Wie loopt er bij GYN ipv VK ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door anna123, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben nu bij de gyn wegens tweelingzwangerschap en bij mijn vorige zwangerschap bij de vk.

Ik krijg nu ook elke keer een echo - maar alleen om de hartjes te bekijken/luisteren. En de groei van 't buikje bij te houden. Het is dus heel kort en je ziet weinig. Tweeling is natuurlijk wel anders dan 1 kindje. Ik krijg bv nu ook groei-echo's en ik weet niet of dat standaard is bij een eenling.

Ik vind het grootste verschil tussen vk en gyn, dat de vk meer met mij als aanstaande moeder bezig leek te zijn, en hoe ik in mijn vel zat. De gyn is echt bezig met de kindjes en hoe die het doen. Het is dus wat dat betreft zakelijker want als zij het goed doen, ben ik zo weer buiten.

Mijn gyn meet trouwens alleen bloeddruk, ik heb nog nooit urine hoeven inleveren of me hoeven wegen oid. Ook geen suikercurve terwijl dat in mijn vorige zwangerschap ook erbij hoorde.

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Hier ook bij elk bezoek een echo...Verder vindt ik het zeer prettig, dat mocht ik me niet goed voelen, of minder leven hebben, ik niet eerst de vk hoef te bellen..Dat die vervolgens bepaald hoe of wat, en ik dan pas misschien een keer wordt door gestuurd...

Ik hoef maar te bellen met de EHZP (eerste hulp bij zwangere polie :D ) en ik mag komen...Het lijntje is dus wat korter;)

3. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik liep eerst bij een gyn en mocht toen over na een vk.
    maar vandaag moet k toch weer naar de gyn. ik heb last van harde buiken. en snachts kan ik niet slapen ivm met hele erge buikpijn. dus vanmiddag een afspraak bij de gyn.
    ik vind dit allemaal best wel eng.
    wat zou het wezen misschien valt het mee misschien valt het tegen wat kan er dan tegen vallen?

ik weet wel dat ik idd bij alle afspraken gyn een echo heb gehad en bij de vk niks. alleen de 12 weken echo en de 20 weken echo dat is standaard. maar bij de gyn kreeg ik met 6 8 10 12 weken allemaal een echo.
    dus moest toen ineens afkikken hahaha.
    nou ik ben heel erg zenuwachtig en ik hoop dat het allemaal maar goed is.

liefs

4. Trappelkontje

19 jun 2009
    5
    0
    0
    Ook wij lopen sinds de 18e week bij een gyn ivm hoge bloeddruk, bmi. Bij de verloskundige doet het allemaal wat gezelliger aan maar ik heb toch altijd wel een heel fijn gevoel als ik dan weer bij de gyn binnen kom. Toch het medische wat me heel erg aanspreekt. Het net even uitgebreider naar je kindje kijken en controleren.
    Dan maar wat minder gezellig. Ik voel me er erg op mijn plek.

5. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Ik loop ook bij de gyn ivm hoge bloeddruk en conisatie voor de zwangerschap al, ik heb gelukkig een super aardige gyn..maar vind het wel allemaal wat zakelijker idd. Ik had er dan ook moeite mee als ik vragen had, dat ik niet wist wie ik mocht bellen enzo, mja dat heb ik gewoon gezegd en kan altijd natuurlijk de assistentes bellen.

Ik heb wel extra echo's gehad, maar dat was ook omdat ze mijn baarmoederhals moesten meten.

Ik mocht trouwens met 6 weken al voor de eerste echo!

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!

liefs..

6. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Bij deze en de vorige zwangerschap liep ik beide keren bij een gyn (medischie indicatie vanwege gebruik bloedverdunners). Ik krijg standaard elk bezoek een echo. Danwel een snelle echo bij de gyn zelf om te kijken hoe het kleintje ligt en of het hartje klopt, of anders een groeiecho. Nu heb ik elke week een uitggebreide echo, de ene week een dopplerecho (navelstrengmeting) en de andere week een groeiecho. Dit vanwgee groeiachterstand beeb. als ik uitga van de 1e zwangerschap die normaal verliep, kreeg ik op het eind met 28, 32, 34 en 36 weken een groeiecho. Mijn gyn is heel makkelijk met echo's, vandaar.

Ik vind de tgyn soms erg onpersoonlijk. Heb geen ervaring met vk's, maar van vriendinnen weet ik dat vk's vaak wat persoonlijker zijn, ook meer aandacht hebben voor de moeder zelf. De gyn heeft vaak alleen maar aandacht voor de kleine. Wat ik ook een nadeel vindt ik dat ik elke keer een andere gyn heb, terwijl ze weten dat ik liever mijn eigen gyn heb. Maar op het eind moet je natuurlijk vaak op controle en beide keren was het einde van mijn zw in de vakantieperiode, waardoor het niet altijd mogelijk was om mijn eigen gyn te zien.

De vorige bevalling deed een vk van het ziekenhuis, dat vond ik ook een nadeel want die zie je van te voren niet en dan heb je een relatief onbekend iemand die je bevalling doet. Bij deze bevalling gaat de gyn mijn bevalling doet, omdat deze in stuit ligt.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Interessant om te lezen!
    Ik mag volgende week vrijdag voor de eerste echo bij de gyn. Dan ben ik 5+4.
    Ik loop bij de gyn omdat ik PCOS heb. Ik heb geen ervaring met een VK maar de gyn's die ik heb (3 verschillende haha) zijn heel erg aardig en meelevend!

8. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Ik loop ook bij de gyn maar krijg absoluut niet elke keer een echo hoor! Integendeel. Heb er 1 gehad met 7,5 week en daar moet ik het mee doen. Niks geen echo met 12 weken.... :( Mijn andere 2 kinderen zijn in een ander ziekenhuis geboren en daar waren ze toch iets scheutiger met die echo's, maar ook niet elke keer hoor! Ligt er dus inderdaad maar helemaal aan om welke reden je bij de gyn loopt en in welk ziekenhuis je bent...!
    Ik heb eerlijk gezegd wel iets meer vertrouwen in gynaecologen dan in verloskundigen, maar vind het inderdaad vaak wel erg kort en zakelijk. Ach als ze je maar goed in de gaten houden, toch?

9. Tamar

Tamar Fanatiek lid

11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Wat ik nog het meest vervelend vond waren de velen gezichten en uiteindelijk aan mijn bed weer een ander! In een praktijk is dat toch echt minder......

10. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Wij moeten ook naar de gyn ivm ziekte van Crohn en medicatie. Onze gyn is echt super, ze neemt alle tijd, maakt van elke echo een afdruk en houdt de groei van de kleine goed in de gaten. Helemaal niet zakelijker of koeler heb ik het idee. Dus denk dat dat erg verschilt per gyn. en misschien de reden waarom je moet. Veel succes en geniet van je zwangerschap!

11. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    bij de 1ste liep ik bij eenvk tot de 38 week omdat Darryl*niet indaalde.

Daarna kz en bij de andere 2 gyn, wat ik persoonlijk super vond. Ik had een hele lieve gyn die de tijd nam en persoonlijk was voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
    De vk is mij juist slecht en onpersoonlijk bevallen.
    Ik kreeg overigens ook elke keer een echo en het lijntje is korter als je twijfelt.

Deel Deze Pagina