Wie lost er ook (extra) af op de hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jiska, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Je beschrijft precies mijn gevoel na het lezen van HET boekje waar ik het bij de start van het topic over had. Dat is echt een aanrader!! Ik was echt geen leek en altijd al bezig met financiën, hypotheken etc. maar dit boekje heeft bij mij echt een knop omgezet.

2. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Precies Tupp, dat is ook onze redenering! Onze dochter is nog jong, kost weinig geld en heeft nog weinig wensen :D.
    We willen nú stappen maken om straks lagere lasten te hebben. Ook las ik de uitspraak van Annemarie van Gaal: het beste pensioen is een afgelost huis! En zo is het...

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
  4. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
  5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Dat is zeker zo, alleen wel opmaken voordat je echt oud bent en de nodige zorg nodig hebt (verzorgingshuis/verpleeghuis);).

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Wij hebben deels aflossingsvrij en dat zal de komende jaren ook zo blijven.
    De hypotheekadviseur raadde het ons af om extra af te lossen aangezien je het geld nu op je spaarrekening kunt zetten voor als bijvoorbeeld een wasmachine kapot gaat ofzo. Als je het hebt afgelost kom je er niet meer bij.

7. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Bereken via het Nibud wat je minimale buffer is maar los daarboven juist af. De spaarrentes zijn een stuk lager dan de rente die je op je hypotheek betaald dus is aflossen altijd voordelig.
    En verder... neem niet téveel aan van een hypotheekadviseur maar probeer altijd zelfstandig te blijven denken. Uiteraard zijn banken er blij mee als je niet aflost want zijn verdienen aan de rente die je 30 jaar lang betaald!

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja het is natuurlijk niet slim om af te lossen als je vervolgens geen buffer hebt. Maar je hoeft ook niet meer dan (ik noem maar even een bedrag wat ik zou willen hebben) 10.000 euro op je rekening te hebben voor 'onvoorziene kosten'. Dus dan kan je alles wat daarboven binnen komt (en als je iets uitgeeft van de spaarrek vul je dat eerst weer aan) bijv aflossen.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij hebben het pas nog linksom en rechtsom laten berekenen, maar wij komen echt niet voordeliger uit door extra af te lossen.
    Wij hebben zo'n "lage" hypotheek (deel spaar, deel aflossingsvrij), dat we meer belastingvoordeel zouden missen, dan dat het ons wat oplevert.
    Onze hypotheek loopt over 14 jaar af en dan staat er nog een "klein"bedrag open van het aflossingsvrije gedeelte.
    Daar lig ik niet wakker van, aangezien ik er vanuit ga dat 3 van de 4 kids dan al redelijk financieel onafhankelijk zijn, terwijl we het geld van de belasting nú goed kunnen gebruiken.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben beide: een (flinke) buffer èn we lossen af. We leven niet bijzonder zuinig, maar gooien ook geen geld over de balk. Dat wil zeggen dat we wel op vakantie gaan, soms zelfs meerder keren per jaar. Maar op dit moment geen vliegreizen en dure resorts ofzo. (Hebben we met een klein kind ook minder behoefte aan.) We gaan wel eens uit eten, maar net maandelijks ofzo. We doen boodschappen bij een goedkopere supermarkt. Als mijn laptop kuren krijgt, koop ik een nieuwe. Maar ik hoef geen duur mobiel abonnement en steeds de nieuwste telefoon etc.

We leven leuken houden genoeg spaargeld achter de hand om onverwachte kosten op te vangen. Daarnaast houden we door een beetje op onze uitgaven te letten geld over om af te lossen.

Hoewel ik me nu soms afvraag of een afbetaald huis inderdaad het beste pensioen is. Soms ben ik bang dat we straks met een situatie zitten dat de mensen die braa afgelost hebben, zich scheel betalen aan zorgkosten. Terwijl mensen die het over de balk gesmeten hebben, diezelfde zorg krijgen voor veel minder. En at is toch lastig, aangezien een afgelost huis bestaat uit bakstenen en niet uit liquide geld.
    Maar micht het zover komen, dan zullen we tegen die tijd wel een mooi, groot, nieuw huis kopen.

11. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Ik weet jullie inkomen natuurlijk niet maar voor de meeste mensen geldt dat altijd nog minder terug krijgt dan dat je betaald (bijv. uitgaande van de belastingschijf van 42 %). Maar zo te lezen zijn jullie al wat ouder en hebben jullie dus sowieso geen huis dat 'onder water staat' en/of een tophypotheek.

12. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Zou je voor de grap eens een tijd lang dagelijks al je kleingeld wat je onder de euro of 2 euro in je portemonnee overhoudt in een spaarpotje moeten doen, hoeveel dat uiteindelijk nog effe oplevert!;)

13. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons huis 'staat onder water'. Dus extra aflossen vind ik wel noodzakelijk ja. Voelt niet goed om aan het huis vast te zitten omdat de hypotheek hoger is als de waarde. We hadden ooit, in de goede tijden, een tweede hypotheek genomen om nog wat te kunnen vertimmeren. Daar zijn we mee begonnen. We lossen niet veel af moet ik erbij zeggen. Omdat we eigenlijk best krap zitten. Maar toch met kleine beetjes hebben we nu toch al 1000 euro extra afgelost.

14. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies. Dus wij doen inderdaad allebei, van wat we 'over' hebben gaat een deel naar de spaarrekening en een deel naar extra aflossen.

15. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dat is al zo. Ik ken mensen die hun huis 'opeten' omdat ze zich scheel betalen in het verpleeghuis.

16. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    vind knap dat jullie dat doen wij doen dat niet hebben afgelopen dec huis gekocht met een spaarhypotheek ons huis was heel goedkoop dus de hypotheek ook voor ons kan niet echt uit om af te lossen als we doen hebben we ook steeds minder belastingvoordeel van de hypotheek teruggaaf
    en die sparen we nu om nog dingen te kunnen gaan verbouwen straks

17. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij hebben een iets meer dan modaal inkomen en ons huis heeft een overwaarde van zo'n 125.000 euro.
    We zijn 42 en 38 jaar:) (valt dat al onder de categorie "ouder"?)

18. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij zijn hier ook over aan het nadenken. Vooral om onze maandlasten laag te houden, meer maandelijks over te houden en dan weer meer kunnen sparen/aflossen. Nu werken we nog beide fulltime en kunnen het missen zeg maar.
    Misschien heel onbeleefd maar in welke grote moet ik denken om af te lossen? En doen jullie dat per maand of per jaar.
    Jullie hoeven geen bedrag aan te geven, maar in welke range?
    <500
    500-2000
    2000-5000
    5000-10000
    Of >10000
    Heb er namelijk echt geen idee van. Zal ook eens bij onze adviseur gaan vragen.

19. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Owh ja ons huis staat niet onder water en bij verkoop krijgen we denk ongeveer het hypotheekbedrag. Investeringen en kosten koper hebben wij met eigen geld gefinancierd.

20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Wij hebben een spaarhypotheek. Duurt inderdaad 30 jaar voordat we klaar zijn. Ik vind dat ook behoorlijk lang, ik kan me ook wel voorstellen dat we op een gegeven moment meer gaan aflossen. Maar onze hypotheek is al behoorlijk hoog, dus dat zou dan een flinke bak geld worden elke maand...

Deel Deze Pagina