Wie lost er ook (extra) af op de hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jiska, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

lies276 Niet meer actief

Ons aflossingsvrije deel is "maar"15.000 euro.
    Onze hypotheek van 30 jaar loopt over 14 jaar af.
    Ik zal dan 52 jaar oud zijn, dus daar lig ik niet wakker van:D.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, dat is maar de vraag. Mijn man en ik hebben geluk dat we nu nog elk jaar een 'periodiek' erbij krijgen. Maar oms salaris zit al jaren op de nullijn. En de inflatie loopt wel gewoon door, kinderopvangtoeslag (en straks ook kinderbijslag) wordt steeds lager, je betaalt meer premies enz. Dankzij de aflossingen worden onze woonlasten lager en we hebben dus onze periodieke verhoging nog. Daardoor blijven de verhoudingen ongeveer gelijk of hebben we licht voordeel. Maar we zitten bijna aan het einde van onze schaal en als we niet aflossen, neemt onze koopkracht wel degelijk af! Zoals bij veel mensen, volgens mij.
    Ik weet nog niet hoe dat over 30 jaar is, maar ik ga er zeker niet automatisch vanuit dat mijn salaris sneller toeneemt dan de inflatie en allerlei lastenverzwaringen.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb eigenlijk een vraag over dat snel aflossen van de hypotheek.
    Als je je hypotheek hebt afgelost, dan moet je ineens belasting gaan betalen over je huis aan de overheid. Maar niemand kan mij vertellen hoeveel dat is. Ik vraag mij dus af of je je hypotheek niet beter gewoon die 30 jaar kunt laten lopen...?

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik snap niet zo goed welke belasting je moet gaan betalen na aflossing? Je huis valt dan toch niet ineens in box 3?

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Ok dus dat moet in je voorwaarden staan? En deze wijzigt niet?

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Omdat dat dan ineens onder je vermogen of zoiets valt. Ik ken een oud baasje die dat inderdaad ook moet betalen, maar hij kan het me niet uitleggen (is in de 90 jaar).

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je woning gaat nooit naar box 3 zolang het je hoofdverblijfplaats is, dus wat dat betreft kun je veilig aflossen. Het enige dat je als risico loopt is omdat je schuld afneemt en je belastbaar inkomen dus omhoog gaat, je voor minder toeslagen of zo in aanmerking komt.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Precies wat Juul zegt, zolang je in je huis woont, betaal je nooit vermogensbelasting over je huis, ook niet als je huis is afgelost. Dat komt omdat je huis in Box 1 valt. (Spaargeld valt in Box 3.)

Tot voor een aantal jaar geleden moest je over een afgelost huis wel eigenwoningforfait betalen, maar dankzij de wet Hillen is dat verleden tijd. Wat is de wet Hillen - LeerWiki.nl - Schat aan informatie

Dus nee, over een huis dat vrij is van hypotheek betaal je geen belasting!

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Kan het niet zo zijn dat hij ergens anders woont, verzorgingshuis oid?

Deel Deze Pagina