Aanbouw en buren recht?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 27 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij wonen in een nieuwbouwwoning, bij oplevering hebben we samen met de buren de schuttingen gekocht.
    Nu willen wij een aanbouw, ze gaan dan op onze grond tegen de erf grens aanbouwen dus wij hebben de buren daarover ingelicht.. aangezien ze de schutting er uit moeten halen omdat ze anders niet kunnen bouwen vond ik het extra belangrijk onze plannen tijdig aan te geven.
    Het leek mij het makkelijkst om 1 schutting te laten vervallen en de schuttingen aan beide kanten aan onze aanbouw te bevestigen dus dit heb ik voorgesteld aan beide buren (we hebben gelukkig met beide goed contact ) onze ene buurvrouw vond dat we gelijk hadden met een aanbouw en vond het geen enkel probleem als wij ervoor zorgen dat de schutting gewoon netjes bevestigd wordt.
    De andere buurvrouw doet wat moeilijker en geeft aan dat ze niet weet wat ze wil, ze kan natuurlijk ook de schutting nemen en deze op hun kant tegen onze muur plaatsen maar zij wil eigenlijk dat de schutting blijft staan en dat er niets veranderd.
    Wat kunnen wij het beste doen en wat zijn haar en onze rechten?

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Tja, er zal iets veranderen met een aanbouw, al vind de buurvrouw dat niet leuk. Als je je aan de regels houdt, mag je gewoon een aanbouw plaatsen. Dus dan mag de buurvrouw kiezen. Je bouwt een paar cm van de grens af, kan ze de schutting houden, of je bouwt tegen de grens aan, en de schutting is weg.

Hier in de wijk zijn ook veel aanbouwen geplaatst. En eigenlijk laat iedereen het tegen de grens aanbouwen, en wordt de schutting aan de aanbouw geplaatst.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat hangt er vanaf op wiens grond de schutting staat. Als de schutting volledig op jullie erf staat, is het jullie recht (mits het qua vergunningen mag) om de schutting te verwijderen.
    Als de schutting volledig op haar erf staat, mogen jullie er niets mee doen. Zelfs niets aan vast schroeven. Dan zou je aanbouw dus moeten stoppen voor de erfgrens en niet op de erfgrens, zodat de schutting kan blijven staan.

Als de schutting letterlijk op de erfgrens staat, en dat lijkt me in jouw situatie logisch, dan is de schutting van jullie beiden en zullen jullie er samen uit moeten komen.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.244
    11.824
    113
    En bij dat laatste is het dan zo, dat je het eens was over de schutting. Wordt je het nu niet eens met het weghalen van de schutting en daar jullie aanbouw neerzetten, dan lijkt mij dat je langs de schutting op moet bouwen.

5. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    De schutting helemaal verwijderen en' later ' weer
    Plaatsen ? Zouden de buren dan voorlopig zonder schutting zitten tot jullie klaar zijn dan ofzo ? Of blijft de schutting dan weg ?

Ik moet zeggen dat ik er ook niet vrolijk van zal worden als mijn schutting al is het tijdelijk weg moet hoor ..

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je mag bouwen tot de erfgrens. Er is niets dat je verplicht de schutting op de erfgrens te laten staan, okokal is die gemeenschappelijk. Sterker nog: de buren mogen zonder jullie toestemming helemaal niets aan de muur bevestigen. Nog geen bloempotje. Snap dat dit niet van toepassing is hier, maar puur even vanuit het burenrecht. Dus jammer dat die ene buurvrouw er niet blij mee is, maar het is of de schutting op haar eigen grond, of tegen een kale muur aankijken.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O help. Ik zie dat ik het mis heb:

https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/erfafscheiding

Kies halverwege de rechter optie 'de buren willen gaan bouwen op de erfafscheiding'.
    Ben bang dat jullie er toch samen uit moeten zien te komen...

(Dat ze zonder jullie toestemming niets in/aan de muur mogen bevestigen is trouwens wel waar ;) )

8. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik denk dat je gewoon pech hebt. Wij hebben onze schutting aan 1 kant een stuk weggehaald omdat dat onze schutting is. De andere buren (gezamenlijke schutting) wilden het niet dus daar is hij een cm of tien naast de schutting gestopt.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt ook nog even in de akte kijken, soms is er iets bepaald over muren en uitbouwen en hoe dat valt met de erfgrens.

Deel Deze Pagina