Wie lost er ook (extra) af op de hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jiska, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik hoor veel mensen erover dat ze bang zijn dat ze later voor hun eigen zorg moeten gaan betalen,omdat ze hun hypotheek hebben afgelost. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar de wetenschap gaat momenteel zó hard.... wie weet leven we over 20 jaar wel allemaal tot ons 120e heel gezond, omdat er weer nieuwe ontwikkelingen zijn.... en zijn er helemaal geen verpleeghuizen en dergelijke meer nodig....

ik los dus ook extra af, we hopen de lasten zo snel mogelijk te laten dalen. :) We lossen sowieso elke maand 500 euro af (omdat we een lineaire hypotheek hebben) en sparen daarnaast elke keer 300 euro bij elkaar om een extra aflossing te doen.... Dat doen we van de extraatjes én van het verschil tussen de oorspronkelijke hypotheek-bedrag per maand en wat we nu betalen :) Gaat langzaam, maar we gaan vooruit...

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    IMF komt met het voorstel om spaargeld eenmalig met 10% te belasten. Gelukkig hebben zij er niks over te zeggen. Maar stel je voor dat de dames en heren politici dit overnemen. Dan gooi ik het liever in mijn hypotheek!

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit ben ik niet met je eens. Over 20 jaar heb je misschien geen baan meer, of ben je niet in staat te werken. Heb je misschien andere zaken die een hoop geld kosten of misschien is je huis in die tijd nog minder waard geworden en kom je in de problemen omdat er in die tijd niks is afgelost. Het is maar de vraag of je als je ouder bent nog een hypotheek krijgt zeker als je tegen die tijd misschien geen baan meer hebt. Lijkt me ook niet prettig als je op je 50e met moet gaan betalen om af te lossen. Tegenwoordig mag een aflossingsvrije hypotheek niet meer dat zit je dan met je pensioentje een hoge kosten.

Wij hebben een hypotheek voor 30 jaar en na die 30 haar is het gids van ons. Misschien betalen weer in totaal meer... Maar we betalen nu minder dan een huurwoning in onze regio en dan heb ik de renteaftrek niet eens meegerekend. Dit nu niet nog eens extra af te lossen kunnen we nu nog een hoop leuke dingen doen. Inmiddels loopt onze hypotheek 10 jaar en zijn we op 1/3. Als ik 52 ben is ons huis hypotheek vrij.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Zodra wij kunnen gaan we ook aflossen. Helaas komen we nu net wel/niet maandelijks uit en kunnen we ook niet sparen. We hebben wel een grote spaarpot, maar i.v.m. onzekerheid over het werk van mijn man durven we niet een gedeelte in onze hypotheek te stoppen. Ik ben zelf TBM. Maar zodra we wat meer ruimte krijgen.

Wij hebben overigens een spaarhypotheek met 40% aflossingsvrij. Dus dat aflossingsvrije gedeelte willen we sowieso aflossen voordat we 27 jaar verder zijn. Overigens zijn we 53 en 56 jaar als de 30 jaar voorbij zijn dus op zich nog jong.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij lossen niet extra af op de hypotheek maar wel op ons stukje aflossingsvrije hypotheek;)

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek en betalen dus alleen rente.. Hoe meer we aflossen, hoe minder rente we betalen dus wij zijn wel van plan om te 'sparen' om af te lossen! Hierdoor betalen we minder rente en houden we zo beetje bij beetje over.. :D

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Scheelt ook nog denk ik of je dus een lineaire, spaar- of aflossingsvrije hypotheek hebt, qua noodzaak aflossen.
    Als je na 30 jaar nog bijv. steeds een ton schuld open hebt staan lijkt me niet fijn.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk is het een nobrainer...zo lang de rente op een hypotheek hoger is dan de rente op spaargeld verdien je aan aflossen.

Wij stoppen onze extraatjes lekker in ons bakstenen spaarvarkentje!

