragen. Ruim 3 jaar geleden heb ik de relatie beeindigd en daarbij heeft hij ook de relatie met mijn dochter beeindigd. Via mediation hebben we nog afspraken gemaakt, ook omtrent het betalen van 150 euro per maand. Dit heeft hij 1 keer gedaan 3 jaar geleden dus en dat was het. Ik vraag me af of het rechtsgeldig is als het vastgelegd is bij de mediator.

Tot nu toe heeft hij niks meer betaald en ook geen contact meer gezocht.. (eikel). Ik vind het nu eigenlijk wel welletjes geweest en wil een bijdrage van hem. Ik verdien wel veel meer als hem, maakt dat iets uit? En moet een vader altijd alimentatie betalen ook als hij het minimum heeft bijvoorbeeld?

Wie weet wat zo zaak ongeveer gaat kosten, waarschijnlijk krijg ik geen bijstand omdat ik teveel verdien.

En hoe lang duurt zo'n zaak?

Iemand nog tips over hoe dit aan te pakken?

Volgende week heb ik een vrijblijvend gesprek met een advocaat.

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

niet wat je wilt horen denk, maar waarom wil je geld?

omdat je het nodig hebt of omdat je gewoon vind dat je er recht op hebt of omdat je hem wil pesten.

Bij de laatste 2 zou ik niet eens moeite gaan doen om dit gevecht aan te gaan, hij heeft het minimum, neemt nooit contact op. Leef lekker verder en laat hem zijn eigen leven leiden.

3. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Als hij minimum heeft hoeft hij het niet perse te betalen. Daarbij komt als je alimentatie wilt hij ook alsnog recht heeft op een omgangsregeling.

Ik zou er eerlijk gezegt niet eens meer achteraan gaan. Je doet het al 3 jaar zonder waarom nu inneens aanvragen?

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou er ook niet achteraan gaan, weet niet of je er op zit te wahten dat hij wellicht straks ook dingen gaat eisen?

5. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Ik weet niet of hij het minimum heeft, is gewoon een vraag. En ja ik kan het wel gebruiken ja anders zou ik er ook niet eens over nadenken, maar de sitauatie is nu verandert. Eerder heb ik het niet gedaan om verschillende redenen.
    Hij heeft verder geen gezag, en omgang wil die toch niet, en als hij het wil komt die een keer en dan is het over.

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hmm ja moeilijk, ik weet dat het een hele rompslomp is vooral als de vader niet meewerkt. (mn zus zit in zo een situatie) en de vader wordt ook niet echt vervolgd zeg maar als hij zijn afspraken niet nakomt. zij heeft het zwart op wit staan dat hij alimentatie moet betalen maar hij doet het niet..hij wordt er ook door niemand op aangesproken ofzo hoor. dus jaa

7. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Je zus kan wel zo bureau inschakelen die die inningen doen, extra kosten zijn voor hem.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

en qua kosten..ze betaald zich blauw want ze verdient ook wel wat dus ook geen recht op bijstand of iets dergelijks.

9. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Ja precies die kosten daar gaat het om. Zo levert het niks op ben ik dat geld ook allemaal kwijt, kan ik beter aan me kids besteden dan.

10. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als je het financieel ander niet kunt doen zou ik het aanvragen, maar daar staat dan idd wel een omgangregeling tegenover. De rechter beslist dan vaak dat de algemene omgangsregeling gaat gelden en dat betekend dat je ex zijn dochter om de week een weekend thuis mag hebben en de helft van de vakanties/feestdagen.
    Je kunt nu wel zeggen dat hij de omgang niet wil, maar als hij die wel zou willen dan krijgt hij die hoogstwaarschijnlijk dus wel gewoon. Wees je daar dus wel bewust van voordat je stappen gaat zetten.

11. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Volgens mij kan het niet zo zijn dat hij na zoveel jaren haar opeens om het weekend mag hebben. Ze kent hem niet eens. Als het begint met een paar uurtjes en dan word opgebouwd..ok. Zo ging het bij de mediator ook.

Maar wat daar is vastgelegd is dus niet rechtsgeldig?

12. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dus wel, tenminste als hij jullie dochter wel erkend heeft
    zo ging het bij mijn zus een paar jaar geleden ook, en die zat vast aan een omgangsregeling van 2 weekenden in de maand, ondanks haar zoontje ''die meneer'' zoals hij zei ( zijn vader dus ) totaal niet kende

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Een mediator is alleen een tussenpersoon. Wel kunnen ze dingen gerechtelijk vast laten leggen, maar dan neem ik aan dat jullie dat wel weten. Zijn er papieren ondertekend voor akkoord toendertijd? Dan zou je even kunnen bellen of het rechtsgeldig is of niet, dat kunnen zei je wel vertellen.

Wat de omgangsregeling betreft zal het waarschijnlijk opgebouwd gaan worden, dat is maar net wat de rechter beslist. Wil je dat nog wel dan, kan me voorstellen dat je na 3 jaar vind dat hij het maar uit moet zoeken. En aangezien hij ook al 3 jaar geen allimentatie betaald heeft hij zijn rechten daarin waarschijnlijk wel verspeelt als hij er werk van zou maken. Maar als je allimentatie van hem gaat eisen, dan moet je weer open staan voor een omgangsregeling, wat ik overigens erg logisch vind, want betalen voor een kind wat je niet mag zien is ook niet eerlijk. (mits er geen buitensporige dingen zijn gebeurt natuurlijk)

14. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Zou ik even de papieren moeten nakijken, volgens mij hebben we het wel ondertekend maar dat weet ik niet meer zeker.

Wat hebben dit soort vaders het toch makkelijk..

Hij heeft haar van mij altijd mogen zien, maar ja hij vond het teveel moeite om haar te komen opzoeken. Ook ben ik een keer naar hem gegaan, dochter vond het super leuk, dik een jaar geleden en daarna heeft de de vervolgafspraak afgezegd en heeft hij haar ook nooit meer gebeld. dochter was er kapot van, en dat wil ik haar niet meer aandoen.

15. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Dan zou ik in het belang van je kind handelen en de allimentatie laten voor wat het is. Op die manier ben jij degene die het voor het zeggen heeft en die beslist wat goed voor haar is.
    Want als je nu de allimentatie op gaat eisen kan hij ook weer een omgangsregeling afdwingen.

16. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Omdat mijn ex zwager regelmatig "vergeet" alimentatie te betalen schakelt ze het lbio in. Die gaan het dan voor je innen, kosteloos voor jou.
    Ik weet niet hoe het precies zit maar altijd de moeite om even na te lezen toch? Recht op alimentatie — LBIO

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dus laten gaan die handel. Je dochter is beter af met 150 euro minder die mama te besteden heeft als een papa die dan misschien wel ineens haar wilt zien en vervolgens zich weer niet laat zien.

18. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Alimentatie is geen kijkgeld... Mijn advocaat heeft mij verteld dat een vader die zijn kind erkend heeft altijd omgang aan kan vragen en dit meestal toegekend word (tenzij er sprake is van zeer ernstige dingen als verslavingen, mishandeling o.i.d.)

TS: ik zou kijken wat het LBIO voor je kan doen...
    Succes ermee!

19. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Hij is wel verslaafd aan softdrugs.. ook hangt hij 3 keer per week in het cafe en snuift die.. hoevaak die snuift dat weet ik niet. Het is niet echt een ideale vader zeg maar. Ik weet ook niet hoe het thuis bij hem uitziet. Hij woont alleen maar heeft wel nog een vriendinnetje met een kindje ook van hem..

20. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Hier moeten dan wel bewijzen van zijn en dan nog is en blijft het moeilijk om te zorgen dat hij geen omgangsregeling krijgt. Er moeten zoveel dingen op papier staan voordat iemand uit zijn ouderlijke bevoegdheid wordt gezet of dat de omgang geweigert kan worden. Ik zou dus echt die allimentatie laten voor wat het is, die 150 euro gaat je dochtertje niet gelukkiger maken, eerder ongelukkig als bovenstaande waar is en hij dus geen goede vader is.

Deel Deze Pagina