Wie maakt er gebruik van ouderschapsverlof?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Ik zit erover na te denken om ouderschapsverlof op te nemen
    Ik werk 20 uren in een supermarkt en vraag me af wie dit nog meer heeft en er gebruik van maakt en hoe dit in zijn werk gaat

Alvast bedankt

2. Ik lees mee. Ik wil 4 of 8 uur per week ouderschapsverlof gaan opnemen.

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je kunt veel googlen hierop.
    Ik heb een maand fulltime verlof opgenomen.
    Ik krijg hier vanuit mijn werk niets voor, meestal.
    Wel heb ik eventueel recht op een kleine bijdrage van de overheid, geloof rond 4e per uur?!
    Dit overigens alleen nog in 2012, daarna wordt het afgeschaft.

Als je de helft van je uren opneemt, dus 10uur, mag je werkgever niet weigeren.
    Wil je het anders, bijvoorbeeld een half jaar fulltime, dan moet het in overeenstemming met je baas...

Wat wil je nog meer weten??!

4. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik neem ook ouderschapsverlof op sinds augustus 2011. Ik werk op contract 100% en heb 2 dagen per week ouderschapsverlof.
    Als ik het goed heb, heb je recht op 26 x je contracturen ouderschapsverlof. Ik werk fulltime (38,75 uur bij ons) dus heb recht op 26 x 38,75 uur in totaal. Dit hoef je niet in een keer op te nemen, ik verspreid het dus over de komende tijd en neem 2 dagen (15,50 uur) per week op.
    Als je het doorgeeft aan de Belastingdienst krijg je bovendien iets van EUR 4 heffingskorting per opgenomen uur retour. Erg fijn dus!

Misschien een handige link:
    Ouderschapsverlof | Verlof voor ouders | Rijksoverheid.nl

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik neem al bijna 3 jaar 4 uur p/w op, ik krijg hiervoor geen vergoeding van mn werkgever. Wel ontvang ik de vergoeding van de Belastingdienst. Omdat ik maar 4 uur per week op neem, mag ik bijna viereneenhalfjaar mn OV opnemen. Daarna gaat het verder met het tegoed van mn 2e dochter.

Kijk het wel even goed na in je CAO. Er zijn nl CAO's waarbij wordt aangegeven dat je na je OV eerst weer een half jaar je normale uren moet gaan werken voordat je je contract mag laten aanpassen naar een ander aantal uren.

Dit geldt bij mijn werkgever niet, dus wanneer ik mn OV heb opgesoupeerd, dan kan ik direct aansluitend mn contract om laten zetten naar 32 uur. Oh ja.... werkgever betaald mn pensioenpremie over de uren OV.

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    vanaf 2013 gaat de vergoeding er wel af.

Maar idd 26x het aantal uur wat je per week werkt, mag je opnemen.

Ik neem 1 dag per week op, 1 jaar lang ( eventueel 2jaar)

7. 00Wendy00

00Wendy00 Fanatiek lid

30 jul 2008
    4.713
    2
    38
    Ik niet want voor mij betekende het alleen onbetaald verlof maar met behoud van mijn huidige uren contract.....

8. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik zou vooral even goed bij iemand van personeelszaken informeren.
    Het kan nl van bedrijf tot bedrijf nogal schelen.

Wat volgens mij algemeen is is dat je inderdaad 26x je contracturen krijgt. Dat het een onbetaald verlof is. Je hebt na je verlof recht om je uren/functie weer terug te krijgen. En waar je rekening mee moet houden, het moet min 6 weken voor het ingaat aanvragen.

Mijn werkgever heeft bijv als extra dat als ik ziek ben ik gewoon mijn officiele contracturen uitbetaald krijg, en mijn pansioenopbouw gaat gewoon door, ook over de uren waar ik ouderschaps verlof op heb.

Ik neem dadelijk waarschijnlijk 3 uur per week op. Ik werk er nu 35 dus dat is iets meer als 4 dagen, met die 3 uur minder zit ik aan de 4 dagen en kan ik mijn eigen functie behouden.

Maar ik zou dus goed bij je eigen afdeling personeelszaken informeren, dan heb je de voor jou juiste info om je beslissing op te baseren.

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb ervoor gekozen 2 maanden aansluitend aan mijn bevallingsverlof te nemen. Dus 100 %.
    Ik heb het heerlijk gevonden, nog even lekker rustig aan en genieten van mijn mannekes.
    3 januari begin ik weer!!

10. Kimberly79

Kimberly79 Niet meer actief

Ik heb ook ouderschapsverlof. Ik werk normaal ook 20 uur in de week, nu dus 16. Je hebt inderdaad recht op 26x je wekelijkse arbeidsduur maar dat is (bij mij in ieder geval) 13x de wekelijkse arbeidsduur doorbetaald en de andere 13x 20 uur is onbetaald. Ik heb nu eerst 13x 20 uur betaald opgenomen en ik heb nu dan verlof tot eind 2012.

11. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik neem 13 weken betaald verlof op en daarna nog 13 weken onbetaald. Heerlijk!!!

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat is niet zo, de belastingdienst geeft je ook een voordeel. Per opgenomen ouderschapsverlofuur mag je een bepaald bedrag (iets van 4 euro geloof ik) optellen als aftrekpost. Volgend jaar is het laatste jaar dat dit geldt. Het is dus altijd gunstig, ook als je werkgever niets meebetaald (doet die van mij ook niet). Doen dus zolang het nog kan!

13. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Klopt, afgelopen jaar was dit dacht ik 4,11 euro per uur.

Dat zou betekenen dat als ik 1 dag per week op neem dat ik tussen de 130-140 euro per maand zou terug krijgen van de belasting.

Deel Deze Pagina