Laat je blik niet vertroebelen door zaken als belastingaftrek. Ten eerste, wat je aan de belastingdienst moet afdragen over wat je bezit is minder dan wat je aan rente aan je bank geeft, ten tweede, zo lang zal die aftrek niet meer blijven bestaan.

Ik lees hier de tip om naar hypotheekadviseur te gaan...niet doen! Zo iemand heeft er helemaal geen belang bij dat jij minder of geen hypotheek hebt, hij verdient aan hypotheken. Is zoiets als bij de slager vragen om vegetarische recepten.

Makkelijkste is:
    Excel spreadsheet maken, hypotheekbedrag invullen, maandelijkse afdracht invullen en kijken hoeveel geld je kwijt bent na 30 jaar.
    Schrik niet, met de meeste hypotheken heeft je huis na 30 zo'n vier tot vijf keer zoveel gekost dan de koopprijs.

Aflossen geeft een fijn gevoel, je maandlasten gaan omlaag. En als je wat je bespaart weer even opzij zet dan kun je nog meer aflossen.

Zo lang je een hypotheek hebt is je huis niet van jou, maar van de bank!

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Toch is aflossen niet op elk moment even gunstig. Als je flink extra aflost op je hypotheek, ga je flink minder rente betalen, waardoor je minder aftrekposten hebt en je belastbaar inkomen hoger wordt. Dat betekent dus minder zorgtoeslag (als je dat al kreeg) en minder kinderopvangtoeslag. Als je dan een paar kinderen op de creche hebt, dan ga je dat wel merken.

Ook kan het zijn dat je binnen een paar jaar verhuizen wilt naar een groter, duurder huis. Mocht je een hypotheek met gunstige voorwaarden hebben die je kunt meeverhuizen, dan is het niet slim als je daar voor de verhuizing nog even een flink bedrag op hebt afgelost. Je kunt dan beter met het spaargeld de meerprijs van de nieuwe woning financieren.

Van die dingen dus. Goed (laten) uitrekenen voordat je besluit om al of niet extra af te lossen. En je hypotheekadviseur kan je daar zeker wel bij van dienst zijn, zolang je zelf maar kritisch blijft.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Precies, dit bedoel ik dus!
    Voor ons is het in deze fase van ons leven, niet verstandig om te doen.
    Op het moment dat de hypotheekrenteaftrek gaat verdwijnen, kunnen we het altijd opnieuw overwegen.

11. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Wij hebben een spaarhypotheek en als ik het goed begrijp sparen we daarmee maandelijks op een rekening en wordt over 30 jaar in 1 keer het huis afbetaald. Extra aflossen doen we niet aan omdat we het geld simpelweg niet kunnen missen. Van extra financiele meevallers knappen we weer een gedeelte huis op. We hebben destijds niets extra's geleend en pakken de grote dingen zoals wc keuken en badkamer aan als er geld binnen komen. Inmiddels hebben we in 4 jaar tijd een pracht keuken, geheel nieuw toilet en een badkamer die voor de helft al erg mooi is. Het duurt wat langer maar gelukkig geen schulden of een extra hypotheek.

12. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Oei, mijn vader dacht er bij zijn tweede huwelijk en tweede leg ook zo over. Precies hetzelfde verhaal, mooi vrijstaand huis echt compleet zoals jij nu beschrijft, aflossingsvrij. 3 Jaar geleden zijn mijn vader en stiefmoeder gescheiden (na 25 jr huwelijk) en moesten ze verplicht het huis verkopen omdat ze beiden de hypotheek niet op hen konden nemen. Ze moesten het huis met verlies verkopen en het kleine gedeelte waarmee ze waren begonnen met aflossen was niet voldoende om het verlies mee kiet te spelen. Nu zit hij bijna tegen zijn pensioen aan, in een huurhuis en met een restschuld van het huis, mijn zusje is nog net te jong om op zichzelf te wonen dus is met hem mee gegaan.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe je het ook wendt of keert, als je minder aflost, betaal je op de lange duur meer.Toeslagen etc. hebben wij toch al nooit gehad of aangevraagd, daar hoeven we dus geen rekening mee te houden.

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

kunnen het nu echt niet missen

en dan heb ik liever dat we nu heel af en toe iets leuks kunnen doen nu ik een klein meisje heb dan dat ik als ik straks 56 ben en leuke dingen kan doen terwijl mn eigen kinderen al lang en breed volwassen zijn en ik ook steeds ouder wordt... ik geniet liever nu en heb het later goed dan dat ik nu inhoud en het later heel goed heb... en das een keuze.

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Wat ons doel is: straks als we met pensioen zijn meer geld overhouden. Dat kan door oa te sparen voor je pensioen of te zorgen voor lagere lasten dmv aflossen op je hypotheek. Pensioen vind ik nu zo onzeker. Van de hypotheekrenteaftrek weet je nu al dat het minder wordt. Daarom gaan wij niet sparen voor pensioen, maar aflossen. We gaan er trouwens niet voor sparen: jaarlijks kijken we hoeveel van ons spaargeld boven de belastingvrije voet komt en dat lossen we af. We hebben nu ons box 3 deel al afgelost en nu is ons aflossingsvrije deel aan de beurt. We geven het echt de tijd en sparen niet echt voor het aflossen: het is dus echt extra. Dit geeft ons een goed gevoel en dat vind ik ook belangrijk. Overigens merk je er maar weinig van: voor elke 5000 euro aflossing gaat je maandbedrag met ca 15 euro omlaag.

16. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Afgelopen jaar hier € 5.000 extra afgelost, op het aflossingsvrije deel.

Maandlasten worden zo iets lager en totale hypotheek uiteraard ook en dat vinden we wel een fijn idee.
    We zijn niet afhankelijk qua inkomsten van de hypotheekrenteaftrek dus dat mooie bedrag gebruiken we dus oa. om extra af te lossen.

17. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wij lossen nu niet extra af. We hebben het weloverwogen, maar besloten het nu niet te doen. Waarom niet? Omdat dit waarschijnlijk niet het huis is waar we de rest van ons leven zullen wonen (wil groter wonen..), dus besteed ik mijn spaarcentjes liever in het financieren van de nieuwe woning of een eventuele verbouwing van ons huidige huis. Bovendien hebben wij nu een fijne buffer voor onderhoud aan het huis, de auto, vakanties, kapotte wasmachine etc. Oftewel we kunnen goed leven en hebben geen stress als er ineens een enorme kostenpost voorbij komt. Als ik zeker zou weten dat wij nog jaren blijven wonen in dit huis, zou ik wel extra aflossen. Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt en het is dan fijn om bij tegenslagen minder woonlasten te hebben. Ik ben wel van mening dat je alleen moet aflossen met geld wat je kunt missen. Zorg eerst in ieder geval voor een financiële buffer, zodat je niet hoeft bij te lenen als de cv het begeeft, het dak lekt etc. etc. Dan snij je jezelf namelijk in de vingers...

18. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Wij gaan zodra het financieel mogelijk is ook meer aflossen.

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Maar toch: de meeste ouders met kleine kinderen, die allebei werken en in Nederland wonen, krijgen wél kinderopvangtoeslag. En de hoogte ervan wordt bepaald door je belastbaar inkomen. Het is handig om daar rekening mee te houden.

20. Marieke henselmans schrijft dat zo mooi in haar boek:

Als je in een huurhuis woont van 300 euro en ze willen de huur verlagen naar 200 euro, dan ga je toch ook niet protesteren en zeggen dat je 300 euro wilt betalen omdat je anders minder huurtoeslag krijgt....

Zo is het ook met de hypotheek aflossen; je houdt er altijd meer aan over dan dat je van de overheid terugkrijgt. Het is misschien wel minder gunstig dan wanneer je geen kinderopvang-toeslag hebt, maar je gaat er nooit op achteruit.

Deel Deze Pagina